• solrosen83

plötslig dövhet - sudden deafness

Finns det här på FL någon annan som drabbats av plötslig dövhet- Sudden deafness eller känner någon som drabbats?

Själv drabbades jag hösten -01 för snart 4 år sen alltså. Jag är nästan döv på mitt vänster öra, men har lärt mig leva med mitt lilla handikapp. Sannolikheten att jag återfår min hörsel är lika med 0. Jag saknar nu riktningshörsel och mitt balanssinne spökar fortfarande ibland. Och jag hoppas folk accepterar att jag ser på munnen istället för i ögonen när jag pratar med dem och att jag ofta säger "va" och att jag inte alltid hör när någon som står på min vänstra sida försöker prata med mig.

För mig skulle det vara roligt att komma i kontakt med någon annan som drabbats. Jag vet att det är ca 300/år i Finland som drabbas och att medelålder är över 30 år. Jag var 17 när jag blev döv så jag drog ner ålder en hel del.

• Svar på tråden plötslig dövhet - sudden deafness
  • Thessan12

Hej

Tittade in på din blogg

Drabbades av detta konstiga fenomenet söndagen 23/8 2017 12 dagar sen.

Totalt döv på högerörat med tinnitus och fortfarande kraftig yrsel hela tiden, blir värre om jag går ut av olika ljud och tex om jag möter en cyklist.. kan inte handla köra bil osv.. allt rör sej mer när jag går.. börja tära på psyket

Hoppas du mår bättre idag ????

• Anonym (:-D)
    Thessan12 skrev 2017-08-04 17:33:01 följande:

Hej

Tittade in på din blogg

Totalt döv på högerörat med tinnitus och fortfarande kraftig yrsel hela tiden, blir värre om jag går ut av olika ljud och tex om jag möter en cyklist.. kan inte handla köra bil osv.. allt rör sej mer när jag går.. börja tära på psyket

Så du vet 27 dagar i FÖRVÄG att du kommermdrabbas av dövhet?! Imponerande!
  • SamiSammy
    Anonym ( ) skrev 2017-08-04 22:42:35 följande:
    19. Kan du inte räkna eller!?
  • lilaemma
    Anonym ( ) skrev 2017-08-04 22:42:35 följande:

SamiSammy skrev 2017-08-04 22:46:16 följande:

Lägg ner. Alla kan skriva en siffra fel. Självklart menades juli och inte augusti. Kanske inte riktigt läge att hacka på nån som just går igenom nått jobbigt?
    Thessan12 skrev 2017-08-04 17:33:01 följande:

Hej

Tittade in på din blogg

Tror du och jag pratat på bloggen. Förstår att det är jobbigt med yrseln, men försök ta det lugnt. Yrseln kommer troligtvis ge sig den också och stress, nervositet och ångest gör det tyvärr värre... Kram.
  • Anonym (:-D)
    SamiSammy skrev 2017-08-04 22:46:16 följande:

Står 23/8.... Kan du inte läsa?

19 augusti har för övrigt inte heller varit...
  • Anonym (Hm)

Oj, det har inte hört talas om

• lilaemma
    Anonym (Hm) skrev 2017-08-05 19:03:49 följande:

Oj, det har inte hört talas om

Vad?
  • Thessan12

Klart jag skrev fel, trofé jag vem som helst kunde förstå, men vissa med ett dåligt mående ha en viss tendens att försöka göra narr av andra.. fast det handlar om dem själva. Jag ta inte åt mej hehe

Ha det gått alla ??

• plötslig dövhet

Hej!

Jag är 19 år och har nu också blivit drabbad av sudden deafness. Är sedan ung ålder hörselskadad på båda öronen och har sedan ca 4-5 veckor tillbaks haft virus som har orsakat svullnader i munnen/halsen. För ca. 3 veckor sedan efter att jag hade varit på en fest så började min hörsel försämras, lite lock på örat och så otroligt mycket mer ringande i mitt vänstra örat (som dessutom är det örat som jag har mest hörsel i!) 
    Jag gick efter ca en vecka till vårdcentralen och nämnde det lite snabbt för dem när de kikade på min mun och de sade att det var vax och att jag skulel ta revaxör mot problemet, då jag har haft liknande problem tidigare i livet så trodde jag att det antingen var vax i örat eller att jag helt enkelt hade förlorat en del av min hörsel, vilket jag var helt okej med då jag hellre hade velat höra på örat. 

Dock så vaknade jag upp igår runt 14-15 tiden och insåg till min fasa att jag inte kunde höra något på mitt vänstra öra, som sagt. Morsan ringde till VC som fixade tid på akuten till 6. Väl där så kollade de i örat och kunde konstatera att det såg friskt ut förutom att det fanns lite vax i örat och gav mig då diagnosen sudden deafness. Ska in idag till Lund och göra lite tester så får jag se vad de säger.

All erfarenhet från er som har drabbats av sudden deafness hade hjälpt mig otroligt mycket då jag är djupt orolig över att förlora min hörsel då det är i princip det viktigaste jag har här i livet, förutom min hälsa och det faktumet att jag fortfarande lever. 

Svar på tråden plötslig dövhet - sudden deafness