• Hundtok

Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?

Varför anses detta vara nödvändigt och framför allt, varför tycker så många att det är helt oki att så fort hunden är olydig så ska den tryckas ner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-01 21:34
    Nyfiken på vad hunden har för beteende som kräver att man måste korrigera genom att trycka ner... Ingen som verkar vilja svara....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-02 10:11
    Med trycka ner så menar jag först och främst att man fysiskt trycker ner sin hund mot marken.

Men man kan ju även trycka ner sin hund mentalt.

• Svar på tråden Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?
  • yasmin

När hon drar och och inte lyder,som typ när hon springer efter nåt och skäller massor.Men som sagt vi fick henne när hon va 7 mån och ingen diciplin alls,Hon visste ens va sitt och ligg va

• yasmin

och när jag väl säger sitt och hon forsätter så dominerar hon mig.hon bestämer vad det ska göras,det hon vill göra

• Lucy in the sky

yasmin skrev 2009-01-03 21:17:41 följande:

När hon drar och och inte lyder,som typ när hon springer efter nåt och skäller massor.Men som sagt vi fick henne när hon va 7 mån och ingen diciplin alls,Hon visste ens va sitt och ligg va
    [/citat]
    yasmin skrev 2009-01-03 21:18:59 följande:
    [citat]
    och när jag väl säger sitt och hon forsätter så dominerar hon mig.hon bestämer vad det ska göras,det hon vill göra
    !
    Hej! Ingenting av det du beskriver här är dominans från din hunds sida. Du måste nog vara tydligare och visa din hund vad du vill.
    Om vi ska tala om dominanta hundar så är det sådana som vaktar sin matskål, har lagt beslag på din säng och vägrar gå ner. Morrar och visar tänderna mot dig, nafsar efter dig när du säger till den. Sådana saker.

Hej
  • logg81
    yasmin skrev 2009-01-03 21:17:41 följande:
    Min herre var likadan när han kom till mej för 1,5 år sedan.

Trotsålder kallas det. Inte dominans.... Det växer ur det och det gäller att ha tålamod.
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • gookie
    enlitenbitkaka skrev 2009-01-03 16:28:23 följande:
    Men vilket jäkla tjajt - olika individer, olika metoder.
    Kan inte annat än att hålla med dig:) Orkar absolut inte ge mig in i denna situation i alla fall:)
  • mamman06

ja det är en enorm skillnad med dominans och tonårstrots

• köttbullelydnad

Tonårstrams - lätt att jobba bort med 'lite' tålamod och tydligt ledarskap.
    Dominans - man får att bita i.

Skillnaden mellan de båda är stooor

• Hundtok

Kan ju vara så oxå att hon helt enkelt inte förstår ordet sitt.....

yasmin skrev 2009-01-03 21:18:59 följande:
  • Labbematte

Lucy in the sky skrev 2009-01-03 21:30:39 följande:

Om vi ska tala om dominanta hundar så är det sådana som vaktar sin matskål, har lagt beslag på din säng och vägrar gå ner. Morrar och visar tänderna mot dig, nafsar efter dig när du säger till den. Sådana saker. Hej
    Neej, inte heller att vakta saker är dominans utan heter resursförsvar och är något helt annat.

Hundar som morrar åt dig vid tillsägelser har kanske blivit tilltryckta tidigare eller blivit utsatta för obehag när de blivit tillsagda och morrar för att få dig att öka avståndet mellan er. Är absolut inte dominans utan snarare osäkerhet.
Svar på tråden Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?