• Hundtok

Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?

Varför anses detta vara nödvändigt och framför allt, varför tycker så många att det är helt oki att så fort hunden är olydig så ska den tryckas ner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-01 21:34
    Nyfiken på vad hunden har för beteende som kräver att man måste korrigera genom att trycka ner... Ingen som verkar vilja svara....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-02 10:11
    Med trycka ner så menar jag först och främst att man fysiskt trycker ner sin hund mot marken.

Men man kan ju även trycka ner sin hund mentalt.

• Svar på tråden Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?
  • Bemma

köttbullelydnad skrev 2008-12-29 18:17:20 följande:

Bemma skrev 2008-12-29 18:08:21 följande:
    Jag blir så trött när jag ser folk tipsa med källan "Har jag sett i CMs program". Ingen egen erfarenhet mer än det de kanske har testat på sin egen hund och möjligtvis - av en ren slump - lyckats få ett hyfsat resultat. Handlar det om stora bekymmer bör man hänvisa direkt till en instruktör, är det små grejer så finns det väldigt många nadra och bättre metoder man kan använda sig av än att bli fysisk.Att CM inte brukar våld vet jag inte riktigt vart jag ska förhålla mig till. Elhalsband, stackel och det egendesignade "CM-halsbandet" är inget jag kan stå upp för och säga att jag accepterar. Där gör han ett rejält överklamp över min gräns. Han påstår sig vara "född med en gåva", men om så vore hade han aldrig behövt använda annat än ett vanligt koppel. Folk brukar svara med att "Men det är ägaren som satt på hunden det!" och jag känner då att om han nu är så bra som alla säger att han är, varför tar han då inte av det? Nåja, hur som helst Att folk använder sig av olika metoder har jag ingenting emot, jag har själv fått prova mig fram till metoder jag tycker funkar bäst. Och man blir heller aldrig fullärd. Däremot så måste man alltid vara på det klara att alla förare tycker olika (därav allt tjafs i dessa trådar), och att hundar är olika individer som kräver olika typer av träning. Sånt folk verkar glömma alldeles för ofta tyvärr.
    jag läste om det där i en annan tråd och jag kanske är dum men blev lite häpen..har inte sett honom använda stackel eller elmatta. Men har inte sett alla avsnitt heller..Jag anser INTE att man ska använda sådant (är emot citronhalsband t.o.m) och förstår inte varför han gör det heller. Det jag menade med att han inte använder våld är i den där "lägga ner" -grejen! Tråkigt att han ska behöva ta till sådant. Jag är även emot Barbro B för att hon alltid rycker så i kopplen.
  • Hundtok

Håller med... Om han nu har "gåvan" så behöver han väl inte använda såna hjälpmedel.... Såna hjälpmedel är väl till för folk som inte har bättre i huvudet.

Bemma skrev 2008-12-29 18:33:05 följande:
    jag läste om det där i en annan tråd och jag kanske är dum men blev lite häpen..har inte sett honom använda stackel eller elmatta. Men har inte sett alla avsnitt heller..Jag anser INTE att man ska använda sådant (är emot citronhalsband t.o.m) och förstår inte varför han gör det heller. Det jag menade med att han inte använder våld är i den där "lägga ner" -grejen! Tråkigt att han ska behöva ta till sådant. Jag är även emot Barbro B för att hon alltid rycker så i kopplen.
  • köttbullelydnad
    Polly S skrev 2008-12-29 18:21:40 följande:
    Svar på #15precis. så varför GÖR folk det sen iaf?
    Desperata efter att få den perfekta hunden?.. Nä, jag vet inte. Okunskap och nonchalans skulle jag tippa på.
  • köttbullelydnad

Fast jag såg faktiskt även allas vår CM tappa tålamodet i ett avsnitt (minns ej vilket då det var ett bra tag sedan) och la ner hunden väldigt bryskt. Efter det blev hunden otroligt skygg för honom, men fortsatte sitt beteende mot ägarna som till slut valde att sälja hunden.
  • mirakelasta

Jag tycker precis som flera andra att man ska vara försiktig med att trycka ner en hund av samma anledningar att hunden blir skygg eller att man faktiskt förlorar.

Om man tar CM som exempel så är han väldigt bra på att "läsa" hundarna vilket gör att han korrigerar så fort hunden tänkt tanken att göra ngt otillåtet. Sedan "hotar" han med sitt kroppsspråk, genom att göra sig "stor".

Jag använder nog mig av tidiga korrigeringar och markera med min kropp. sen väljer jag att köpa raser som jag tycker är "lätta" att uppfostra och som jag kan, sedan väljer jag veka valpar eftersom jag trivs med sådana hundar.

• Bemma

köttbullelydnad skrev 2008-12-29 19:29:38 följande:

Fast jag såg faktiskt även allas vår CM tappa tålamodet i ett avsnitt (minns ej vilket då det var ett bra tag sedan) och la ner hunden väldigt bryskt. Efter det blev hunden otroligt skygg för honom, men fortsatte sitt beteende mot ägarna som till slut valde att sälja hunden.
    Usch, nu är min bild av honom helt förstörd alltså...!!
    Kan nog aldrig mer se det programmet..
  • Bemma
    köttbullelydnad skrev 2008-12-29 19:27:41 följande:
    Desperata efter att få den perfekta hunden?.. Nä, jag vet inte. Okunskap och nonchalans skulle jag tippa på.
    Jag tror att det handlar om okunskap. Folk ser en sak sedan har de för lite kunskap för att kunna använda tekniken rätt och då blir det fel utifrån deras tolkningar och kanske inte alltid så snällt heller..
  • luckyme83

MP84 skrev 2008-12-29 23:19:56 följande:

en fråga CM?? Är det "mannen som talar me hundar"
    jepp ceasar millan
  • Zaria
    Polly S skrev 2008-12-29 18:17:11 följande:
    nej, det finns andra sätt att korrigera oönskat beteende.
    Håller med.

Dessutom hur ofta ser man en hund eller varg ta tag och trycka ner den andre i backen?
    Tror även att man som människa skall passa sig noga för att göra såna saker eftersom korrigeringen aldrig kan bli lika tydlig och exakt som om den kommit från en annan hund. Vet en som tryckte ner sin ranghöga rottis, det skulle hon inte gjort hon blev rejält biten istället
Svar på tråden Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?