• Hundtok

Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?

Varför anses detta vara nödvändigt och framför allt, varför tycker så många att det är helt oki att så fort hunden är olydig så ska den tryckas ner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-01 21:34
    Nyfiken på vad hunden har för beteende som kräver att man måste korrigera genom att trycka ner... Ingen som verkar vilja svara....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-02 10:11
    Med trycka ner så menar jag först och främst att man fysiskt trycker ner sin hund mot marken.

Men man kan ju även trycka ner sin hund mentalt.

• Svar på tråden Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?
  • Hundtok

Haha... jo då...

Gick en kvinna i vår kurs som kör med dessa "hårda" metoder... Lyder inte hunden så ska den straffas.... Blir som en ond cirkel, hon skäller och hunden "stänger" av... Hon skäller högre och hunden "stänger" av ännu mer... Så jäkla trist när man ser hur arbetsvillig hunden är men aldrig belönas för sina försök.

Brukar vara hundvakt åt hunden och ägaren blir skitsur när hon kallar in sin hund och hunden springer o sätter sig bredvid mig. Hon blir sårad och tror att hunden är lite efterbliven som inte förstår vad hon säger.

Är såååå svårt att hålla truten, men jag vet oxå att säger jag det jag tänker så får jag ju aldrig se röken av hunden igen, och den hunden har verkligen vunnit mitt hjärta.

köttbullelydnad skrev 2009-01-01 21:15:18 följande:
    Och så undrar folk varför jag inte vill bli instruktör... Jag hade ju aldrig haft några kursare som hade velat träna efter min behandling av dem
  • mamman06

behöver o behöver.. nä det behöver man väl inte..
    Sen beror det ju på vad hunden har gjort?

jag hade inte kunnat göra det på min ena tik för hon hade blivit knäckt totalt!
    har inte behövt det på mina hundar, det räcker med bas röst (fy röst) eller pipröst ( bra röst)
    Det är två staffar som är rättså "människoveka".

förra hunden jag hade har jag fått ta ner i backen ett par ggr, men då pratar vi 50 kilos rottweiler hane som var tvungen att sättas på plats

• Hundtok

Vad hade han gjort för att vara tvungen att "sättas på plats" ?

mamman06 skrev 2009-01-01 21:23:04 följande:
    behöver o behöver.. nä det behöver man väl inte.. Sen beror det ju på vad hunden har gjort?jag hade inte kunnat göra det på min ena tik för hon hade blivit knäckt totalt! har inte behövt det på mina hundar, det räcker med bas röst (fy röst) eller pipröst ( bra röst)Det är två staffar som är rättså "människoveka".förra hunden jag hade har jag fått ta ner i backen ett par ggr, men då pratar vi 50 kilos rottweiler hane som var tvungen att sättas på plats
  • köttbullelydnad

Hundtok skrev 2009-01-01 21:19:22 följande:

Haha... jo då... Gick en kvinna i vår kurs som kör med dessa "hårda" metoder... Lyder inte hunden så ska den straffas.... Blir som en ond cirkel, hon skäller och hunden "stänger" av... Hon skäller högre och hunden "stänger" av ännu mer... Så jäkla trist när man ser hur arbetsvillig hunden är men aldrig belönas för sina försök. Brukar vara hundvakt åt hunden och ägaren blir skitsur när hon kallar in sin hund och hunden springer o sätter sig bredvid mig. Hon blir sårad och tror att hunden är lite efterbliven som inte förstår vad hon säger.Är såååå svårt att hålla truten, men jag vet oxå att säger jag det jag tänker så får jag ju aldrig se röken av hunden igen, och den hunden har verkligen vunnit mitt hjärta.
    Testa min "ägarmetod", den funkar klockrent var gång Och det allra bästa är att man gör det på ägarens initiativ eftersom man hela tiden frågar om de verkligen vill Så går det när man låter sig luras av meatballs *Mohahaha!*
  • Hundtok

Tänker nog fasen göra det nästa gång vi tränar... Ska dock göra det med glimten i ögat så det inte kan gå snett...

köttbullelydnad skrev 2009-01-01 21:24:17 följande:
    Hundtok skrev 2009-01-01 21:19:22 följande:
    Testa min "ägarmetod", den funkar klockrent var gång Och det allra bästa är att man gör det på ägarens initiativ eftersom man hela tiden frågar om de verkligen vill Så går det när man låter sig luras av meatballs *Mohahaha!*
  • köttbullelydnad

behöver o behöver.. nä det behöver man väl inte.. Sen beror det ju på vad hunden har gjort?
    Sen handlar det ju om man är där och "tar tag" i hunden i exakt rätt sekund så att den hajjar sammanhanget, eller om man kommer 3 sek efteråt när ngt hänt och hunden inte fattar ett jota av vad den gjort för fel och allting blir pannkaka. Nej, bättre att satsa på positiv förstärkning många gånger.
  • köttbullelydnad

Hundtok skrev 2009-01-01 21:25:03 följande:

Tänker nog fasen göra det nästa gång vi tränar... Ska dock göra det med glimten i ögat så det inte kan gå snett...
    Ey! Allt ska vara med glimten i ögat, precis som med hundarna Det enda man egentligen behöver säga till ägaren är "Jag ser problemet, gör du?" När de sedan säger "Nej" (vilket de i stort sett alltid gör) frågar man bara lite snälllt "Vill ni att jag ska visa? Ni kan låtsas vara er hund så låtsas jag vara er" Hur farligt låter det på en skala liksom?
  • Hundtok

hehe.... nu jäklar blir det skoj att träna igen... Hoppas bara jag får med mig dom ut på plan igen...

Dom verkar ha gett upp eftersom hunden ändå inte förstår vad hon säger...

köttbullelydnad skrev 2009-01-01 21:27:52 följande:
    Hundtok skrev 2009-01-01 21:25:03 följande:
    Ey! Allt ska vara med glimten i ögat, precis som med hundarna Det enda man egentligen behöver säga till ägaren är "Jag ser problemet, gör du?" När de sedan säger "Nej" (vilket de i stort sett alltid gör) frågar man bara lite snälllt "Vill ni att jag ska visa? Ni kan låtsas vara er hund så låtsas jag vara er" Hur farligt låter det på en skala liksom?
  • mamman06

köttbullelydnad skrev 2009-01-01 21:26:01 följande:

Sen handlar det ju om man är där och "tar tag" i hunden i exakt rätt sekund så att den hajjar sammanhanget, eller om man kommer 3 sek efteråt när ngt hänt och hunden inte fattar ett jota av vad den gjort för fel och allting blir pannkaka. Nej, bättre att satsa på positiv förstärkning många gånger.
    sant!

Som sagt har jag inte behövt det på mina hundar

Men min förra hund åkte i backen när han morrade på bekanta till mig.. och då åkte han i samma sekund..
  • mamman06

Hundtok skrev 2009-01-01 21:24:13 följande:

Vad hade han gjort för att vara tvungen att "sättas på plats" ?
    hqn åkte i backen när han morrade på bekanta till mig.
Svar på tråden Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?