• Hundtok

Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?

Varför anses detta vara nödvändigt och framför allt, varför tycker så många att det är helt oki att så fort hunden är olydig så ska den tryckas ner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-01 21:34
    Nyfiken på vad hunden har för beteende som kräver att man måste korrigera genom att trycka ner... Ingen som verkar vilja svara....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-02 10:11
    Med trycka ner så menar jag först och främst att man fysiskt trycker ner sin hund mot marken.

Men man kan ju även trycka ner sin hund mentalt.

• Svar på tråden Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?
  • luckyme83

om jag lägger ner min hund tror han att vi ska leka...han tar det inte som en korrigering..han det det nästan som en belöning..ja matte ska vi brottas...
    jag delar upp mina korrigeringar i olika saker

om hunden gör fel för att få min uppmärksamhet,ex skäller för att jag ska leka. så är ignorering det enda som funkar

om hunden gör något annat ex hoppar upp på en gäst, då korrigerar jag honom genom att säga nej eller ta bort honom...

obs: detta är hur jag och min hund funkar...

• Polly S

nej, det finns andra sätt att korrigera oönskat beteende.

• köttbullelydnad

Bemma skrev 2008-12-29 18:08:21 följande:

köttbullelydnad skrev 2008-12-29 18:04:10 följande:
    Ja, jag vet inte...ha sett CM använda den metoden men håller med om att man ska vara riiiktigt försiktig med hans metoder om man inte vet vad man gör. Han använder inte våld I Alla Fall
    Jag blir så trött när jag ser folk tipsa med källan "Har jag sett i CMs program". Ingen egen erfarenhet mer än det de kanske har testat på sin egen hund och möjligtvis - av en ren slump - lyckats få ett hyfsat resultat. Handlar det om stora bekymmer bör man hänvisa direkt till en instruktör, är det små grejer så finns det väldigt många nadra och bättre metoder man kan använda sig av än att bli fysisk.
    Att CM inte brukar våld vet jag inte riktigt vart jag ska förhålla mig till. Elhalsband, stackel och det egendesignade "CM-halsbandet" är inget jag kan stå upp för och säga att jag accepterar. Där gör han ett rejält överklamp över min gräns. Han påstår sig vara "född med en gåva", men om så vore hade han aldrig behövt använda annat än ett vanligt koppel. Folk brukar svara med att "Men det är ägaren som satt på hunden det!" och jag känner då att om han nu är så bra som alla säger att han är, varför tar han då inte av det? Nåja, hur som helst
    Att folk använder sig av olika metoder har jag ingenting emot, jag har själv fått prova mig fram till metoder jag tycker funkar bäst. Och man blir heller aldrig fullärd. Däremot så måste man alltid vara på det klara att alla förare tycker olika (därav allt tjafs i dessa trådar), och att hundar är olika individer som kräver olika typer av träning. Sånt folk verkar glömma alldeles för ofta tyvärr.
  • Polly S
    Svar på #13
    har sett för mkt kritik mot CM för att köpa konceptet helt, men:
    brukar det inte stå ngn notis att man INTE ska testa det hemma, att de gör det med utbildade tränare etc?
  • köttbullelydnad
    Polly S skrev 2008-12-29 18:18:57 följande:
    Svar på #13har sett för mkt kritik mot CM för att köpa konceptet helt, men:brukar det inte stå ngn notis att man INTE ska testa det hemma, att de gör det med utbildade tränare etc?
    Hinner aldrig läsa den där skitlilla texten, men de säger iaf "Do not attempt this at home!"
  • Polly S
    Svar på #15
    precis. så varför GÖR folk det sen iaf?
  • luckyme83
    Polly S skrev 2008-12-29 18:21:40 följande:
    Svar på #15precis. så varför GÖR folk det sen iaf?
    bra fråga ?
  • Pormoicheia

Hunden måste förstå "rangordningen2 men visst finns bättre sätt än att trycka ner hunden.

MEN vissa hundar kan behöva tryckas ner...

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Hundtok

Och man bör inte ta reda på VARFÖR hunden bitit?

Bevabus skrev 2008-12-29 17:53:33 följande:
    Det beror ju på vad hunden har gjort! Om den har bitit någon så är det självklart att den ska visa underkastelse för den som den har bitit!
  • Hundtok

Och man bör inte ta reda på VARFÖR hunden bitit?

Bevabus skrev 2008-12-29 17:53:33 följande:
    Det beror ju på vad hunden har gjort! Om den har bitit någon så är det självklart att den ska visa underkastelse för den som den har bitit!
Svar på tråden Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?