Bemma skrev 2008-12-29 18:08:21 följande:
köttbullelydnad skrev 2008-12-29 18:04:10 följande:
Ja, jag vet inte...ha sett CM använda den metoden men håller med om att man ska vara riiiktigt försiktig med hans metoder om man inte vet vad man gör. Han använder inte våld I Alla Fall
Jag blir så trött när jag ser folk tipsa med källan "Har jag sett i CMs program". Ingen egen erfarenhet mer än det de kanske har testat på sin egen hund och möjligtvis - av en ren slump - lyckats få ett hyfsat resultat. Handlar det om stora bekymmer bör man hänvisa direkt till en instruktör, är det små grejer så finns det väldigt många nadra och bättre metoder man kan använda sig av än att bli fysisk.
Att CM inte brukar våld vet jag inte riktigt vart jag ska förhålla mig till. Elhalsband, stackel och det egendesignade "CM-halsbandet" är inget jag kan stå upp för och säga att jag accepterar. Där gör han ett rejält överklamp över min gräns. Han påstår sig vara "född med en gåva", men om så vore hade han aldrig behövt använda annat än ett vanligt koppel. Folk brukar svara med att "Men det är ägaren som satt på hunden det!" och jag känner då att om han nu är så bra som alla säger att han är, varför tar han då inte av det? Nåja, hur som helst
Att folk använder sig av olika metoder har jag ingenting emot, jag har själv fått prova mig fram till metoder jag tycker funkar bäst. Och man blir heller aldrig fullärd. Däremot så måste man alltid vara på det klara att alla förare tycker olika (därav allt tjafs i dessa trådar), och att hundar är olika individer som kräver olika typer av träning. Sånt folk verkar glömma alldeles för ofta tyvärr.