logg81 skrev 2009-01-04 11:51:35 följande:
exakt....Ingen av de omplaceringar jag haft/har har jag behövt gjort så med och de har och har haft rätt stora problem. En åt inredning, en bet barnet i förra familjen, den tredje är aggressiv och rädd, den fjärde var mest bara hemlig och egen. Den som bitit barnet och den som är aggressiv är de vi har idag. Buddah som bet har blivit "botad" genom positivt arbete. Barn är roligt och man får gottis av barn. Min dotter får tom vara i hans säng när han ligger där och gosar med honom. När han tycker att hon blir för hårdhänt så går han därifrån. Eftersom de vi har idag har problem som kan utvecklas till allvarliga situationer gäller det att smyga i buskarna lite. Man får vara uppfinningsrik och otroligt snäll. Att brottas med dom skulle göra mer skada än nytta....
Nu var min hund varken rädd, bet sönder saker eller bet barn. Utan han såg sig helt enkelt som flockledare. Så jag är helt övertygad om att gulla med honom och smygit sig fram inte skulle ha fungerat.
Nu är det ju så att hunden i grund och botten är mycket mera varg än vad gemene man verkar anse. Om man studerar hundar i en ganska stor flock så ser man helt klart väldigt mycket av varg. Ett ex är jaktlekarna som de brukar leka, en är byte de andra är jägare. Om inte hunden hade varg i sig så skulle sådana lekar inte behövas.
Läs gärna lite etologi som är ren forskning och inte en massa tyckande.
Etologi=läran om djurens beteende