• Skehamn09

Om en 12 åring berättade för dig att hon var gravid hur skulle du reagera??

12 åringen är någon du känner.

Ja hur skulle du göra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om en 12 åring berättade för dig att hon var gravid hur skulle du reagera??
  • Esthery

Annat: Kan inte säga att jag inte lägger mig i, kommer naturligtvis prata med flickan och finnas där för henne men jag kan aldrig tvinga någon att göra abort.

• TyraPaloma

Jag svarade annat. Jag skulle aldrig försöka tvinga någon till abort. Men jag skulle inte heller tycka att det är lämpligt eftersom det är olagligt att ha sex innan man är 15 år och man

Jag skulle prata med barnet och höra vad hon hade att säga och försöka stötta. Det har ju redan hänt! Antagligen kommer 12 åringen vilja göra abort, men om hon inte vill det så är det så det är.

• annhan

En 12-åring är bara barnet själv, och ska naturligtvis inte skaffa barn så tidigt.. Tycker jag.

~ Mamma till Filip född 06 och gravid med efterlängtad lillebror, bf 2/5-09 ~
  • augustin

Jag skulle säga det första alternativet i ren ilska!!!!

Sen skulle jag fortsätta att vidhålla det som bästa alternativ, men med en mjukare ton förklara omständihgeterna...

• Analoga

En 12-åring ska INTE ha barn. Abort är enda utvägen.....(men hemska tanke - en 12-åring ska ju inte ha sex överhuvudtaget) !! Förvånad

• Sommaren2006

Analoga skrev 2008-12-29 20:14:50 följande:

En 12-åring ska INTE ha barn. Abort är enda utvägen.....(men hemska tanke - en 12-åring ska ju inte ha sex överhuvudtaget) !!
    en annan hemsk tanke är ju att en 12 åring ska gå igenom en abort,sånnt är ju inte lätt för någon,håller med dig,en 12 åring ska verkligen inte ha sex!
  • Analoga
    Sommaren2006 skrev 2008-12-29 20:21:44 följande:
    Analoga skrev 2008-12-29 20:14:50 följande: en annan hemsk tanke är ju att en 12 åring ska gå igenom en abort,sånnt är ju inte lätt för någon,håller med dig,en 12 åring ska verkligen inte ha sex!
    Ja det är ju som att välja mellan pest och kolera: behålla barnet eller göra abort.

Men för det första så är det ju varje förälders ansvar att ta hand om sina barn, prata med dem om sex i god tid (många får ju mens i 11-12-årsåldern, kanske ett lämpligt tillfälle) - det ska inte behöva ske att en 12-åring har sex!

Men OM det nu mot all förmodan skulle ske så skulle jag ändå utan tvekan påstå att abort är det bästa alternativet. För en 12-åring är ett BARN och ska absolut inte ha barn själva!
  • Sommaren2006

Analoga skrev 2008-12-29 20:25:00 följande:

Ja det är ju som att välja mellan pest och kolera: behålla barnet eller göra abort. Men för det första så är det ju varje förälders ansvar att ta hand om sina barn, prata med dem om sex i god tid (många får ju mens i 11-12-årsåldern, kanske ett lämpligt tillfälle) - det ska inte behöva ske att en 12-åring har sex!Men OM det nu mot all förmodan skulle ske så skulle jag ändå utan tvekan påstå att abort är det bästa alternativet. För en 12-åring är ett BARN och ska absolut inte ha barn själva!
    Nej givetvis ska ett barn inte ha ett barn. Men hade inte barnet haft sex så hade dilemmat inte funnits. Jag tror att jag kanske uttryckte mig fel,jag menade inte att hon skulle behålla.
  • ElinOlsson

Oj, så många som säger att hon ska göra abort...

Jag hade inte sagt varken bu eller bä, däremot hade jag försökt få henne till någon som är utbildad och kan på ett bra sätt vägleda henne till ett beslut som funkar och känns bra för henne. Jag tycker det är ett beslut som flickan måste ta själv, med alla fakta förklarade för sej.

Självklart tycker jag att en 12-åring är aldeles för ung för att bli mamma, men det är ändå hennes (och det ofödda barnets) liv det handlar om. HON måste få bestämma över sitt och barnets liv. Påläst tar hon förhoppningsvis det rätta beslutet och kan fortsätta sitt liv utan att ångra det.

• Fröken  Svår

En 12-åring hade jag nog gett rådet om abort. 15+ hade det avrit en helt annan sak.

Svar på tråden Om en 12 åring berättade för dig att hon var gravid hur skulle du reagera??