• Nemia noj

Retrovagntråden 14

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller än tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla i vår blogg www.retrovagn.blogspot.com där har vi lagt in en del tips.

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
    3 barn.. 4 Änglar...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-18 17:19
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40267553.html
  • Svar på tråden Retrovagntråden 14
  • MissMio
    Nemia noj skrev 2008-12-31 10:20:39 följande:
    Japp jag reagera på de oxå, tyckte de var knöligt att få dit den rätt. Därför jag gillar mina duos mer då dom är fästa med hysker typ på sidorna.
    Är det inte dem som vi kallade för "knäppchassi", eftersom man knäpper fast överdelen med en hyska på varje sida?!?!?! 
  • Lallan

Känner mig rätt säker med mina spakchassin jag. Kollar alltid så att spaken verkligen gått in under själva chassit så att man inte missat. Tyckte att det var lika lätt att missa att få dit liggdelen ordentligt på vår 04:a.

• Boothwalker

Jo det är ju inte svårt att kolla att den verkligen sitter. Och nya vagnar har tappat det enkla logiska och smarta. Man vet inte längre hur de som gjort vagnen tänkt alltid...

Lallan skrev 2008-12-31 10:49:58 följande:
    Känner mig rätt säker med mina spakchassin jag. Kollar alltid så att spaken verkligen gått in under själva chassit så att man inte missat. Tyckte att det var lika lätt att missa att få dit liggdelen ordentligt på vår 04:a.
    Il pleur dans mon c?ur comme il pleut dans la rue
  • Boothwalker

Tycker det är ett bra ord... =)

MissMio skrev 2008-12-31 10:47:56 följande:
    Är det inte dem som vi kallade för "knäppchassi", eftersom man knäpper fast överdelen med en hyska på varje sida?!?!?! 
  • Boothwalker

Undra hur många trådar vi haft det där stavfelet i TS... =)

• Ekorrfamiljen

Tack för länken hit tjejer!

Ska ge mig på att putsa och fixa lite med min rosa Brio, men inte förrän gästerna (syrran med dotter och min dotter) åkt hem till fastlandet igen.

Gott nytt år 2009!

The confused squirrel strikes again...
  • Nemia noj
    Boothwalker skrev 2008-12-31 11:38:47 följande:
    Undra hur många trådar vi haft det där stavfelet i TS... =)
    ? jag kopierade bara ts från tråd 12 tror jag de var
    3 barn.. 4 Änglar...
  • Boothwalker

Jo det fattar jag. Och det är jag som skrivit den så det är ingen annan jag skyller på =)

Nemia noj skrev 2008-12-31 12:22:57 följande:
    ? jag kopierade bara ts från tråd 12 tror jag de var
  • Lokatt

Boothwalker skrev 2008-12-31 00:07:59 följande:

Spakchassi (inget r) eftersom det har spak. Är på vissa sena 60tal till tidigt 70tals Emmaljunga chassin. Spaken ser ut såhärChassit har två pinnar rakt över...
    tack för utmärkta kort! Nu är även jag med i matchen och förstår

Och SPAKchassi låter vettigare, jag som alltid trott att ni sa spark och trodde det kanske hade att göra med nån broms man sparkade på eller så
Svar på tråden Retrovagntråden 14