• Nemia noj

Retrovagntråden 14

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller än tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla i vår blogg www.retrovagn.blogspot.com där har vi lagt in en del tips.

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
    3 barn.. 4 Änglar...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-18 17:19
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40267553.html
  • Svar på tråden Retrovagntråden 14
  • Garageänkan
    spuff skrev 2008-12-30 20:26:25 följande:
    eller rödsprit och vatten.
    Lär inte funka på fuskskinnet, tror det löser upp limmet emellan liksom så blir det att skinna av sig...
  • GOBLIgobli

Tack så mycket yukio. Är själv helt novis på fuskläder men ska testa med lite diskmedel, har inte YES hemma dock men Skona kanske funkar lika bra.
    Ja galltvål har jag hört många tala gott om och ska nog skaffa mig en sån också då det kan has till mycket.

Jag kan återkomma med resultat.

• GOBLIgobli
    Garageänkan skrev 2008-12-30 20:29:36 följande:
    Lär inte funka på fuskskinnet, tror det löser upp limmet emellan liksom så blir det att skinna av sig...Misstänkte också att starkare grejer inte funkar bra med lädret för det är väl nån sorts plast? (gud vad dåligt insatt man är )
  • tamate
    GOBLIgobli skrev 2008-12-30 19:57:49 följande:
    Hejsan alla, har smygläst i tråden ett tag och kikat på era fina vagnar och skulle nu hemskt gärna be om lite tips. Har fått hem en EL-liggvagn i ett ljust fuskläder (gräddvitt?) med sorgliga ingrodda gulnade partier på kanterna. Går det att få bort det öht? Vilket medel är bäst att använda? Ska man blötlägga kanske? Vore ytterst tacksam för hjälp.
    det finns ju en hel del grejer som man kan spreya på sätena i bilen, kanske finns något som funkar i vagnen med om man tar lite på en tvättsvamp och stryker och inte använder så mycket?
    - det som inte dödar härdar!
  • Vipera

NEJ! Inte rödsprit på skai/fuskläder, det lär inte bli bra!!

(Säger Ekorren på makens konto.)

• Garageänkan

Vipera skrev 2008-12-30 20:34:00 följande:

NEJ! Inte rödsprit på skai/fuskläder, det lär inte bli bra!! (Säger Ekorren på makens konto.)
    Tror inte jag heller, det lär lösa upp det övre lagret som ändå brukar lossa om det kommer typ mkt handsvett eller så på
  • GOBLIgobli

tamate skrev 2008-12-30 20:33:39 följande:

det finns ju en hel del grejer som man kan spreya på sätena i bilen, kanske finns något som funkar i vagnen med om man tar lite på en tvättsvamp och stryker och inte använder så mycket?
    Ja vi har nån pava med sånt, ska testa lite försiktigt.

Ekorren, ok ingen sprit!
  • Lallan

Tack Tessax! Men det var inte lite ni hunnit med under dagen, hela 9 sidor att läsa ikapp!

Miamammsen: Sådana vagnar brukar vara nitade i suffletten och då går det att borra bort niten på ena sidan så att det går att sy klart allt först och sedan trä på nya tyget och popnita ihop sufletten då man är klar.

Hej Gobligobli, kul att se dig också härinne

• spuff
    Garageänkan skrev 2008-12-30 20:29:36 följande:
    Lär inte funka på fuskskinnet, tror det löser upp limmet emellan liksom så blir det att skinna av sig...oj, sorry för det dåliga tipset.
  • spuff

GOBLIgobli skrev 2008-12-30 20:30:18 följande:

Tack så mycket yukio. Är själv helt novis på fuskläder men ska testa med lite diskmedel, har inte YES hemma dock men Skona kanske funkar lika bra. Ja galltvål har jag hört många tala gott om och ska nog skaffa mig en sån också då det kan has till mycket. Jag kan återkomma med resultat.
    Jag tänker mig sån där tjock gul yes.
Svar på tråden Retrovagntråden 14