• Nemia noj

Retrovagntråden 14

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller än tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla i vår blogg www.retrovagn.blogspot.com där har vi lagt in en del tips.

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
    3 barn.. 4 Änglar...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-18 17:19
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40267553.html
  • Svar på tråden Retrovagntråden 14
  • Lokatt

Nemia noj skrev 2008-12-30 23:50:35 följande:

nee de e väl en fast sittvagn?? eller?? alltså ingen spakchassi? sova var de ja!
    jo, det var ju det jag skrev till myrkryp, att det inte är en duo, utan fast.
    Jag är lite osäker kring vad ni kallar sparkchassi, därför jag funderade på om den var det?
  • tamate
    Lokatt skrev 2008-12-30 23:53:27 följande:
    Nemia noj skrev 2008-12-30 23:50:35 följande: jo, det var ju det jag skrev till myrkryp, att det inte är en duo, utan fast. Jag är lite osäker kring vad ni kallar sparkchassi, därför jag funderade på om den var det?
    spak chassi är när du eg inte har någon form av fästanordning på chassit utan allting sitter på dom lösa delarna (ligg, sittdel) iform av 2 krokar el liknande som man trycker emot en "pinne" som går rakt över på chassit och sedan är det en plattjärnbit man vrider "spak" som klämmer fast den lösa delen i chassit på den andra pinnen som sitter fast i chassit.
    hmm, ja unj så kanske man kan säga. förstår du =)
    - det som inte dödar härdar!
  • Myrkryp

Nämen nu blev det allt rörigt!
    Jag vet att det inte är en duo, men OM det hade varit det så hade den varit av största intresse för mig...

Och OM det hade varit en duo-sittdel så hade den givetvis suttit på ett sådant chassi som jag redan äger (möjligtvis med annan hjulstorlek etc) eftersom min röda vagn är precis densamma (fast alltså endast liggkorg), och det är således just ett spakchassi.

Så OM det varit en duo-sittdel och jag hade haft en sambo som gillade rött-blått liiite mer (och jag varit lite rikare såhär i slutet på december) så hade jag haft ett spakchassi till övers och kunnat göra någon i tråden glad...

japp, det var det här OM:et som rörde till det antar jag Nåja, jag tänker som sagt försöka låta bli den...

• Boothwalker

Spakchassi (inget r) eftersom det har spak. Är på vissa sena 60tal till tidigt 70tals Emmaljunga chassin.

Spaken ser ut såhär
    http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpe1ucit.jpg

Chassit har två pinnar rakt över...Chassi.JPG

Lokatt skrev 2008-12-30 23:53:27 följande:
    Nemia noj skrev 2008-12-30 23:50:35 följande: jo, det var ju det jag skrev till myrkryp, att det inte är en duo, utan fast. Jag är lite osäker kring vad ni kallar sparkchassi, därför jag funderade på om den var det?
    Il pleur dans mon c?ur comme il pleut dans la rue
  • Myrkryp

BW: Precis, men _egentligen_ så sitter ju själva spaken inte på chassit utan på liggkorgen (tror inte det är nån spak på sittdelarna?), så kanske borde vi döpa om spakchassit *fniss*
    Som tillägg så tror jag dock att spakchassina i regel även har en väldigt "spak:ig" broms, alltså en sån där spak med en kula på. Så isåfall så är ju spakchassi _väldigt_ korrekt. MEN bromsspak kanske finns även på andra chassin än spakchassin?

Ja kääära nån

• Boothwalker

Ah. Jo jag vet. Grejen är väl att det är ett chassi där man fäster liggdelen med spak. Eller alltså ja, spaken syftar på hur man sätter ihop dem... =)

Myrkryp skrev 2008-12-31 00:29:35 följande:
    BW: Precis, men _egentligen_ så sitter ju själva spaken inte på chassit utan på liggkorgen (tror inte det är nån spak på sittdelarna?), så kanske borde vi döpa om spakchassit *fniss* Som tillägg så tror jag dock att spakchassina i regel även har en väldigt "spak:ig" broms, alltså en sån där spak med en kula på. Så isåfall så är ju spakchassi _väldigt_ korrekt. MEN bromsspak kanske finns även på andra chassin än spakchassin? Ja kääära nån
  • Häxan Hedda

Ger mig in i disskussionen då jag är väldigt säker på att spaken även sitter på sittdelen. Kan inte komma på att jag fäste den på annat sätt än så

• Boothwalker

ja det är klart. Spaken sitter på ligg eller sittdelen när det gäller spakchassin och det är för att man fäster dem med en spak vi kallar dem spakchassin =)

Häxan Hedda skrev 2008-12-31 00:57:40 följande:
    Ger mig in i disskussionen då jag är väldigt säker på att spaken även sitter på sittdelen. Kan inte komma på att jag fäste den på annat sätt än så
  • jagäraf

Jag minns att spakchassina fick kritik för att de var så osäkra, då på 60-70-talet alltså. Jag förstår det idag för de är ju så himla krångliga att sätta fast! Jag måste sätta mig ned på huk och böja mig in under vagnen för att få fast spaken på rätt ställe. Inte konstigt att folk missade och därmed tappade hela liggdelen t ex i trappor. Huvva!

• Nemia noj
    jagäraf skrev 2008-12-31 09:57:04 följande:
    Jag minns att spakchassina fick kritik för att de var så osäkra, då på 60-70-talet alltså. Jag förstår det idag för de är ju så himla krångliga att sätta fast! Jag måste sätta mig ned på huk och böja mig in under vagnen för att få fast spaken på rätt ställe. Inte konstigt att folk missade och därmed tappade hela liggdelen t ex i trappor. Huvva!
    Japp jag reagera på de oxå, tyckte de var knöligt att få dit den rätt. Därför jag gillar mina duos mer då dom är fästa med hysker typ på sidorna.
    3 barn.. 4 Änglar...
Svar på tråden Retrovagntråden 14