• Callina

Hjälp med tips för furuvägg/tak till tonårsrum!!!!!

Min tonårsson har valt detta rum som sitt rum i vårt nya hus. Efter att bilden togs har vi börjat grundmåla. Tanken från början var att måla allt vitt. Som ni ser är både väggar och tak i furu.... huh.. frågan är om det blir för flickigt  med bara vitt... kan man måla själva väggen i grått tror ni? Och kan man använda vanlig väggfärg? I ett annat rum på vinden har vi använt vit lackfärg, väldigt snyggt men kanske lite för glansigt och inte så killigt.. Tar tacksamt emot tips

• Svar på tråden Hjälp med tips för furuvägg/tak till tonårsrum!!!!!
  • Miim
    Svar på #29
    Callina skrev 2009-01-01 18:09:04 följande:
    Puh nu är väggar och tack färdiggrundade....  Jag lutar åt att måla en vägg grå....  Jo ni som skrivit om oljefärg så är det för att minska risken att kvistarna lyser igenom. Vi flyttar in den 30 januari så vi hinner ju vädra en del.. men nu när det är så kallt blir det ju inte så mycket. Har aldrig målat med oljefärg inomhus förut. Vet inte hur länge lukten sitter kvar..
    Det är inte bara lukten som gör att jag inte skulle välja oljefärg - den är mycket tyngre att stryka på, speciellt om man ska måla panel.
    Tunnar man ut den, blir det lätt rinnigt och det är ju aldrig kul!
    Tycker absolut att ni ska välja en "fond" vägg eller en bruten nyans på väggarna - vitt är fräscht men ganska så tråkigt..
    Jag är inte överviktig - jag är jätteviktig
  • Callina

Miim: Aha det visst jag inte. Ja med tanke på hur trögt det var att måla med grundfärgen på furu är man inte så sugen på ännu än trög färg. Men jag vill heller inte ha kvistar.. vissa säger att har furu suttit tillräckligt länge finns ingen risk att det kvistar igenom, men vissa säger annat. Man vill ju heller inte måla och fixa för att sen bli besviken när kvistarna bryter igenom.

• Yosa

Nu har jag pratat med målar-ansvarig här hemma Vi har aldrig hört något om att kvistarna skulle komma fram senare. Våran panel har suttit läääänge. Panelen va lackad från början. Vatten baserad färg. De menade i affären att vi inte behövde dutta på kvistarna innan om det va lackat sen tidigare. Vi har grundat en gång o med riktig färg en gång hittills och kvistarna lyser inte igenom mer än övriga träet,

• Prinsessan Leia

för att kvistar inte ska blöda igenom så lackar man över dem med shell-lack(osäker på stavning)det kan ju dröja ett tag innna de blöder igenom..men detta funkar kanon o de brukar va snabba o tipsa om det på färgaffärer, så kan man måla med vanlig färg sedan..gjorde detta på panelen vi satte på toaletten.
    Tycker hel vitt är kanon snyggt, det är ju detaljerna du fixar till det med sen om du vill ha kill lr tjej rum

• Yosa

hoppas nu vi inte gjort något dumt då vi inte duttat på kvistarna innan. Panelen/taket är gammalt och lackat sen tidigare

• Callina
    Yosa skrev 2009-01-01 20:06:24 följande:
    hoppas nu vi inte gjort något dumt då vi inte duttat på kvistarna innan. Panelen/taket är gammalt och lackat sen tidigare
    Det är det man inte riktigt vet. Vår panel är också gammal så förhoppningsvis blöder det inte igenom men folk säger olika Det går säkert bra för er

Men som alternativ till shelllack (eller hur det nu stavades) så kan man måla två ggr med vattenbaserad färg och sedan oljefärg. Som vi har... ett rätt stort rum med panel både på väggar och tak.. blir rätt mycket att dutta...
  • LillaPaula

jag skulle tagit vitt tak lite mörkare grå fondvägg till "fönsterväggen" och väldigt ljusgrått till de andra väggarna.

känns lite killigt

det med kvistarna har jag inte en aning om hur det ska vara så den disskutionen håller jag mig utanför

• MINA GOA BARN

Jag skulle ta bort panelen på väggen och efter det sätta upp sån där täckväv (blir ju mycket spikhål efter panelen) och på det antingen tapetsera eller måla.
    Panelen i taket skulle jag behålla och rolla vit, men aldrig någonsin en blank färg! Den ska vara matt och vit!
    Ser ut som om även golvet är i furu, hua säger jag bara. Ser ut som en värsta bastu så jag förstår att ni vill göra om lite.
    Gult och furu får man ju bara ont i huvudet av!

• Mamsis

LillaPaula skrev 2009-01-01 20:39:52 följande:

jag skulle tagit vitt tak lite mörkare grå fondvägg till "fönsterväggen" och väldigt ljusgrått till de andra väggarna. känns lite killigt det med kvistarna har jag inte en aning om hur det ska vara så den disskutionen håller jag mig utanför
    Jag med
  • Southern Belle

Schellack!!! Går på en halvtimma och fördröjer genomblödningen med många år! Inget att tveka på med andra ord!

För flickigt med bara vitt? Dumheter! Men lite grått på väggarna som någon här ovan föreslog låter snyggt! Eller som min son valde; svart, silver och vitt!

Personligen tycker jag att en så matt färg som bara går är snyggast i taket! Skulle nog också välja att ta bort panelen på väggen...

• Callina

Shellack, går det att dutta på efter att man grundmålat?

• Callina

Vi pratar ett rum på ca 20 kvm och jag vet inte hur många tusen kvistar....

• Miim
    Svar på #44
    Callina skrev 2009-01-02 07:01:50 följande:
    Shellack, går det att dutta på efter att man grundmålat?
    Japp det går bra!

Om jag var i er sitts skulle jag dock ta en chansning.
    Shellack luktar massor, är inte gratis och det är ett riktigt skitgöra att dutta på alla kvistarna i det jätterummet.
    Jag är inte överviktig - jag är jätteviktig
  • Salsan

Vi har använt en grundlack som heter stoppgrund från Flügger när vi har målat. Det är genomskinlig färg som man målar hela taket/väggen med, inte bara kvistarna för att hindra dem från att blöda igenom. Sen har vi målat två eller tre lager grundfärg och ett lager med den riktiga färgen för att få ett bra resultat.

Vi bor i ett 70-talshus med myyyycket furu som sakta men säkert håller på att utrotas

Svar på tråden Hjälp med tips för furuvägg/tak till tonårsrum!!!!!