• MajaLarsson

Halsont! :-( Kan knappt svälja!

Inatt kunde jag knappt somna för jag fick en känsla av att jag inte kunde andas, jag blev allt trängre i halsen.

Idag har jag lika ont och är väldigt trång i halsen (en klunk med vatten behöver jag svälja två ggr för att få ner och ibumetintabletten känner jag på alla sidor av halsen...)och har ett starkt tryck över öronen.

Vad ska jag göra?! Finns det nåt fiffigt husmorsknep att ta till?

• Svar på tråden Halsont! :-( Kan knappt svälja!
  • MajaLarsson

och: jag tror att det bara är nån vanlig virusinfektion, det var därför jag bad om husmorsknep att ta till!

Men om det inte gått över till på måndag kommer jag nog åka till vc iaf tror jag..

Men det är för tillfället mest synd om mig i hela världen!

På måndag ska vi få besök av barnens kusiner varav den ene är en liten prematurpojke som är runt 10 veckor tror jag... Kanske är idé att be dom komma en annan dag istället?

• Neko

Ah, ont i öronen hade jag med, men det var pga att det var så ont i halsen att det liksom spritt sig över öronen och ansiktet >_

• Baba Screetch

jag har samma problem...

har ringt VC 2 gge o de bara säger avvakta o ring imorgon, så nu har jag skitit i dom, o går här o plågas...

Symptom:

ont i halsen, feber, hosta (så jag inte kan sova utan måste kräkas), täppt OCH rinnande näsa.
    Sen fick jag en släng av UVI men eftersom jag nekades komma till VC även då så fick jag dricka 3 liter tranbärsjucie och citron för att dämpa det.

Detta har jag alltså haft samtidigt!

UVI´n är borta  men jag är inne på min 7:e dag med feber o halsen som jag har lust att skära upp, och jag undrar NÄR VC tycker att det är OK för mig ol komma in.

Har provat panodol, halstabletter, honungsvatten och gurgla i saltvatten (det sistnämnda så mycket att jag håller på o spy vid första gurglingn för det e så ÄCKLIGT!!!)

Så jag tycker åxå väldigt synd om mig själv just nu

Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • Inexsana
    MajaLarsson skrev 2009-01-04 00:38:42 följande:
    och: jag tror att det bara är nån vanlig virusinfektion, det var därför jag bad om husmorsknep att ta till! Men om det inte gått över till på måndag kommer jag nog åka till vc iaf tror jag.. Men det är för tillfället mest synd om mig i hela världen! På måndag ska vi få besök av barnens kusiner varav den ene är en liten prematurpojke som är runt 10 veckor tror jag... Kanske är idé att be dom komma en annan dag istället?
    Ipren, en 200 och en 400 tillsamman, ordinerades av läkare då jag hade så ont så jag ville ha sondmatning och bara grät.

Ingefära, vitlök är bra för immunförsvaret, jag vill påstå att färsk ingefära rivet blandat i valfritt te gjorde susen med min hals. i med pressad vitlök också, det sägs vara bra. gott, nä men värt att testa. Jag brukade riva så mycket så jag hade ungefär en tesked ingefära i varje kopp te jag drack och en pressad vitlöksklyfta i samma kopp. Glöm inte honung, den är bakteriedödande, men inte efter att den är upphettad över 70 grader. Att ta en sked honung och sitta o suga på kan vara skönt.

Och så gurgla med saltvatten, läkaren sa till mig att en liter vatten, en tesked salt. koka upp och låt svalna till lagom temp.
  • och

Klart det är jättesynd om dig.

MajaLarsson skrev 2009-01-04 00:38:42 följande:
    och: jag tror att det bara är nån vanlig virusinfektion, det var därför jag bad om husmorsknep att ta till! Men om det inte gått över till på måndag kommer jag nog åka till vc iaf tror jag..Men det är för tillfället mest synd om mig i hela världen! På måndag ska vi få besök av barnens kusiner varav den ene är en liten prematurpojke som är runt 10 veckor tror jag... Kanske är idé att be dom komma en annan dag istället?
  • EllieMay

Hej igen.
    jag hade nyligen en infektion, visade sig vara en ovanlig bakterie, där av genomgick jag tre antibiotika kurer INNAN vi hittade den rätta som fungerade. hade både bihålsinflammation, halsfluss, över luftvägsinfektion samt lunginflammation.
    Kan ju säga att jag inte var jätte lycklig precis.

Att vårdcentralen säger att man måste ha feber osv för att komma in tycker jag är fel. Alla de gånger jag varit tvungen att få antibiotika, som nu senast har jag inte haft en tillstymmelse på feber. Där av har de försökt neka mig med, men jag vägrar. Jag känner min kropp bäst och vet när det inte rör sig om en vanlig förkylning.
    Har övergått till husläkare nu då han alltid tar emot en och har akut tider, och det är heller inge tjaffs om hurvida jag får komma dit utan eller med feber.

Är man sjuk så är man, och man har rätt till vård.

• mamman06

kan du öppna munnen? gör det ont i käkarna? annars kan det vara halsböld och det behöver du få hjäp med att ta bort!

• mamman06

fick ta bort mina mandlar 2001, när jag var mindre hade jag halfluss nästan jämt! på senare år åkte jag på halsböld på böld på böld... ibland kan det sitta så illa att läkarna inte ser.
    Jag har vart på flera vårdcentraler genom åren där de bla sagt att det vart en "bonnförkylning" och att jag skulle åka hem och dricka honungste eller ta en vitlökskur? (just den gången fick jag åka till sahlgrenska senare på kvällen och läggas in pga uttorkning (blev kvar tre dagar)
    ett annat tillfälle såg dem ingenting.. även den gången fick jag läggas in ( två dagar på sahlgrenska)
    Hoppas att det går över snart! emmie

• EllieMay
    Svar på #27
    flisan16 skrev 2009-01-04 10:31:02 följande:
    Kul o läsa det ni skriver. Är det ngn här som är utbildad inom vården?
    japp jag är det
Svar på tråden Halsont! :-( Kan knappt svälja!