• MajaLarsson

Halsont! :-( Kan knappt svälja!

Inatt kunde jag knappt somna för jag fick en känsla av att jag inte kunde andas, jag blev allt trängre i halsen.

Idag har jag lika ont och är väldigt trång i halsen (en klunk med vatten behöver jag svälja två ggr för att få ner och ibumetintabletten känner jag på alla sidor av halsen...)och har ett starkt tryck över öronen.

Vad ska jag göra?! Finns det nåt fiffigt husmorsknep att ta till?

• Svar på tråden Halsont! :-( Kan knappt svälja!
  • Cornellia

Jag har levt med ont i halsen hela mitt vuxna liv, och dom veckor det var som värst så fungerade en coctail på alvedon, voltaren och muccangin (minns inte hur 17 det stavas).

Och sen drack jag milkshake, det lindrar eftersom det är kallt, men samtidigt så blir det lite slemmigare och lenare i halsen.

Nu har jag äntligen fått ta bort mina halsmandlar, och det är nog det bästa som hänt mig på länge.

• princessAngel

Har du provat med nässpray? Även om du inte är snorig kan det ge lindring för hals och öron. Jag fick jätteont i halsen för ett par år sedan. Kunde inte svälja och halsen var svullen. Fick sedan ont i öronen och fick komma till VC. De tog halsprover, kollade öronen m.m. Ingenting. Då fick jag rådet med n'sspray fast jag inte var snorig och 1 timme senare släppte allt onda och snoret forsade fram. Det satt bakom och tryckte på så det gjorde ont. Kanske inte så för dig, men värt att prova nässpray om du inte redan gjort.

Krya på dig

• flisan16
    Svar på #30
    Ok, för det känns som att ingen är det när man läser här. Många tips o tankar om vad det kan vara och råd om mediciner som faktiskt är receptbelagda styrkor. Dessutom verkar det inte som att man vet riktigt hur det fungerar i vården, varför man tar in vissa saker men inte andra utan väljer att avvakta 2-3 dagar ytterligare.
    Hoppas du kryar på dig Ts.
  • Bexaa

här är en till med dunderförkylning... Har hosta, ont i halsen trycker mot öronen och näsan är igentäppt....får dock mer ont i näsa och hals av nässpray... såååååå jobbigt...och det med ca 3 veckor kvar till BF...

Hoppas alla kryar på sig snart...

• NorrVimpel

EllieMay: Jag tycker du skall be att få operara bort halsmandlarna. Vill de inte på ena stället så sök vidare. Det är värt att ta strid för. Jag vet en som gick i över 20 år med återkommande problem utan att få riktig hjälp. När det väl tog bort dem så hade de aldrig sett några så hemska halsmandlar.

• EllieMay
    Svar på #33
    flisan16 skrev 2009-01-04 16:27:09 följande:
    Svar på #30Ok, för det känns som att ingen är det när man läser här. Många tips o tankar om vad det kan vara och råd om mediciner som faktiskt är receptbelagda styrkor. Dessutom verkar det inte som att man vet riktigt hur det fungerar i vården, varför man tar in vissa saker men inte andra utan väljer att avvakta 2-3 dagar ytterligare.Hoppas du kryar på dig Ts.
    Nej men tråden går ju ut på att ge tips, råd och knep man kan ta till hemma. Där inbegriper nog också bra mediciner på apoteket man kan pröva. Ganska dumt att rekomendera något som är receptbelagt, för då måste ju TS först få komma in till vårdcentralen.
    Jag vet hur det är i vården, och man tar ju in personer med mest akuta besvär som behöver komma samma dag, dessa tider kallas akut tider.
    Men jag tycker att ibland måste det vara svårt för den som svarar i telefonen att avgöra hur pass sjuk personen som ringer verkligen är, man ser till symtomen men man vet ju ändå inte hela biten. Och personen som ringer vet ju självklart bäst kring sin egen kropp.
    Där av bytte jag till en helt underbar husläkare för han fixade alltid fram en tid.
    Oc dessutom känner jag ju honom och han mig så det blir bettydligt trevligare för mig att gå till doktorn då jag är lite sprut rädd osv.

Nym
    Ja mina mandlar börjar se för jävliga ut rent ut sagt. Den ena är jätte stor med stora gropar och skit i, totalt sönder inflammerade.
    Men sen har jag hört att mandlarna är de som tar upp nfektionen först, utan dessa kan det bli lättare att få ÖLI eller lunginflammation, vilket jag inte är så pigg på då jag har astma. men sen vet jag faktiskt inte om det helt stämmer.
  • flisan16
    Svar på #36
    Klart man kan be om råd om huskurer givet.

Jag sitter själv som sjuksköterska i telefonrådgivningen och vet hur svårt det är att bedömma en sjuk person därav kriterierna man sätter upp som symtom m.m. för att se om det är möjligt med en bakteriell infektion kontra virus. Det jag menade även var att man inte vill behandla för mkt p.g.a den allvarliga resistensutvecklingen som ökar. En halsfluss, öroninflammation ex läker många ggr av sig självt o därför vill man avvakta. Kanske tar ett dygn längre men det kan det vara värt i långa loppet kanske...
    Sitter man däremot o spottar ut salivet för att man inte kan svälja det då ska man givet till läkare fort men en virusinfektion kan ge samma jävla smärta som en halsfluss tyvärr.
  • Baba Screetch
    Svar på #37
    flisan16 skrev 2009-01-04 18:51:45 följande:
    Svar på #36Klart man kan be om råd om huskurer givet.Jag sitter själv som sjuksköterska i telefonrådgivningen och vet hur svårt det är att bedömma en sjuk person därav kriterierna man sätter upp som symtom m.m. för att se om det är möjligt med en bakteriell infektion kontra virus. Det jag menade även var att man inte vill behandla för mkt p.g.a den allvarliga resistensutvecklingen som ökar. En halsfluss, öroninflammation ex läker många ggr av sig självt o därför vill man avvakta. Kanske tar ett dygn längre men det kan det vara värt i långa loppet kanske...Sitter man däremot o spottar ut salivet för att man inte kan svälja det då ska man givet till läkare fort men en virusinfektion kan ge samma jävla smärta som en halsfluss tyvärr.
    Om jag ringer VC i morgon igen om min sjuka jag har.. tror du jag får tid då eller ska jag avvakta ännu mer?

Hostar så jag spyr och så det känns som att jag ska spränga skallen.
    ont i halsen så jag vill riva upp den ibland
    feber inne på 9:e dagen imorgon...

Nyfiken på hur du hade svarat om jag ringt dig
    Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • Neko

Cornellia skrev 2009-01-04 15:01:29 följande:

Jag har levt med ont i halsen hela mitt vuxna liv, och dom veckor det var som värst så fungerade en coctail på alvedon, voltaren och muccangin (minns inte hur 17 det stavas). Och sen drack jag milkshake, det lindrar eftersom det är kallt, men samtidigt så blir det lite slemmigare och lenare i halsen. Nu har jag äntligen fått ta bort mina halsmandlar, och det är nog det bästa som hänt mig på länge.
    Mucoangin är faktiskt bra, det finns receptfritt på apoteket och kan kombineras med de andra värktabletter man tar (om det nu är alvedon eller citodon eller vad det är)
Svar på tråden Halsont! :-( Kan knappt svälja!