Svar på #37
flisan16 skrev 2009-01-04 18:51:45 följande:
Svar på #36Klart man kan be om råd om huskurer givet.Jag sitter själv som sjuksköterska i telefonrådgivningen och vet hur svårt det är att bedömma en sjuk person därav kriterierna man sätter upp som symtom m.m. för att se om det är möjligt med en bakteriell infektion kontra virus. Det jag menade även var att man inte vill behandla för mkt p.g.a den allvarliga resistensutvecklingen som ökar. En halsfluss, öroninflammation ex läker många ggr av sig självt o därför vill man avvakta. Kanske tar ett dygn längre men det kan det vara värt i långa loppet kanske...Sitter man däremot o spottar ut salivet för att man inte kan svälja det då ska man givet till läkare fort men en virusinfektion kan ge samma jävla smärta som en halsfluss tyvärr.
Ja absolut kan en virus infektion ge samma hemska symtom, och resultera i halsfluss med mera. Det trista med virus är just att det inte går att behandla med antibiotika, utan man får helt enkelt försöka överleva på mediciner som dämpar symtomen istället
Självklart förstår jag att ni har riktlinjer osv, men sammtidigt är det jobbigt som patient när man verkligen är dö sjuk och inte få inkomma då man inte har feber.
Har själv bråkat massor kring detta då jag blivit nekad att komma in då jag ej haft feber. Och alla dessa gånger så har jag haft bakteriella infektioner, som inte vill gå över. Vilket ni självklart inte i grund och botten kan rå för då ni har riktlinjer, och det är svårt att bedömma en patient över telefon.
Fast jag är tyvärr sådan att när jag åker på bakteriella infektioner antingen blir det en vanlig förkylning, eller så bryter helvetet lös och jag får halsfluss, lunginflammation och rubbet. Och det går inte att rida ut stormen som man normalt bör kunna göra. När jag var 10 år började dessa infektioner, vid ett tillfälle höll jag på att dö då halsen svullnade igen, och ja massor mer.
Så tyvärr får jag äta antibiotika ofta, vilket är jätte jobbigt då jag vet att man inte ska äta det ofta.
Får bara hoppas att det lugnar ned sig och jag får en normal förkylning en gång för alla.