• MajaLarsson

Halsont! :-( Kan knappt svälja!

Inatt kunde jag knappt somna för jag fick en känsla av att jag inte kunde andas, jag blev allt trängre i halsen.

Idag har jag lika ont och är väldigt trång i halsen (en klunk med vatten behöver jag svälja två ggr för att få ner och ibumetintabletten känner jag på alla sidor av halsen...)och har ett starkt tryck över öronen.

Vad ska jag göra?! Finns det nåt fiffigt husmorsknep att ta till?

• Svar på tråden Halsont! :-( Kan knappt svälja!
  • Baba Screetch

ja, det borde ju vara lite skillnad för kroppen ju

Vet du om några bra saker man kan ta för att höja immunförsvaret?
    Jag antar att mitt är lågt nu eftersom jag låg o var sjuk i samma som nu första dec, och en vecka framåt.

Så kanske är jag nedsatt nu?

Sen funderar jag på den där vaccinationen man tar för o slippa bli sjuk...

är den mot kräksjuka eller detta virus?

Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • och

Varför skulle det inte vara feber om man i normala fall har 36 men är sjuk och har 37.5? Feber är väl en avvikelsen från normaltemperaturen.

• Baba Screetch
    Svar på #52
    flisan16 skrev 2009-01-04 20:31:07 följande:
    Menar du influensavaccinet?
    ja det var det jag menade...
  • Baba Screetch
    Svar på #54
    och skrev 2009-01-04 20:57:06 följande:
    Varför skulle det inte vara feber om man i normala fall har 36 men är sjuk och har 37.5? Feber är väl en avvikelsen från normaltemperaturen.
    borde ju vara feber ju ...Fundersam
  • EllieMay
    Svar på #37
    flisan16 skrev 2009-01-04 18:51:45 följande:
    Svar på #36Klart man kan be om råd om huskurer givet.Jag sitter själv som sjuksköterska i telefonrådgivningen och vet hur svårt det är att bedömma en sjuk person därav kriterierna man sätter upp som symtom m.m. för att se om det är möjligt med en bakteriell infektion kontra virus. Det jag menade även var att man inte vill behandla för mkt p.g.a den allvarliga resistensutvecklingen som ökar. En halsfluss, öroninflammation ex läker många ggr av sig självt o därför vill man avvakta. Kanske tar ett dygn längre men det kan det vara värt i långa loppet kanske...Sitter man däremot o spottar ut salivet för att man inte kan svälja det då ska man givet till läkare fort men en virusinfektion kan ge samma jävla smärta som en halsfluss tyvärr.
    Ja absolut kan en virus infektion ge samma hemska symtom, och resultera i halsfluss med mera. Det trista med virus är just att det inte går att behandla med antibiotika, utan man får helt enkelt försöka överleva på mediciner som dämpar symtomen istället
    Självklart förstår jag att ni har riktlinjer osv, men sammtidigt är det jobbigt som patient när man verkligen är dö sjuk och inte få inkomma då man inte har feber.
    Har själv bråkat massor kring detta då jag blivit nekad att komma in då jag ej haft feber. Och alla dessa gånger så har jag haft bakteriella infektioner, som inte vill gå över. Vilket ni självklart inte i grund och botten kan rå för då ni har riktlinjer, och det är svårt att bedömma en patient över telefon.

Fast jag är tyvärr sådan att när jag åker på bakteriella infektioner antingen blir det en vanlig förkylning, eller så bryter helvetet lös och jag får halsfluss, lunginflammation och rubbet. Och det går inte att rida ut stormen som man normalt bör kunna göra. När jag var 10 år började dessa infektioner, vid ett tillfälle höll jag på att dö då halsen svullnade igen, och ja massor mer.
    Så tyvärr får jag äta antibiotika ofta, vilket är jätte jobbigt då jag vet att man inte ska äta det ofta.
    Får bara hoppas att det lugnar ned sig och jag får en normal förkylning en gång för alla.
  • EllieMay
    Svar på #54
    och skrev 2009-01-04 20:57:06 följande:
    Jo fast den normala temperaturen ska ligga på ca 37 grader,
    det är inte för än man kommit över 37 grader som man börjar räkna det som feber. Detta är ju normal temperaturen, så man utgår från det. Sedan är ju det självklart att om man är låg tempare så känner man sig ju mosig om man kommer upp i 37 grader. Men rent medicinskt utgår man ju från 37 grader och uppåt.
  • Baba Screetch
    Svar på #58
    EllieMay skrev 2009-01-05 00:36:57 följande:
    Svar på #54och skrev 2009-01-04 20:57:06 följande: Jo fast den normala temperaturen ska ligga på ca 37 grader,det är inte för än man kommit över 37 grader som man börjar räkna det som feber. Detta är ju normal temperaturen, så man utgår från det. Sedan är ju det självklart att om man är låg tempare så känner man sig ju mosig om man kommer upp i 37 grader. Men rent medicinskt utgår man ju från 37 grader och uppåt.
    fast då borde ju 37,5 räknas
  • EllieMay
    Svar på #59
    Baba Screetch skrev 2009-01-05 00:39:23 följande:
    Svar på #58
    fast då borde ju 37,5 räknas
    Ja det gör det.
    Jag tycker själv man borde se till personens
    normala kropps temperatur, och utgå från den.
  • Baba Screetch

ja jag får se hur det ser ut i morgon, med febern.. 8 dagar borde ju inte nonchaleras även att den inte är 40 grader, för då är jag nästan död

Spännande o se om jag blir noschad igen isåfall...??

• och

Det finns en avhandling där en person har undersökt normaltempen hos 237 personer på ett äldreboende. Hon konstaterade att den varierade mellan 34 och 38 grader. Detta innebar i praktiken att man missade flera fall där de äldre fick lunginflammation (totalt fick 32 personer lunginflammation under undersökningsperioden) eftersom man utgick från 37 grader som normaltemp, och hon drog slutsatsen att man hade kunnat sätta in behandling tidigare om man istället för att utgå från 37 grader hade sett till varje individs normaltemp. Tre av tio som fick lunginflammation dog.

Att det är 37 grader beror på att man har konstaterat att det i ett stort urval går att få in en majoritet av allas normaltemperature vid just 37 grader. Tyvärr innebär det i individfallet att det kan bli väldigt fel. Jag tycker det är mycket märkligt att man inom sjukvården inte är mer medveten om detta utan bara fortsätter och säga att man inte är välkommen till vårdcentralen om man inte har 38 grader. Skulle jag ha 38 grader skulle jag vara så sjuk att jag inte ens skulle kunna ta mig till vårdcentralen själv.

www.vardfacket.se/VFTemplates/Article____4844.aspx

• EllieMay
    Svar på #62
    och skrev 2009-01-05 01:26:39 följande:
    Det finns en avhandling där en person har undersökt normaltempen hos 237 personer på ett äldreboende. Hon konstaterade att den varierade mellan 34 och 38 grader. Detta innebar i praktiken att man missade flera fall där de äldre fick lunginflammation (totalt fick 32 personer lunginflammation under undersökningsperioden) eftersom man utgick från 37 grader som normaltemp, och hon drog slutsatsen att man hade kunnat sätta in behandling tidigare om man istället för att utgå från 37 grader hade sett till varje individs normaltemp. Tre av tio som fick lunginflammation dog.Att det är 37 grader beror på att man har konstaterat att det i ett stort urval går att få in en majoritet av allas normaltemperature vid just 37 grader. Tyvärr innebär det i individfallet att det kan bli väldigt fel. Jag tycker det är mycket märkligt att man inom sjukvården inte är mer medveten om detta utan bara fortsätter och säga att man inte är välkommen till vårdcentralen om man inte har 38 grader. Skulle jag ha 38 grader skulle jag vara så sjuk att jag inte ens skulle kunna ta mig till vårdcentralen själv.www.vardfacket.se/VFTemplates/Article____4844...
    Håller faktiskt med dig där.
    Själv har jag en normal temperatur på 37.5-38.5, har alltid haft så och då tror alla jag har feber. Feber har jag när jag kommit över 39 grader, då är jag väldigt sjuk kan jag säga.
  • Svinto

Har du tagit kontakt med VC nu?
    Fått tid?
    Du måste berätta hur det går.

• Malvisen

här är en till som drabbats av influensan , och ja jag har samma symtom som er..
    fast jag förstod ju inte först att de var de för för mig börja det me att jag fick ruggigt int i
    ryggen sen andra de upp i hela kroppen så just nu har jag ont i nacke anskit hals och rygg =svårt att svälja i går fick jag min första feber, verkar som att jag inte har nån direkt feber nu men den kommer väl ,börjar känna mig mattare och mattare i kroppen..
    Har haft huvudvärk i 2 dagar nu, börjar könna mig rätt less sen är det ju inte lättare när man har en mammig och väldigt trottsig 3 åring att ha att gör me (ja ibland duger bara mamma
    måntro hur länge det här ska fotsätta , influensan i år sägs va riktigt elak...

Stolt mamma
  • MajaLarsson

jag har inte kontaktat vc för det har blivit bättre under natten! Tack gode gud för det! Men jag äter fortfarande värktabletter för att underlätta för mig själv lite!

Tack för alla tips och råd!

• Baba Screetch
    Svar på #65
    Malvisen skrev 2009-01-05 12:02:47 följande:
    här är en till som drabbats av influensan , och ja jag har samma symtom som er..fast jag förstod ju inte först att de var de för för mig börja det me att jag fick ruggigt int iryggen sen andra de upp i hela kroppen så just nu har jag ont i nacke anskit hals och rygg =svårt att svälja i går fick jag min första feber, verkar som att jag inte har nån direkt feber nu men den kommer väl ,börjar känna mig mattare och mattare i kroppen..Har haft huvudvärk i 2 dagar nu, börjar könna mig rätt less sen är det ju inte lättare när man har en mammig och väldigt trottsig 3 åring att ha att gör me (ja ibland duger bara mamma måntro hur länge det här ska fotsätta , influensan i år sägs va riktigt elak...
    stackare

Håller det på som för mig så har du MÅÅÅNGA dagar att bita ihop

Jag har åxå min rastlösa treåring hemma, och en 1-åring som då är vääääldigt rolig o reta

Så tålamodet är inte på topp om man säger så men man försöker göra så gott man kan för deras skull

Nu har jag iallafall varit på VC (GRATTIS).,...

fick äntligen peniccillin o RIKTIG hostmedicin, så nu kanske det ÄNTLIGEN snart är slut på skiten....

Nu ser jag fram emot att dagarna ska gå för då är jag nog snart frisk
Svar på tråden Halsont! :-( Kan knappt svälja!