• MajaLarsson

Halsont! :-( Kan knappt svälja!

Inatt kunde jag knappt somna för jag fick en känsla av att jag inte kunde andas, jag blev allt trängre i halsen.

Idag har jag lika ont och är väldigt trång i halsen (en klunk med vatten behöver jag svälja två ggr för att få ner och ibumetintabletten känner jag på alla sidor av halsen...)och har ett starkt tryck över öronen.

Vad ska jag göra?! Finns det nåt fiffigt husmorsknep att ta till?

• Svar på tråden Halsont! :-( Kan knappt svälja!
  • EllieMay

kanske ska uppsöka läkare, tänkte på om halsmandlarna blivit infekterade.

• Neko

Gå och kolla, har du tur så är det halsfluss och då kan du få penicillin, har du otur är det körtelfeber som jag just hade, då får du stå ut ett bra tag =/

• Olivia2008

Du kan skölja/gurgla med saltvatten, gurgla upp ett helt glas med saltvatten. Det är bakteriedödande. Äckligt men försöka duger! Funkar alltid för mej. Lycka till och krya på dej

• ThisIsMe

Gurgla med saltvatten. Det kan minska svullnaden något. Drick varmt honungsvatten.

• Catte

Kolla om du ser vita små prickar bak i halsen på halsmandlarna... då är det sannorlikt halsfluss vilket du kan få antibiotika mot - försvinner då ganska fort!

• MajaLarsson

tack för alla svar!

vårdcentralen vägrar att ta emot om man inte har feber och fler symptom så halsfluss verkar det inte vara... Såg vita prickar i halsen sist när jag va riktigt sjuk med halsont och feber och allt vad det var men det va inte halsfluss då heller...

Ska absolut prova saltvatten och honungsvatten! Annars är det bara att ta fram whiskeyn från skåpet men jag tror nog att jag gillar saltvatten mer än whiskey....

Äter ibumetion hela tiden å det lindrar lite lite men det gör verkligen ingen stor skillnad!

Neko: Körtelfeber låter otäckt! vad hade du för symptom?

• Birry

Man kan också gurgla med flytande Alvedon med lite grädde, det "bedövar" lite på plats. Om man klarar av grädde sådär, den är för att göra det lite "slemmigare" och få Alvedonet att stanna bak i halsen så att det hinner verka lite.... Går kanske utan grädde också. Detta var det enda som hjälpte mig när jag var som mest sjuk (vaknade o grät när jag måste svälja på natten)

Krya på dig!!

• MajaLarsson

birry: precis så känner jag oxå! Ångest inför att svälja lixom!
    Ska prova det med om jag har grädde hemma!

Svar på tråden Halsont! :-( Kan knappt svälja!