Inlägg från: Sexymala |Visa alla inlägg
  • Sexymala

Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?

Lioness:
    Där du i din blogg skrivit Projekt- Ett lättare liv
    Där går at lägga till bild också!

• Sexymala

Mamasnest :
    Kanske ar du missta det, men vi va några som ville bli tillagda i TS med bloggarna. Några sidor tillbaka hittar du nog de inläggen.. please!?

• Sexymala

Jag är väldigt nyfiken på en sak. Försökte för ett tag sedan starta en tråd om det. Men den hörsammades inte dvs nästan ingen svarade. Men kanske ni är intresserade?

Bilder i er blogg, är ni medvetna om vad för regler det finns för bilder från webben? Att man allt som oftast inte får ta rena bilder från en annan hemsida. Bildadressen får man använda, men inte bilden!

If you choose to 'Add an Image from the Web' using the image upload feature in Blogger, you shouldn't use an image location that is hosted at someone else's expense without their permission. Sometimes this is referred to as 'stealing bandwidth' because every time your blog loads, the image is loaded from their server, and this person likely incurs an expense.

help.blogger.com/bin/answer.py

Synd att det sällan framgår vad "tillåtelse (permission)" menas. Just för reklamens skull så borde det ju vara okej att "ta" bilder från Hm, Lindex, ja alla relativt stora kedjor... men jag undrar om det inte är så att det är bandbredden som spökar.. Nåja. Nu i dagens bloggande samhälle tycker jag att man borde känna till vad för regler det finns, eller?

• Sexymala

Ja, jag har inte många bilder- än! Men när det kommer så skall det bara vara egna bilder. För de som bryr sig är detta ett jättestort problem t.ex. i skolan när eleverna skall göra arbeten. Man får inte bara gå och "ta" andra bilder på nätet. Visst, för många kanske det inte är ett stort orosmoment, men jag kan inte släppa det. Jag reagerar alltid på bloggar där man lagt in "mode" saker som uppenbarligen inte är tagna med egen kamera! Jag tycker att man borde informera sig i alla fall. Sedan om man skiter i det, det skiter jag i men jag tycker det hör till grunderna i internethantering. Liknelse är ju att i princip alla VET att det är olagligt att ladda ned upphovsrättsskyddat (blev det rätt nu? ) material, men många/några gör det ändå!

• Sexymala

ang klickbara bilder.. jag lade upp mina bilder i min blogg via picasa. Minskade först i PS, för de va gigantiska. Minskade till 894 x 671 pixlar och valde sedan "Blog this" i Picasa. Valde även liten bild, där man kan välja att visa liten, mellan eller stor. De blev klickbara.

Nu vet ni hur jag gjorde iaf!

• Sexymala

Fru annmi
    Vad bra att dina bilder blir sådanna! Jag redogjorde för hur jag gick tillväga. Då flera frågat i tråden. Så om det fungerade för mig, kanske det fungerar för de som vill ha det så (men inte lyckats) också...

• Sexymala

Hur som helst.. Det är väl jättebra att ni får era bilder klickabara! Då flera inte lyckats, mig inklusive, så redogav jag för hur jag gjorde nu. Kanske kan det fungera för dem som vill veta HUR man (kanske)gör.

Vet ni vad som gjort era bilder klickbara? Isf kanske ni kan skriva det. Alla sätt är ju bra, sålänge de blir klickbara.

Jag lyckades iaf nu, kanske var det för att jag gick via Picasa? Jag vet inte.

• Sexymala

Fru annmi skrev 2009-01-26 16:49:21 följande:

Carisma95 ...Hur har du lagt in dina bilder?För du har ju faktiskt så de blir Stoora när man klickar på dem...
    Hon har väl bara inte minskat dem innan, som jag skrev att jag gjort. Mina bilder va så stora innan jag minskade dem. Jag tyckte det var onödigt, för de blev för stora!
  • Sexymala

Precis så gör jag med! Wehoo!

När jag klickar på "blog this" i Picasa, kommer ett nytt inlägg upp i bloggen. Där skriver jag vad jag vill ha sagt, och bilderna finns där! Skall prova att "bläddra" fram bilden från platsen någon gång. Men ja, det är precis så det går till för mig med!

Svar på tråden Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?