• Solstollar

    Lämna barn på förskolan när förälder är magsjuk.

    Jag undrar bara hur andra ser på att lämna barn till förskolan när en förälder är magsjuk. Visst är det så att det inte smittar innan det brutit ut? Vet själv inte var jag står. Ska man isolera hela familjen i flera dagar och så kanske de inte ens blir sjuka. Med omtanke om andra borde naturligtvis barnet vara hemma, men då behöver ju även den andra föräldrna vara hemma eftersom det kan vara svårt att ta hand om ett barn när man är magsjuk.

  • Svar på tråden Lämna barn på förskolan när förälder är magsjuk.
  • sol1

    man bör nog hålla alla hemma om en e magsjuk tycker jag. här blir det stora problem om magsjukan kommer då mitt största barns hela mag och tarmsystem slås ut i upp till 4 månader av en magsjuka.
    när han var liten och gick på dagis så var det ett föräldrapar som lämnade sin son på dagis och talade om för personalen innan hon gick "min son kräktes i natt men bara en gång" och personalen lät honom vara kvar på dagis grrrr, det slutade med att mina barn blev smittade och vi fick ett helvete i 4 månader plus att dem efter att alla blivit smittade 3 gånger var så stängdes hela dagiset för sanering i 2 veckor. allt bara för att en förälder lämnar sitt barn alldeles för tidigt.grrr

  • örtagård

    Sen ettåringen blev inlagd med dropp senaste magsjukan som drabbade familjen utom den stora under två veckor är vi MYCKET försktiga både för att bli smittade och sprida smitta. Så klart var vi försiktiga innan också ! Men det är inte självklart men kan skydda jobb mot smitta då arbetsgivar kan mena man skall jobba ändå. Har man upplyst om situationen har man gjort så mycket man kan i alla fall. Den stora var hemma från förskolan under hela denna perioden fast vårdcentralen menade att hon borde kunnat gå. Vi var ju hemma och tog igen risk. Dock var maken så dålig att det varit uteslutit att han skulle kunna ta hand om barn. Jag var rätt dålig när jag drabbade men hade kanske klarat det. Vid andra tillfällen ex när jag helammat har jag inte klarat magsjuka och barn själv men vi har varit hemma båda då. Sen är det så klart att det för många blir väldigt kännbart ekonomiskt att göra så när man inte får ersättning för frånvaron. Man borde få vab för det, hade det inte kanske spara samhället ekonomiskt om man inte behövde dra sig för att isolera sig?

  • örtagård

    Sen kan barn ha kräkningar så klart utan att det är magsjuka - ex slemkräkningar och sådana kan ju uppträda mitt i natten utan att barnets allmäntillstånd är så påverkat att det inte orkar med förskolan utan att det bara rör sig om seg hosta som slemmar ihop sig på natten. Barn kan också kräka enstaka tillfällen av förstoppning och bli bättre väldigt fort. Så alla kräkningar behöver inte vara kräksjuka så klart. Men det är ju illa om man misstagit sig för även magsjuka kan bestå av en enda kräkning.

  • fruganL

    örtagård skrev 2009-01-10 09:09:08 följande:


    Sen är det så klart att det för många blir väldigt kännbart ekonomiskt att göra så när man inte får ersättning för frånvaron. Man borde få vab för det, hade det inte kanske spara samhället ekonomiskt om man inte behövde dra sig för att isolera sig?
    Vi får heller ingen karensdag när vi måste vara hemma för att någon förälder inte tar smittan på allvar och tar med sig barnen till förskolan...
  • hönamor

    För mig är det självklart att barnen är hemma. Även om syskon där ett är friskt o ett är skukt är vi självklart hemma. Nu har jag de ganska bra o pluggar på distans så vi kan vara hemma både 48 o 72 timmar om vi känner för det. Har till o med bett dagis ringa om dom skickat hem ett gäng ungar eller om många ringer sig sjuka på morgonen så kanske det finns en liten mikroskopisk chans att vi klarar oss om vi e hemma ett par dar.

  • fruis

    Fast numer ska man ju kryssa i "barnet är sjukt eller smittat" alternativt "ordinarie vårdnadstagare är sjuk eller smittad" på ansökan om tillfällig föräldrapenning. Det borde ju innebära att man kan/ska hålla barnet hemma från förskolan när det finns magsjuka i familjen. Det faller ju inom kategorin smittad (innan utbrott).

    Jag var hemma med tfp häromdagen för att min man var magsjuk men barnen friska. Visserligen hade vi anmält att barnen hade jullov från förskolan vid tillfället så min man var ju ordinarie vårdnadstagare just den dagen men ändå. Både barnen och jag var fullt friska men var hemma och jag fick ersättning från FK. Jag tom ringde och frågade innan om jag kunde göra så.

  • tulinas

    Skulle ABSOLUT INTE lämna barnet om en förälder är magsjuk. Ja jag tycker att man ska minimera risken att sprida det vidare. Skulle själv bli vansinnig om nån gjorde så på dagis. Då går ju sjukdommen runt, och det är svårt att den upphör. Sedan ska man vara hemma 3 symtomfria dygn för att inte smitta.

  • örtagård

    Det var värdefull information! För man passar ju sig för att göra rätt när det gäller fk! Är det nytt alltså för jag trodde det gäller sjukdomar som faller under smittskyddslagen när man fick ta vab?


    fruis skrev 2009-01-10 13:27:34 följande:
    Fast numer ska man ju kryssa i "barnet är sjukt eller smittat" alternativt "ordinarie vårdnadstagare är sjuk eller smittad" på ansökan om tillfällig föräldrapenning. Det borde ju innebära att man kan/ska hålla barnet hemma från förskolan när det finns magsjuka i familjen. Det faller ju inom kategorin smittad (innan utbrott).Jag var hemma med tfp häromdagen för att min man var magsjuk men barnen friska. Visserligen hade vi anmält att barnen hade jullov från förskolan vid tillfället så min man var ju ordinarie vårdnadstagare just den dagen men ändå. Både barnen och jag var fullt friska men var hemma och jag fick ersättning från FK. Jag tom ringde och frågade innan om jag kunde göra så.
  • örtagård

    örtagård skrev 2009-01-10 13:55:30 följande:


    Det var värdefull information! För man passar ju sig för att göra rätt när det gäller fk! Är det nytt alltså för jag trodde det gäller sjukdomar som faller under smittskyddslagen när man fick ta vab?
    Fast var mannen ordinarie vårdnadshavare så är det som det varit innan.... för då har man rätt till vab. ni hade ju inte barnomsorg för tillfället.
  • whitestar

    När min man vart magsjuk så skulle jag jobba extra just den dan. Han ringde och ville jag skulle komma hem för att ta hand om våran son för själv tog han sig inte ens upp från golvet!själv fick man minsann ställa upp o ta hand om sonen då man var magsjuk eftersom mannen var 100 mil bort o jobbade!alltså,våran son får stanna hemma när nån av oss är magsjuk!Har vi skaffat barn så får vi ta hand om det, oavsett hur vi mår/jobbar!Eller, jag får ta hand om sonen medans min man är sjuk:)

  • sasssyy

    vad är det för kajko information då att magsjuka inte smittar om den har brutit ut!!??!??!!?

    Varför rekomenderar då läkare att man spritar händerna efter toalettbesök när man är magsjuk?

    Varför ska man märka ut vilka/vilken toalett man har använt när man är magsjuk för att skona sin egen familj?

    Varför är det så viktigt att städa badrum och toalett efter magsjuka??

    Ibland undrar jag hur folk tänker.. inget ont om dig TS, men vem i hela friden är det som tutat i dig att det inte smittar när det har brutit ut?!?!?!?

    DÄremot är det ju så att man mycket väl kan vara smittbärare trots att man själv inte sjuknat in.. därför är det EXTREMT viktigt att hela familjen hålls hemma om ett barn blir sjukt.. eller om mamma eller pappa insjuknar.

    Gäller inte de reglerna på alla förskolor/skolor?? Det har det iaf gjort på de ställen jag har arbetat.

  • Agnes och Ville

    Ja precis. Föräldern får inte vabba om inte barnet är sjukt!


    mysungarna skrev 2009-01-10 00:27:19 följande:
    Agnes och Ville skrev 2009-01-09 23:59:33 följande:
    men om mamman är sjuk så måste ju pappan kunna ta vab (eller vad det nu heter om inte mamman kan ta hand om barnet), vårda barnent i stället för mamman , eller gäller sånt bara om inte barnen har dagisplats?menar du att ni fick ta emot friska barn till magsjuka föräldrar?
  • Pallas

    Att inte skicka barnet till förskolan när den är möjlig smittbärare av en sjukdom som kan ställa till det oerhört vad gäller andra barns hälsa, är inte konstigare än att man inte skickar barnen till skolan i hästkläder av hänsyn till alölergiker.

  • Zelmilainen

    nu har jag bara läst TS...
    men nej, nej, och åter nej på frågan om att lämna när någon hemma är magsjuk, oavsett vem det är som är sjuk. dels har många landsting rekommenadtionen att samtliga familjemedlemmar ska va hemma (iaf vid vinterkräksjuka), men jag kan inte för min värld förstå varför man skulle lämna barnen på förskolan med tanke på smittorisk.


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • cosinus

    Ersättningsmässigt så får man ju (som tidigare nämts) inte ta VAB från FK för att passa ett friskt barn så är bara ena föräldern sjukt så är ju tanken från FKs sida att man lämnar på dagis och går och jobbar. Sen är det ju helt klart svårkollat huruvida barnet är sjukt eller inte.

    Finns äldre syskon i skolåldern har de ju dessutom skolplikt och har väl ingen rätt att vara hemma så fort andra familjemedlemmar är dåliga. I stora familjer kan det ju bli rätt många dagar per år.

    Men sen är det ju naturligtvis bra om alla gör vad de kan för att minimera smittspridning.

  • mysungarna
    Agnes och Ville skrev 2009-01-10 18:59:42 följande:
    Ja precis. Föräldern får inte vabba om inte barnet är sjukt!
    om jag som är hemmamamma får magsjuka, får inte pappan vabba då heller? mina barn går inte på dagis.
  • Agnes och Ville

    Jag vet faktist inte men tror att det är samma regler...men som cosinus sa...det är ju svårt för FK att kolla om barnet är hemma och är sjukt eller hemma och är friskt.


    mysungarna skrev 2009-01-10 23:28:57 följande:
    Agnes och Ville skrev 2009-01-10 18:59:42 följande:
    om jag som är hemmamamma får magsjuka, får inte pappan vabba då heller? mina barn går inte på dagis.
  • örtagård

    Om den ordinarie vårdnadshavaren är sjuk får man vabba. Förskolan kan ju inte vara sjuk men en föräldraledig kan ju det och då har den andra föräldern rätt att vabba om barnet är över åtta månader som jag skrev innan.

    Jag vet inte hur det är om någon annan än föräldern är ordinaie vårdnadshavare är sjuk, tex en mormor, men jag antar att det är så att man kan vabba då - men man får inte om barnet är friskt och har barnomsorg i form av förskola.


    mysungarna skrev 2009-01-10 23:28:57 följande:
    Agnes och Ville skrev 2009-01-10 18:59:42 följande:
    om jag som är hemmamamma får magsjuka, får inte pappan vabba då heller? mina barn går inte på dagis.
  • mammamutilltre

    Jo man får vabba om barnets ordinarie vårdare är sjukt.....

Svar på tråden Lämna barn på förskolan när förälder är magsjuk.