• Kelly och Kevin

    Vi som blev mamma i september/oktober 2006

    Hej alla mammor!!!

    Nu e vi inne på vår 13:e tråd!!

    Nu är  våra barn två år. Var har tiden tagit vägen???
    Nu väntar vissa av oss syskon till våra barn och vissa har redan fått.

    Här pratas det om allt i våra liv och våra små barns liv. Här ska vi ge varandra stöd när vi grubblar över något eller bara vill snacka lite ditt och datt .

    Nya och gamla är välkomna hit! Vi fortsätter äventyret som småbarnsförälder med stora steg .

    Ska bli roligt att få följa er och era små ännu en bit fram!

    Kram
    ♥♥Kelly & Kevin♥♥
  • Svar på tråden Vi som blev mamma i september/oktober 2006
  • Heidi1
    mrsjonte skrev 2009-03-22 11:38:03 följande:
    Inatt var det premiär för dottern att sova sin nya "stora" säng!!Men det gick bra!
    va kul att d gick bra, har d fortsatt att gå bra??

    Fru Andersson skrev 2009-03-26 23:03:58 följande:
    Ja, gick in i v. 39 idag så det är inte långt kvar nu wiiie!!!
    va skoj me snart en beis till i tråden
    LJ2 skrev 2009-03-26 23:09:11 följande:
    tittar in o säger hej sonen e född sept 06 =)) o har hunnit med o bli storebror han med.. =))
    välkommen. när e din yngsta född??

    har ju glömt o berättat att jag klarade teorin i tisdag
  • Heidi1
    mrsjonte skrev 2009-03-22 11:38:03 följande:
    Inatt var det premiär för dottern att sova sin nya "stora" säng!!Men det gick bra!
    va kul att d gick bra, har d fortsatt att gå bra??

    Fru Andersson skrev 2009-03-26 23:03:58 följande:
    Ja, gick in i v. 39 idag så det är inte långt kvar nu wiiie!!!
    va skoj me snart en beis till i tråden
    LJ2 skrev 2009-03-26 23:09:11 följande:
    tittar in o säger hej sonen e född sept 06 =)) o har hunnit med o bli storebror han med.. =))
    välkommen. när e din yngsta född??

    har ju glömt o berättat att jag klarade teorin i tisdag
  • Pormoicheia

    kikar in.

    Jag har ju en pojke född 29 okt så jag hoppar med in i tråden om det är ok.

    Trakka känner jag ju igen  ifrån en annan tråd också


    *ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • Pormoicheia

    Pratar era 2-åringar mycket förresten?
    Axel har nyligen börjat med 2-ords meningar men han är väldigt fårodig och mer av eb betraktare än en talare verkar det som.


    *ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • Heidi1
    Pormoicheia skrev 2009-03-27 07:40:19 följande:
    kikar in.Jag har ju en pojke född 29 okt så jag hoppar med in i tråden om det är ok.Trakka känner jag ju igen  ifrån en annan tråd också
    välkommen. jag känner igen dig.

    Min två åring pratar mest en till två ords oxå men nån gång har det kommit en tre ordsmening
  • tekannan

    Välkomna alla nya!

    Pormoicheia
    Min dotter (2½) pratar massor, hela tiden. Hennes ordförråd är, enligt mig, väldigt stort. Hon pratar som längst 5-6-ordsmeningar, men oftast är det 3-4 ord. Det har hänt väldigt mkt de senaste månaderna på den fronten. Men språket är väl som allt annat, väldigt individuellt när och hur snabbt. Dottern min var väldigt sen med att gå tex. Var på BVC på 2½-årskontrollen häromdagen och då sa de att det enda de ville veta var att de kan sätta ihop 2-ordsmeningar, mer än så förväntas de inte kunna vid den åldern.

  • lilla bunny

    Vår son har sitt rum på ovanvåningen sen ett par månader tillbaka... Han älskar sitt nya rum och stora säng. Oftast somnar han dock hos oss i soffan och vi bär upp honom i sängen när han somnat. Det funkar kanon. Han sover hela nätterna i sängen oftast, ibland kommer han ner till oss framåt morgonen. Helt okej. Skönt att ni har fått lillan att somna själv i sin säng Fru Andersson, det är vår framtida förhoppning med.

    Vår lille kille ska snart med få ett småsyskon, 44 dagar kvar...

    Pormoicheia Välkommen till tråden! Vår kille är verkligen en talare, han är bara tyst när han sover , han pratar riktiga meningar och är faktiskt superduktig på att göra sig förstådd.

    Mamma Heidi Grattis till klarad teori, nu är det bara slutspurten kvar!


    Arvid 061031 ♥ BF 090510
  • Pormoicheia

    Mamma Heidi. Ja jag känner igen dig också, Finns säkert fler jag känner igen här skulle jag tro.

    Kanske har varit och svirat  tråden förut också förresten?? Vet inte!

    Det känns lite trist att han inte pratar mer än vad han gör men det har kommit mycket senaste månaden.
    Det har lett till många tårar och "dispyter" då vi liksom inte kunnat kommunicera så bra mer än att han tagit oss i handen och lagt våra händer på det han vill att vi ska göra något med.

    Visst har vi väl förstått varandra och lyckats klura ut vad han velat efter ett tag, men det har märkts på honom också att han blivit arg och frustrerad över att han inte kunnat göra sig förstådd.

    Han är däremot väldigt lättlärd och lär sig snabbt genom att bara titta på hur andra gör.

    Han föddes 2 månader tidigt och det var nära att han inte klarade sig så vi har ju förväntat oss att han ska vara lite senare än andra jämnåriga.
    Fast han har i det stora hela inte varit så sen ändå.

    Han har en 6-månader gammal lillasyster som heter Yrsa och det har gått jättebra. Ingen avundsjuka på det viset alls. (med tanke på att det är några här som ska ha tillökning...)

    Mitt uppi potträningen är vi.
    Eller ja. Han har upptäckt det här med att sitta på toaletten iaf men än så länge har han bara kissat 2 gånger och fisit någon gång.
    Han har fattat grejen iaf, nu väntar vi bara på det stora genombrottet...


    *ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • lilla bunny
    Pormoicheia skrev 2009-03-27 10:22:14 följande:
    Mamma Heidi. Ja jag känner igen dig också, Finns säkert fler jag känner igen här skulle jag tro.Kanske har varit och svirat  tråden förut också förresten?? Vet inte!Det känns lite trist att han inte pratar mer än vad han gör men det har kommit mycket senaste månaden.Det har lett till många tårar och "dispyter" då vi liksom inte kunnat kommunicera så bra mer än att han tagit oss i handen och lagt våra händer på det han vill att vi ska göra något med.Visst har vi väl förstått varandra och lyckats klura ut vad han velat efter ett tag, men det har märkts på honom också att han blivit arg och frustrerad över att han inte kunnat göra sig förstådd.Han är däremot väldigt lättlärd och lär sig snabbt genom att bara titta på hur andra gör.Han föddes 2 månader tidigt och det var nära att han inte klarade sig så vi har ju förväntat oss att han ska vara lite senare än andra jämnåriga.Fast han har i det stora hela inte varit så sen ändå.Han har en 6-månader gammal lillasyster som heter Yrsa och det har gått jättebra. Ingen avundsjuka på det viset alls. (med tanke på att det är några här som ska ha tillökning...)Mitt uppi potträningen är vi.Eller ja. Han har upptäckt det här med att sitta på toaletten iaf men än så länge har han bara kissat 2 gånger och fisit någon gång.Han har fattat grejen iaf, nu väntar vi bara på det stora genombrottet...
    Arvid har en kusin som är född i slutet av januari 2007, han är inte så snackig heller och man kan ibland märka hur irriterad han blir när han inte kan förmedla vad han vill. Men han har utveklats jättemycket talmässigt senaste tiden, det gr i ågor sånt där. Just en sån grej som att få syskon kan ju göra att de stannar upp lite i sin utveckling. Det kommer, det kommer. Inget du behöver oroa dig för, det är jag säker på.

    Potträningen hos oss går med i vågor. Ibland vill han och ibalnd vill han inte, vi har låtit han styra. Sen tar vi tag i det lite mer i sommar när man inte är så påklädd!
    Arvid 061031 ♥ BF 090510
  • Pormoicheia
    lilla bunny skrev 2009-03-27 10:27:53 följande:
    Arvid har en kusin som är född i slutet av januari 2007, han är inte så snackig heller och man kan ibland märka hur irriterad han blir när han inte kan förmedla vad han vill. Men han har utveklats jättemycket talmässigt senaste tiden, det gr i ågor sånt där. Just en sån grej som att få syskon kan ju göra att de stannar upp lite i sin utveckling. Det kommer, det kommer. Inget du behöver oroa dig för, det är jag säker på.Potträningen hos oss går med i vågor. Ibland vill han och ibalnd vill han inte, vi har låtit han styra. Sen tar vi tag i det lite mer i sommar när man inte är så påklädd!
    Fast Axel har nästan utvecklats mer sedan han fick syskon, jätteskumt.
    Men han känenr väl kanske "ansvar" på ett sånt sätt barn gör. Han har varit och ska mata henne med sitt egna fika o.s.v. jätteofta så vi får hålla koll så han inte är "för snäll" istället.
    Men det känns helt ok. Hellre att hålla koll åt det hållet än att behöva vara rädd för tjuvnyp.

    Vi har tagit det i Axels takt vi också och liksom avvaktat hans egna tecken på att vara mogen för det.
    De finns där men han verkar misstolka sin kropp ibland. Det händer att han komme och säger bajsa och ska sitta på toaletten men då ska han bara sitta en så kort stund att ingen hinner hända och 5 minuter senare har han bajsat i blöjan. Men det går ju inte att tvinga fram heller.
    *ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
Svar på tråden Vi som blev mamma i september/oktober 2006