• humbela giz what ever u call me

FiskAkuten V.1

Då öppnar vi Fisk akuten för oss alla akvarister, blivande akvarister och vetgiriga wannabe akvarister.

Här tipsar vi varandra om boktips, sjukdommar, skötsel what ever allt som har med våra akvarium att göra.
    Ingen kan allt men tillsammans kan vi jävligt mycket
    Så var inte blyga smyg akvarister nu, kom ut ur garderoben och häng med oss

Jag är ingen expert men jag äger en fiskbok

Nåja vad är väll en bal på slottet.........
  • Svar på tråden FiskAkuten V.1
  • eckemannen

:P kuuul tråd.

mitt första tips blir
    1 . köp större akvarium än du först tänkt.dvs skippa skålar och annat smått. Helst 100 liter.små akvarier är svårare att sköta.

2. läs om akvarium. bibblan eller nätet innan impuls köper.

har några böcker ;)

• Pfyrix

Kolla alltid vilken storlek det BLIR på fisken innan du köper den. Allt för ofta ser man folk som inte visste att den blev stor och stora fiskar äter oftast små fiskar.

Pfyrix skrev 2009-01-11 18:27:59 följande:
    Kolla alltid vilken storlek det BLIR på fisken innan du köper den. Allt för ofta ser man folk som inte visste att den blev stor och stora fiskar äter oftast små fiskar.
    Kolla den uppgiften på fler ställen än personalen på zoo. skulle jag vilja tillägga
  • Pfyrix

humbela giz what ever u call me skrev 2009-01-11 18:31:37 följande:

Kolla den uppgiften på fler ställen än personalen på zoo. skulle jag vilja tillägga
    Om inte personalen verkar bra på fisk så brukar oftast artbestämmningen inte stämma iallafall så det hjälper inte alltid. Så, handla alltid från en seriös akvariebutk eller zoobutik med en bra utbud på både fisk och tillbehör (litet magert utbud tyder oftast enligt min erfarenhet på att de som jobbar där inte är så intresserade.
    =)
    Pfyrix skrev 2009-01-11 18:36:22 följande:
    humbela giz what ever u call me skrev 2009-01-11 18:31:37 följande: Om inte personalen verkar bra på fisk så brukar oftast artbestämmningen inte stämma iallafall så det hjälper inte alltid. Så, handla alltid från en seriös akvariebutk eller zoobutik med en bra utbud på både fisk och tillbehör (litet magert utbud tyder oftast enligt min erfarenhet på att de som jobbar där inte är så intresserade.=)

Nja har man tur så har imazo och akvarieteknik märkt leveransen korrekt åt butiken (vilket händer sällan, spec från AT grrrrrrr gröna räkor= en salig blandning asg lorca ja det var allt utan lorca hahahaha)

• Diwa
    glöm inte

kolla vad som står på den nya önskefiskens matsedel

*host*

puffers funkar inte nåt vidare i sällskapskar såvida man inte råkar få köttbullar med personlighetsklyvning som mina så de inbillar sig de är räkor

nästa önske köp kakadua ciklider
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Pfyrix

humbela giz what ever u call me skrev 2009-01-11 18:50:32 följande:

Nja har man tur så har imazo och akvarieteknik märkt leveransen korrekt åt butiken (vilket händer sällan, spec från AT grrrrrrr gröna räkor= en salig blandning asg lorca ja det var allt utan lorca hahahaha)
    man blir ju så trött på alla "nya" butiksnamn som ploppar upp hela tiden. Fast det ska ju låta flashigt.. =P
  • Pfyrix

Diwa skrev 2009-01-11 18:51:00 följande:

glöm intekolla vad som står på den nya önskefiskens matsedel*host*puffers funkar inte nåt vidare i sällskapskar såvida man inte råkar få köttbullar med personlighetsklyvning som mina så de inbillar sig de är räkor nästa önske köp kakadua ciklider
    jups fast ibland får man chansa lite..*flinar*
    Våran black ghost skulle vara svårmatat, fast det har inte laban läst. Han äter ALLT!!
    Har haft notoriska rovfiskar som delat boende med tetror utan problem medans jag haft växtätare som inte käkat annat än fisk... *s* fast de flesta fiskar är nog lite skadade efter ett tag hos oss.. ;)

Jag är så otroligt lyckligt lottad som har våran lilla butik här i solle.
    En riktig akvarist som driver den, pricis som det ska vara
    Hoppas bara fler fattar att det inte är värt att åka 12 mil till djurmagazinet utan gynnar vår lilla butik......
    Ger inte mycket för stora kedjor och flachiga butiker som bara vill sälja.
    Jag letar mig till dom där flummiga källarlokalerna med sparsam inredning

Svar på tråden FiskAkuten V.1