• humbela giz what ever u call me

FiskAkuten V.1

Då öppnar vi Fisk akuten för oss alla akvarister, blivande akvarister och vetgiriga wannabe akvarister.

Här tipsar vi varandra om boktips, sjukdommar, skötsel what ever allt som har med våra akvarium att göra.
    Ingen kan allt men tillsammans kan vi jävligt mycket
    Så var inte blyga smyg akvarister nu, kom ut ur garderoben och häng med oss

Jag är ingen expert men jag äger en fiskbok

Nåja vad är väll en bal på slottet.........
  • Svar på tråden FiskAkuten V.1
  • superteddybear

Pfyrix skrev 2009-01-11 18:27:59 följande:

Kolla alltid vilken storlek det BLIR på fisken innan du köper den. Allt för ofta ser man folk som inte visste att den blev stor och stora fiskar äter oftast små fiskar.
    Rolig tråd...
    vi köpte små svartröda ciklider utan att veta så mkt om akvariefisk för nga år, till ett 150 l akvarium... det hela slutade med att vi fick köpa ett större akvarium till våra 3 ciklider... numera vet jag att det var röda Oscars vi köpte... de växte sig till 20-30 cm längd!!!Våra "små" handtama fiskar har vi dock inte kvar då vi inte ville utsätta dem för en lång flytt så de finns i butiken som de första gången köptes Man lär sig så länge man lever
  • mamma är bäst

Kul med så många akvariefreaks...!

För ett år sedan köpte jag ett litet 53-liters till barnen. Deras intresse dog snabbt, men till min stora förvåning vaknade ett akvarieintresse hos mig. Dras fortfarande med mitt lilla kar och är bra sugen på ett större.
    Frågan är väl bara hur stort? Vilken storlek ska man satsa på? Det ska vara hyfsat lättskött, vill gärna testa på lite roligare fiskar än platy och molly. Sen ska det ju helst inte kosta så mycket, men det är en annan historia. Hur många liter ska jag sikta in mig på? Har funderat på ca 180-220 liter - är det "lagom" eller för litet?

• casham

mamma är bäst: ju större kar ju enklare typ :) skulle nog satsa på ett kring 200 iaf om jag var dig ;);)eller beror ju helt på vad för typ av fisk du är intresserad av :) finns så MYCKET rolig fisk!!

• Pfyrix

mamma.. håller med casham. runt 200 liter är ett ganska bra "litet" akvarium som man kan göra mycket kul med. Vårat minsta är 230 liter (juwel panorama) och går att ha mycket kul i. Allt är ju beroende på plats och typ av golv.. =P

Superteddybear.
    just oscar är en typisk "åååå så liten och söt fisk" samma med stora malar och hajar.. :)
    Min bror gav min far två små raringar i födelsedagspresent. Supersöta. Min far var inte lika glad när han genast kände igen sina påfåglar (oscar), dom åt upp allt annat sen.. *lol*
    Själva har vi 5 fullvuxna älskar påffar och skulle gärna ha albinovarianten.

• humbela giz what ever u call me

Håller med dom andra...... 200 är lagomt "lek" kar
    Så vida man inte fasnar för ciklidern då *skrattar*
    Och ja kolla golvet, jag hatar mitt vardagsrumsgolv, det svajar *svär*
    Så just nu leker jag struts, spricker det så spricker det för vågskvalp när man går: jepps det är det.

Ni kommer ihåg hemförsäkringen va
    (Kolla så det täcker ev vattenskador och kolla om det täcker akvariumet...... kanske måste man ha en tilläggsförsäkring på karet, i bland behöver man tillägg om man har "för mycket" vatten *hmpf kanman ha det?*)

Nåja vad är väll en bal på slottet.........
  • superteddybear

Påfågelcikliderna är de roligaste fiskarna vi haft, handtama å livliga, såpass att väckte de mig på nätterna ibland när de ville ha mer mat... de kunde aldrig få nog Inte när vi var hemma iaf, var dock iväg 2 veckor utomlands och fick hjälp av grannen att mata firrarna men de hade matvägrat maten låg som en bädd på botten så det var bara att städa akvariet när vi kom hem innanför dörrarna innan de fick mat... å då åt de.

Pfyrix: Albino oscarsen trånade jag oxå efter men vårt 540 liters kändes redan trång för de 3 stackarna vi hade Hur stor tank har ni?

Just nu har vi mest blandad småfisk, mest olika sorter tetror å Mollys fint att titta på men de blir inte mer än så...

• kassandy
    humbela giz what ever u call me skrev 2009-01-11 18:31:37 följande:
    Kolla den uppgiften på fler ställen än personalen på zoo. skulle jag vilja tillägga

Håller med...

Ett annat tips är: kolla upp vilka arter du kan ha med vilka...vissa stimfiskar är ett skrovmål åt större fiskar......Vissa malar äter allt de får in i munnen Tro mej, jag talar av egen erfarenhet...gjorde den missen när jag var helt grön på området. Och jag kunde inte förstå varför alla mina Guppysar, tetror och liknande fiskar försvann

De gick med rovmalar, Scalarer och Blåciklider......Ja skratta ni...det var ingen som talade om det för mej från början...men nu vet jag bättre---

• kassandy

Passar väl på att fråga efter tips medans jag ändå sitter här...

Har just nu två större kar, ett på 300 liter och ett på 365 liter. Har Discus i det ena och Scalarer i det andra. Nu funderar jag på att flytta Discusarna frpån det mindre karet och låta dom gå med Scalarena...jag skulle vilja bygga om det andra, 300 liter, till sällskapskar. Nu är det 100 år sen...typ...jag hade sällskapskar.

Har ni ndra några tipps på vad det skall gå i ett sånt så det blir snyggt?
    Tänkte mej några stimfiskar, och nån dvärgciklid kanske...har ni några andra tips??

• kassandy
    humbela giz what ever u call me skrev 2009-01-11 19:03:23 följande:
    Jag är så otroligt lyckligt lottad som har våran lilla butik här i solle.En riktig akvarist som driver den, pricis som det ska vara Hoppas bara fler fattar att det inte är värt att åka 12 mil till djurmagazinet utan gynnar vår lilla butik...... Ger inte mycket för stora kedjor och flachiga butiker som bara vill sälja.Jag letar mig till dom där flummiga källarlokalerna med sparsam inredning
    Vi har ju fått djurmagazinet här, och det är väl det värsta jag ar varit med om. De, här uppe iaf, vet intye vad de håller på med.
    Men vi har även Arken Zoo och Djurkompaniet, och de är betydligt bättre på fiskar, handlar själv mästadelen på Arken. Men Djurkompaniet är lite tuffare med utbudet, de törs ta hem lite udda arter som är mer svårsålda, det gör Arken inte, annat än på beställning.
  • Pfyrix

kassandey

Tja..... fisktips

Fjärilsciklider är ju himla trevliga, apostigramma också (med risk för felstavning..*s*)

(går oftast vid botten)

Stimfisk, tja finns ju en uppsjö av tetror som är trevliga. Själv är jag svag för kardinaltetra och blodfenstetra. Lite större tetra så gillar jag kongo, hanarna blir så otroligt vackra men blir en hel del större och kan stressa lite.

Mosaicguram och månskensgurami för att få in lite storlek men ändå vacker färg och roligt beetende (även honung, lakrits och dvärggurami är vackert och gör sig bra i ett sällskapsakvarium)

Bilbukar vid ytan (om man har bra täckglas)

sen en bunt roliga malar lite överallt.. =) (med fina färger som är fina när dom kommer fram men inte nödvändigtvis behöver synas hela tiden).

Det är mitt tips (finns ju så mycket att välja på). :)

Har själv guramis, tetror (fast dom går som foderfisk i dagsläget) en hel uppsjö olika roliga malar osv och det ger ett roligt och aktivt akvarium.
    Att vi sen satte in rovfisk på tillväxt är .. tja typist oss..*flinar*

Svar på tråden FiskAkuten V.1