• humbela giz what ever u call me

FiskAkuten V.1

Då öppnar vi Fisk akuten för oss alla akvarister, blivande akvarister och vetgiriga wannabe akvarister.

Här tipsar vi varandra om boktips, sjukdommar, skötsel what ever allt som har med våra akvarium att göra.
    Ingen kan allt men tillsammans kan vi jävligt mycket
    Så var inte blyga smyg akvarister nu, kom ut ur garderoben och häng med oss

Jag är ingen expert men jag äger en fiskbok

Nåja vad är väll en bal på slottet.........
  • Svar på tråden FiskAkuten V.1

ghaaaaaaaaaaa VB dag...... varför kommer dom dagarna alltid när man är tung i baken och helst surfar på FL?

Måste dra igång ett kar till i dag oxå, gix är smart......eller inte
    Pust nå ja bara å sparka sig i röva och dra fram hinkar och hävert då.
    Hmmm slang hade ju vart att föredra men hmmm då har jag nog halva beståndet av räkor och boror i avloppet. *mutter*

• Pfyrix

*ler*

har också två akvarium som behöver rensas.. *suckar* fast den stora får gubben ta när han kommer hem. Orkar inte bajssuga den, får så jäkla ont i ryggen när jag inte kommer åt ordentligt pga magen.
    Fast lilla tanke behövs rensas, ser förjäklig ut. *suckar*
    + att alla neon och kardinal vi köpte tog slut på 3 dagar. Vi trodde dom skulle räcka minst 1 vecka. *muttrar*

Någon har dessutom bitit av Labans rumpa (black ghost), misstänker prakt botia. Enda jag kan komma på som har kraft nog i munnen för ett sånt rakt snitt.

• kassandy

skall påbörja flytt av fyra Discusar och en stor elak mal idag *suck* Gläder mej inte direkt....

• Pfyrix

Kan säga att det finns värre.. ;)
    När vi flyttade tog det 3 timmar att packa fisken. Största fisken då fick åka med säkerhetsbälte i förarstolen. Mal på +65cm och en omkrets på drygt 30-35cm.. ;) om han hade snurrat i påsen hade han inte kunnat vända på sig själv.. *ler*

Lite tröst så..*ler*

• kassandy
    Pfyrix skrev 2009-01-18 14:07:58 följande:
    Kan säga att det finns värre.. ;) När vi flyttade tog det 3 timmar att packa fisken. Största fisken då fick åka med säkerhetsbälte i förarstolen. Mal på +65cm och en omkrets på drygt 30-35cm.. ;) om han hade snurrat i påsen hade han inte kunnat vända på sig själv.. *ler* Lite tröst så..*ler*

Jodå, lite tröst var det dock...

Nej, vad jag gruvar mest för är faktisk Discusen, de är så fruktansvärt känslig Malen är ju jobbig på sitt sätt, men det blir till att nypa fast honom i händerna, för den jäkeln törs jag inte ta i håven, då kan han skada sej.

• Pfyrix

hmmm du vet att dom inte är helt bra att knipa med händerna?!
    Gör som vi gjort med våra taggiga malar. Ta en plastförpackning (ex glass eller liknande) gör hål i den överallt (typ durkslag) fånga malen med den. Fungerar perfekt utan skador å annat trassel. Vi har använd sånadär plastförpackningar man har till vindruvor för att fånga botier och våra taggiga malar. (Adonismalen ser ut som han svalt en kaktus). Dom fastnar även i malhåvar. Men i plastburken.. Inte problem! :D

• kassandy
    Pfyrix skrev 2009-01-18 18:43:19 följande:
    hmmm du vet att dom inte är helt bra att knipa med händerna?! Gör som vi gjort med våra taggiga malar. Ta en plastförpackning (ex glass eller liknande) gör hål i den överallt (typ durkslag) fånga malen med den. Fungerar perfekt utan skador å annat trassel. Vi har använd sånadär plastförpackningar man har till vindruvor för att fånga botier och våra taggiga malar. (Adonismalen ser ut som han svalt en kaktus). Dom fastnar även i malhåvar. Men i plastburken.. Inte problem! :D
    Det var en j...a bra ide...varför har inte jag kommit på det för...Förvånad Här har jag hållit på och flyttat malarna med händerna, i varjefall de största...han är inte speciellt taggig, det är bara ryggfenan igentligen som är en enda stor tagg, men han är såpass elak och vild att han snirklar in sej i håven...oavsett vilken håv jag använder. senaste gången jag försökte ta honom med håven, då han jag inte med...han krängde sej ur den och gjorde en golvsegling, det var inget roligt vill jag lova...sedan dess har jag plockat honom med händerna, då vet jag att jag får grepp om honom och kan hålla fast.

Jag har inte flyttat honom ännu, Discusarna är flyttade, men det var såpass tidskrävande och stressigt för dom att jag tar malen i morgon, och då skall jag använda en glassbytta...tackar så jättemycket för det tipset.
  • Pfyrix

Tyckte själv att det blev lite lättare efter jag kommit på det. Ibland ska man ha en ljus stund.. *lol*

Här är det inte glada miner för stunden.
    Min galaxy hona har magrat något kopiöst.
    Är bara att innse att det är nedräkning men karantänad och medicineras just nu med lite "humbug" i maten och costapur i vattnet.
    Har lånat en heeeeeeeel bra bok http://www.tmc-publishing.com/books/book-38.htm av min underbara akvariebutik, rekomenderar den varmt. Dock svindyr som alltid när det kommer till bra akvarieböcker.
    sjuk galaxy ingen vacker syn men hon äter och simmar som vanligt så ja vem vet vem vet..... just nu så är det fet mat och medicin som sagt.
    Vill ju gärna få ett hum om vad orsaken är och om det går att bota och framför allt: Kan hela mitt fiskbestånd i det akvariumet vara smittat.
    Så vi får se vad som händer..... tyvärr min enda hona oxå så det är lite extra motigt att ta fram saxen.

annars så puttrar allt på som vanligt i mina kar, har gått emot min akvaristiska förnuft totalt och köpt......guppyn
    2 honor och en hanne....... guppyn? Jag? nå ja alla får vi blackouter i bland *asg*

Nu ska jag krypa upp i soffan med den lånade boken och granska den från pärm till pärm innan jag beslutar om den är värd pengarna (räknar med 600-900 kr för den.)
    Hade gärna velat ha en bok med malar men sjukdomsboken ligger nog lite högre på önskelistan, just nu iaf

m.cory
    flachar med mina nya corys oxå "fick" 3 st ( 2 hannar och 1 hona) ska vara metall men nu när dom bott in sig så tror jag mer och mer på en korsning.
    Ska bli intressant iaf att se om dom tänker föröka sig....dom hade lagt massa med rom alldeles innan jag norpa dom.
    Så ja bara att avvakta. (hmmm skum mini bilden blev,)

Enligt FLlagen så får jag va OT mer kladdkaka till folket
  • kassandy

Nu puttrar 300 litern igen, just nu går det några Tetror och Zebrafiskar i den, de skall liksom "gå in" akvariet. Vill inte släppa ner några Dvärgar, innan jag vet att det är okej.

• casham

tänkte höra hära om nån vet av discus småttingar som är till salu?...:):)

• Pfyrix

Jaha då satte sig barracudan i sig en fisk som nästan är lika stor som han själv.. Jäkel till att äta det där. Men vi får dom INTE att något annat än levande fisk.. *suckar* Dom kommer bli dyra i drift. :-P

• casham

länge sen någon skrev här =/ måste uppdatera lite med att jag nu har scalar yngel och blå ciklidyngel ;) letar dock fortfarande efter discus småttingar....:D

Svar på tråden FiskAkuten V.1