Pfyrix skrev 2009-01-18 18:43:19 följande:
hmmm du vet att dom inte är helt bra att knipa med händerna?! Gör som vi gjort med våra taggiga malar. Ta en plastförpackning (ex glass eller liknande) gör hål i den överallt (typ durkslag) fånga malen med den. Fungerar perfekt utan skador å annat trassel. Vi har använd sånadär plastförpackningar man har till vindruvor för att fånga botier och våra taggiga malar. (Adonismalen ser ut som han svalt en kaktus). Dom fastnar även i malhåvar. Men i plastburken.. Inte problem! :D
Det var en j...a bra ide...varför har inte jag kommit på det för...

Här har jag hållit på och flyttat malarna med händerna, i varjefall de största...han är inte speciellt taggig, det är bara ryggfenan igentligen som är en enda stor tagg, men han är såpass elak och vild att han snirklar in sej i håven...oavsett vilken håv jag använder. senaste gången jag försökte ta honom med håven, då han jag inte med...han krängde sej ur den och gjorde en golvsegling, det var inget roligt vill jag lova...sedan dess har jag plockat honom med händerna, då vet jag att jag får grepp om honom och kan hålla fast.
Jag har inte flyttat honom ännu, Discusarna är flyttade, men det var såpass tidskrävande och stressigt för dom att jag tar malen i morgon, och då skall jag använda en glassbytta...tackar så jättemycket för det tipset.