• humbela giz what ever u call me

FiskAkuten V.1

Då öppnar vi Fisk akuten för oss alla akvarister, blivande akvarister och vetgiriga wannabe akvarister.

Här tipsar vi varandra om boktips, sjukdommar, skötsel what ever allt som har med våra akvarium att göra.
    Ingen kan allt men tillsammans kan vi jävligt mycket
    Så var inte blyga smyg akvarister nu, kom ut ur garderoben och häng med oss

Jag är ingen expert men jag äger en fiskbok

Nåja vad är väll en bal på slottet.........
  • Svar på tråden FiskAkuten V.1
  • eckemannen

ett ex boliviansk fjäril ciklid

stort stimm kardinal tetra

pansarmalar tex typ 2 grupper olika

några ancistrus

Lycka till

• casham

måste ju bara berätta att vi har just nu fått blå ciklid ägg ;);)

• Pfyrix

blåciklider är ena jäklar på att leka. Våran lilla hona (8-9cm) sätter alla stora cikliderna på plats och lyckas trots tidigare extremt överbefolkat akvarium få till frisimmare... Helt otrolig verkligen!

Roligaste simmarna jag fått har varit på diskusen (trots rejält befolkat malakvarium och oerfaren hane) och fjärilsciklider.

Så grattis alltid kul med små äggisar!

• kassandy
    Pfyrix skrev 2009-01-13 11:31:17 följande:
    kassandeyTja..... fisktipsFjärilsciklider är ju himla trevliga, apostigramma också (med risk för felstavning..*s*)(går oftast vid botten)Stimfisk, tja finns ju en uppsjö av tetror som är trevliga. Själv är jag svag för kardinaltetra och blodfenstetra. Lite större tetra så gillar jag kongo, hanarna blir så otroligt vackra men blir en hel del större och kan stressa lite. Mosaicguram och månskensgurami för att få in lite storlek men ändå vacker färg och roligt beetende (även honung, lakrits och dvärggurami är vackert och gör sig bra i ett sällskapsakvarium)Bilbukar vid ytan (om man har bra täckglas)sen en bunt roliga malar lite överallt.. =) (med fina färger som är fina när dom kommer fram men inte nödvändigtvis behöver synas hela tiden).Det är mitt tips (finns ju så mycket att välja på). :)Har själv guramis, tetror (fast dom går som foderfisk i dagsläget) en hel uppsjö olika roliga malar osv och det ger ett roligt och aktivt akvarium.Att vi sen satte in rovfisk på tillväxt är .. tja typist oss..*flinar*
    eckemannen skrev 2009-01-13 14:09:26 följande:
    ett ex boliviansk fjäril ciklidstort stimm kardinal tetrapansarmalar tex typ 2 grupper olika några ancistrusLycka till
    Fjärilarna tycker jag om, så sånna blir det garanterat, troligtvis Blå, Gul och Bolivianer. Apistogramman har jag haft otur med, likaså Gurami, men det är snygga fiskar. De ända Gurami jag har klarat är Honung och Dvärg, det har gått bra...de har även lekt för mej:)Kardinatetra älskar jag, men har inte kunnart ha dom nu, i och m,ed att både Scalarena och de två största malarna har tuggat i sej dom. Det går två halvstora Plecomalar i 300 litern just nu, och de skall få gå kvar, men Synodontisen får flytta med Discusarna. Det är en herre på 16-17 år, och elak som få äter allt han får in i munnen. Honom har jag haft sedan jag startade akvarium för 15-20 år sedan och vill inte göra mej av med honom.

Men tack för tipsen, kom gärna med mer...
  • kassandy

Pfyrix: Hur är det med Bilbukar? Har aldrig haft några...är de lättskötta, eller har de större krav på vatten? Akvariumet har heltäckande ljusramp, så det blir inga problem...jag tycker Bilbuken är ganska läcker och har tittat på dom till och från...

• Pfyrix

kassandy..

bilbukar bor tillsammans med diskus i vilt tillstånd. Men vad jag förstått är dom inte allt för knussliga. Å klarar du diskus så .. :D
    Hmmm otur med gurami ärinte så kul dom är ju så vackra. =)
    Hmm praktbotia glömde jag... Lattjo firre.. =)

Hmmm i malväg skulle jag nog (om man tycker malar är roliga) så skulle jag satsa på ex L333 eller typ royal pleco (finns många olika) eller kanske L114. Fina fiskar som gör sig i fast dom ibland är lite anonyma. =)

• kassandy
    Pfyrix skrev 2009-01-14 16:43:22 följande:
    kassandy..bilbukar bor tillsammans med diskus i vilt tillstånd. Men vad jag förstått är dom inte allt för knussliga. Å klarar du diskus så .. :DHmmm otur med gurami ärinte så kul dom är ju så vackra. =)Hmm praktbotia glömde jag... Lattjo firre.. =)Hmmm i malväg skulle jag nog (om man tycker malar är roliga) så skulle jag satsa på ex L333 eller typ royal pleco (finns många olika) eller kanske L114. Fina fiskar som gör sig i fast dom ibland är lite anonyma. =)

Då blir det nog kanske nån bilbuk också De vill väl gå i stim har jag för mej?

Skall börja nu i helgen med överflyttningen av Discusarna, jag gruvar litegrann, för de ä'r känsliga för stressen, men jag hoppas det skall gå bra. Jag får mörklägga Scalaretanken när de väl är där, för att minska evt. stress för dom.

Gruvar mest för att flytta malen faktisk, han är så stor så jag vågar inte ta honom med håven, är rädd han gör illa sej. Men jag kan heller inte ha honom kvar i 300 litern, för då äter han upp sällskapsfiskarna jag tänker sätta ner:-/

Det finns två halvstora Plecomalar i det karet redan, så de får bo kvar, tänkte också köpa några pansarmalar eller andra bottenätare dit.

• Pfyrix

Flytta scalarerna istället? Då är ju diskusarna på hemmareviret. (dels matning och hävda sig) sen är ju dom känsligare för stress vilket du slipper.. :).

Bilbukar är en stimfisk. Riktigt smart byggd fast kan ju ha sina nackdelar i akvarium..*ler*

• kassandy
    Pfyrix skrev 2009-01-16 12:51:54 följande:
    Flytta scalarerna istället? Då är ju diskusarna på hemmareviret. (dels matning och hävda sig) sen är ju dom känsligare för stress vilket du slipper.. :).Bilbukar är en stimfisk. Riktigt smart byggd fast kan ju ha sina nackdelar i akvarium..*ler*

Scalarena vill jag inte flytta. De gå i ett specialbyggt akvarium som är 8'a kantigt. det är på 365 liter och 85 cm högt. Det högre av karen är lämpligare för mina scalarer, och det r även där jag har CO2 anläggningen.

De två största scalarena är 13 cm "utan fenor" i höjden, och de är uppvuxen i det 8'a kantiga akvariumet. 

Och sedan tror jag att eftersom växterna har tynat bort i det akvariumet, och två av Discusarna har dött helt appropå, inga sjukdomstecken eller någonting. Så jag tror det är ett djupare liggande problem i de karet, jag skall lyfta ut allt grus och inredning och göra rent från botten så det blir en helt nystart på det karet.Måste evt. byta ut pumpen också.

• Pfyrix

nä med dom förutsättningarna vill man ju inte direkt byta åt andra hållet. =)

Svar på tråden FiskAkuten V.1