• MirakelPyret

    BF runt 1 juli 2009 - Del 2

                Tänkte det skulle vara kul att samlas i en ny tråd...             diskutera och prata om allt som rör graviditeten och det omkring...


    Grundaren till tråden är tyvärr inte längre med oss, men vi önskar henne att stort LYCKA TILL! och hoppas att hon tittar in till oss igen. Hoppas att alla gamla vill hänga på och nya ansikten tittar in.


    BF-Listan till tråden hittar du här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m38174952.html

    Gamla tråden hittar du här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m37665181.html
      
  • Svar på tråden BF runt 1 juli 2009 - Del 2
  • erla80

    Glad alla hjärtans dag på er allihop! Vad har ni för er denna vackra vinterdag. Själv är jag ensam hemma. Min man är på hockeywekeend med några kompisar. Lite trist att han är borta just alla hjärtans dag.. men vid 11-tiden idag ringde det på dörren. Det var ett blomsterbud med en stor fin bukett Det är så roligt när de överaskar en så där.

    Jag fick inte jobbet förresten. De ringde igår och sa precis som jag trodde att den interna sökande skulle få det eftersom hon redan fanns inom verksamheten och kunde börja med en gång. Känns trist, för jag är tämligen säker på att jag är den mest komptenta sökande.. Chefen var nämligen eld och lågor när jag ringde henne och ställde frågor om arbetet. Vi pratade i över 30 min om min kompetens och vad jag har kommit fram till i mitt nuvarande uppdrag. När det sedan kom fram att jag var gravid ändrades tonen Ja, ja. Det är bara att gå vidare och se fram emot den härliga sommaren

    Visserligen är det ett tag kvar tills dess men en fråga till er som har genomgått förlossningar tidigare. Vad ska man som förstagångsföderska förbereda sig på, ta med sig till BB osv?

    En stor alla hjärtans kram till er alla!

  • knyttetsmamma

    Jag tycker att det var väldigt skönt att skriva en förlossningsberättelse. Jag hittade en med färdiga frågor att besvara på nätet. Den visade jag visserligen aldrig på sjukhuset, men det kvittade, för jag hade iaf fått ett bra tillfälle att tänka igenom allt noga, vilket var en bra förberedelse.

    Till BB hade jag med mig ombyten till mig, sambon och bebis. Egna bindor, på bb var de så stora och klumpiga. Kexchoklad som energibar. Ville inte ha den under förlossningen, men efteråt var det kanon! Serat till läpparna om man tänker använda lustgas, man blir lätt torr av det. Något lättläst var skönt att bläddra i på bb. Eget schampo, duschcreme och lotion var skönt.

    Mitt tips är även att läsa lite om den första tiden efter förlossningen. Jag läste enbart om allt fram till förlossningen och sen kände jag att det hade varit skönt att ha läst "lite längre". Jag lånade hem böcker de första veckorna, men hade som sagt gärna läst lite innan. Lättlagad mat, frysta matlådor är bra att ha hemma, förra gången var inte sambon hemma alls, och vissa dagar kom jag aldrig ens ut i köket innan han kom hem på kvällen.

  • Senap

    Nån frågade om BB-väskan?
    Jag rotade fram min förra:
     Mamma:


    Patientbricka, (journal), legitimationTrosor (mjuka och sköna - man är lite öm )Tofflor amningsBH/toppmjukisbyxor (magen är som en dåligt pumpad boll efteråt - skönt med mjukt) amningströja Pappa/Partner: OmbyteTofflorMat till pappan - vi får till båda, men vanligtvis ingår bara mat till mamman. Jag tyckte det var jättejobbigt när sambon inte var hos mig Necessär amningsinlägglinserglasögon/fodral - för jag är halvblind hårsnoddar/spännenhårborsteschampo/balsamdeotandborste, tandkrämcerat - man blir torr av att flåsa, lustgasen gör det värre. Hjälpmedel: TENSVärmekuddeMassagehäftet från profylaxgruppenKlocka Äta/Dricka Energi  - värkarbetet är ett mindre vasalopp s¨å se till att fylla på med energi
    DrickaKexchoklad Annat Kamera + laddare med batterierMjukt toalettpapper - som sagt, man är lite öm efter.KontanterBubbel att skåla i?Kontantkort eller mobil med laddare - kolla med ert BB på visningen vad som gäller Bebis BabyskyddOverallBodyByxorSockorHjälmmössaDen mammiga filten (den som man sovit med )
    Håller med! Läs på om amning och första tiden efter
    My sugar is raw
  • erla80

    Knyttetsmamma och shoegirl: Vilka superbra tips. Detta måste jag skriva upp!

  • Sandrine

    stardream skrev 2009-02-13 17:45:56 följande:


    Sandrine skrev 2009-02-12 09:51:32 följande:
    Grattis till ett fint resultat på fvp! Du vet säkert redan detta, men jag skriver det iaf, om du mot all förmodan inte vet det. Bara i informationssyfte, alltså inga egna åsikter med i detta! (Så det inte blir missförstånd)Om man tidigare har gjort ett snitt, och gör ett till så måste man troligtvis fortsätta med det om man ska ha fler barn. Eftersom risken är för stor för att det blir en livmoderbristning i samband med förlossningen annars. När man blir snittad får man en ärrvävnad som inte alls är lika elastisk som livmodern i övrigt.Men kan du inte komma överrens med läkaren att om du mitt uppe i förlossningen vill göra ett snitt, så ska du få det beslutat på en gång? Vet kvinnor som har gjort på detta sättet nämligen...
    Jag tar inte illa upp! Jag har också hört om kvinnor som fått löfte om att få snitt om de känner mitt i att de inte klarar av förlossningen, men jag tror inte det är något för mig. Som det känns nu så blir det ett till snitt (fast jag vet att det är "sista chansen" för en vanlig förlossning....)

    Angående förberedelser:
    Ett tips är att också läsa på om kejsarsnitt fast man ska föda vanligt, man vet ju aldrig hur förlossningen utvecklar sig. Min kompis blev snittad efter ett dygns värkar som inte ledde någonstans, och det var verkligen en chock för henne. Hon var så inställd på att föda "på det sätt vi är skapta för" och tog inte till sig någon information om snitt innan förlossningen.
  • Senap

    *håller med Sandrine*
    Lägg upp en målbild - men läs även på vad som händer om det inte blir som ni tänkt er.

    Och så vill jag lägga till CD med bra musik till BB-väskan.
    Om de har CD - kolla på besöket på förlossningen.


    My sugar is raw
  • stardream
    Sandrine skrev 2009-02-16 09:24:27 följande:
    stardream skrev 2009-02-13 17:45:56 följande: Jag tar inte illa upp! Jag har också hört om kvinnor som fått löfte om att få snitt om de känner mitt i att de inte klarar av förlossningen, men jag tror inte det är något för mig. Som det känns nu så blir det ett till snitt (fast jag vet att det är "sista chansen" för en vanlig förlossning....)Angående förberedelser:Ett tips är att också läsa på om kejsarsnitt fast man ska föda vanligt, man vet ju aldrig hur förlossningen utvecklar sig. Min kompis blev snittad efter ett dygns värkar som inte ledde någonstans, och det var verkligen en chock för henne. Hon var så inställd på att föda "på det sätt vi är skapta för" och tog inte till sig någon information om snitt innan förlossningen.
    Det viktigaste är ju att bebisen kommer ut trots allt
  • MirakelPyret

    Glad alla hjärtans hälsning tillbakas (om en lite sent hihihi)
    Hur mås det i tråden ??
    Jag är lycklig, fick nyss lyssna på hjärtat hos BM, ett snabbt litet hjärta som smattrade på.. nu är jag verkligen övertygad om att det kommer bli en tösabit som kommer ut..alla sådanna där teorier säger det HAHHA..
    Får sattsa på en pojkspermie nästa gång Flört

    Trisst att du inte fick jobbet erla =( .  Verkligen, men du ska se de kommer fler bra jobb till dig med tiden =D

  • MrsHolly

    Hej alla!

    Hur mår ni?

    Idag är det 20 fulla veckor och halva tiden är gjord!! Helt otroligt vad konstigt fort det går! Magen har börjat växa till sig rejält och bebisen gör sig påmind flera gånger om dagen :) Det gör även halsbrännan och fogarna, men det är sånt man får räkna med... Har ett antal månader kvar att jobba tyvärr :/ Skulle gärna bara vara hemma och päsa just nu!

  • MirakelPyret

    Mrs Holly. Låter som om vi kan skaka hand vo två. Ligger lika i tiden och har samma kr'mpor. Vet du, kom att tänka på. Eftersom du ändå har samma krämpor som jag, kan du inte ta mina med Skrattande Onödigt med två st som har småont Flört

Svar på tråden BF runt 1 juli 2009 - Del 2