• Betty Boop

Använder du ordet "dövstum"?

Som rubriken lyder: använder du ordet "dövstum?  I vilket sammanhang i så fall?

• Svar på tråden Använder du ordet "dövstum"?
  • hewi81

jag tycker ordet dövstum är så fult.
    jag är uppvuxen med öva och jag har aldrig någonsin träffat en döv som både är döv OCH stum.

• Betty Boop
    hewi81 skrev 2009-01-13 21:39:49 följande:
    jag tycker ordet dövstum är så fult.jag är uppvuxen med öva och jag har aldrig någonsin träffat en döv som både är döv OCH stum.
    Jag har inte heller träffat en enda person som är både döv OCH stum!
  • Nyfiken gul
    Betty Boop skrev 2009-01-13 21:03:03 följande:
    Är dessa damer både döva och stumme. Det kommer alltså inget ljud alls när de tex skrattar eller skriker?
    jepp... alldeles riktigt. Dom förmedlar sig genom teckenspråk. När man nån gång "hör" dom skratta blir det ungefär som att dom skulle hosta eller harkla sig..

det roliga är att damerna är omkring 75 år och har mobiler och är världsbäst på att skicka sms...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • hewi81

fast ska man vara riktigt ärlig så kommer man väl snart inte träffa några unga döva heller med tanke på CI, så då kommer vi ha massa gravt gravt hörselskadade med tinnitus utan något språk alls, eller bara hörselskadade som hör riktigt bra, så då kanske uttrycket dövstum försvinner ;)

• hewi81
    Svar på #14
    alla döva skrattar inte så, finns de döva som skrattar precis som hörande, även om de inte är i majoritet.

Jo och du ska se när de skriver på texttelefonen eller datorn, det går också grymt fort, och de brukar dessutom vara rätt duktiga på datorer trots åldern
  • Betty Boop
    hewi81 skrev 2009-01-13 21:48:00 följande:
    fast ska man vara riktigt ärlig så kommer man väl snart inte träffa några unga döva heller med tanke på CI, så då kommer vi ha massa gravt gravt hörselskadade med tinnitus utan något språk alls, eller bara hörselskadade som hör riktigt bra, så då kanske uttrycket dövstum försvinner ;)
    Grejen med CI är att många inte fattar att de barnen också behöver teckenspråk! Jag har inget emot CI men jag tycker att det är grymt att sätta CI barn i "vanliga" skolor i tron om att dövheten är "fixad" och att barnet har blivit hörande. CI-barn bör få både svenska och teckenspråk, alltså få bli tvåspråkiga!
  • Betty Boop
    Nyfiken gul skrev 2009-01-13 21:47:49 följande:
    jepp... alldeles riktigt. Dom förmedlar sig genom teckenspråk. När man nån gång "hör" dom skratta blir det ungefär som att dom skulle hosta eller harkla sig..det roliga är att damerna är omkring 75 år och har mobiler och är världsbäst på att skicka sms...
    Grejen är att om man kan harkla sig så är man inte stum...
  • MamiMoa

Håller med Betty Boop och hewi81
    Själv så är jag döv och jag retar mig på ordet dövstum.

Så säg döv istället för dövstum.

Och det med sms, det är för vi döva använder sms/texttelefon/datorn ofta, och så finns det videosamtal så det underlättar oss döva med. Det finns massor med hjälpmedel.

När vi ska t.ex säga något till någon som inte kan teckenspråk så skriver vi det i mobilen och visar de, snabbt o praktiskt.

Svar på tråden Använder du ordet "dövstum"?