• Anonym (Fundersam)

Sambons kompis pundar...

Ja.. jag vet egentligen inte om detta är ett problem eller inte, men för mig är de det.

Var i sambons hemstad och firade nyår, hemma hos en av hans bästa kompisar. Allt var frid och fröjd, tills jag kommer in i köket sådär lagom glad å rund under fötterna klockan 3 på natten, och han står och snortar amfetamin från skärbrädan.
    Jag blev helt ställd, och frågade bara vad tusan han sysslade med. Sen gick jag tillbaka ut till festen.

Min sambo har redan innan berättat att hans kompis, X, "festpundar" en del. Dock är min sambo väldigt drogliberal, och ser inget problem i det, utan tycker att X får göra som han vill.

Själv så tar jag inte riktigt lika lätt på det. Jag är, till skillnad från min sambo, inte alls uppvuxen i en miljö där droger förekommit, och detta är nog första gången jag ser droger överhuvudtaget. Jag är inte alls bekväm i att umgås med X, då jag anser att han kanske "festar" lite väl ofta...

Måhända är jag en moralkärring, men i min värld så sysslar man inte med droger.
    Min sambo blir bara irriterad när jag tar upp det, och tar det personligt att jag inte vill umgås med en av hans bästa vänner. Han menar att vi inte har å göra med vad X gör, att jag inte ska bry mig osv.

Jag förstår att han blir lite besviken, men samtidigt är det inte hans kompis jag tar avstånd från, utan drogerna han sysslar med..

Vad hade ni gjort?
    Överreagerar jag?

• Svar på tråden Sambons kompis pundar...
  • Anonym

Anser att han får göra vad han vill - låt honom knarka. Jag kan inte förstå varför man inte får bestämma själv över sin egen kropp. Ifall jag vill knarka så ska jag väl få göra det? Jag har dock valt bort det, känner helt enkelt ingen längtan efter att ens pröva, och dessutom är det ju inte helt hälsosamt. Men det är mycket som är ohälsosamt.

Ifall han däremot vill börja dra linor hemma hos er så har du all rätt att sätta stopp.

• idiblon yes
    Anonym (Tja) skrev 2009-01-15 20:43:00 följande:
    Vad är meningen med att riskera sitt eget välmående o samtidigt dra med sig lite anhöriga o kanske några andra offer på vägen. Ett missbuk drabbar inte bara en själv. Svartmåla, varför gör man det?! Har du någon tanke om det kanske? Man vill missunna folk som klarar av att droga sina rus kanske?
    Det måste inte bli ett missbruk. Ditt sistnämnda kan man ibland tro att det handlar om, ja. Det spelar fortfarande ingen roll, för att svartmåla och förstora upp kan i många fall ge kontraproduktiv effekt, åtminstone om man har ett ädelt mål och inte bara är ute efter att avsky och smutskasta.
    Mahna mahna, - do doo do do do!
  • Anonym (Fundersam)

Naturligtvis får han knarka precis hur mkt han vill, det är hans kropp och hans liv. Det lägger jag mig inte i för 5 öre.

Det jag utgår från är att JAG inte vill umgås med folk som sysslar med droger. Likaväl som X har rätt att välja att snorta amfetamin så har Jag rätt att välja att inte umgås med människor som beter sig så. Bägges våra åsikter bör respekteras.

Dock är det sjukt svårt att respektera bägges åsikter när det står en frustrerad sambo i mitten.

Hela roten till problemet är väl egentligen att X oftast åker och hälsar på oss. Och jag har helt enkelt deklarerat att i MIN lägenhet sätter han inte en fot så länge han tänker använda droger, vilket han alltid gör när han festar.
    Vad han sen gör i sin lägenhet, och på sina fester, det ska jag ju skita i. Jag kan göra valet att inte åka dit.

Dock är det inte så bra för friden där hemma att vägra sambons bästa vän tillträde till alla fester hos oss... Pust!

• idiblon yes
    Anonym (Fundersam) skrev 2009-01-15 20:54:23 följande:
    Naturligtvis får han knarka precis hur mkt han vill, det är hans kropp och hans liv. Det lägger jag mig inte i för 5 öre. Det jag utgår från är att JAG inte vill umgås med folk som sysslar med droger. Likaväl som X har rätt att välja att snorta amfetamin så har Jag rätt att välja att inte umgås med människor som beter sig så. Bägges våra åsikter bör respekteras. Dock är det sjukt svårt att respektera bägges åsikter när det står en frustrerad sambo i mitten. Hela roten till problemet är väl egentligen att X oftast åker och hälsar på oss. Och jag har helt enkelt deklarerat att i MIN lägenhet sätter han inte en fot så länge han tänker använda droger, vilket han alltid gör när han festar. Vad han sen gör i sin lägenhet, och på sina fester, det ska jag ju skita i. Jag kan göra valet att inte åka dit. Dock är det inte så bra för friden där hemma att vägra sambons bästa vän tillträde till alla fester hos oss... Pust!
    Då får jag en bättre bild av dilemmat och kan förstå dig. Men menar du att han inte får komma hem till dig en onsdag om han tänker ta en drog på lördagen efter, eller menar du att han inte får komma hem till dig överhuvudtaget förrän han helt slutat ta?
  • Anonym (Tja)

idiblon yes skrev 2009-01-15 20:47:10 följande:

Det måste inte bli ett missbruk. Ditt sistnämnda kan man ibland tro att det handlar om, ja. Det spelar fortfarande ingen roll, för att svartmåla och förstora upp kan i många fall ge kontraproduktiv effekt, åtminstone om man har ett ädelt mål och inte bara är ute efter att avsky och smutskasta.
    Ja du, vad ska man säga? Återigen hur många tror du klarar av att hålla det på låg nivå i längden? Visst jag känner endel som bara testat ngngång på "skoj". Men tyvärr vet jag fler som trillat dit på allvar. Det är liksom ingen lek längre då och det är defenitivt inte skoj. Det kommer man inte i från. Det måste inte bli ett missbruk nej, men varför riskera?

Jag skulle glatt hålla med om att det är upp till var och en att avgöra om man bara pajade för sig själv. Samma som man säger om rökning etc. Skillnaden är att man förstör för så många fler än sig själv om man trillar dit på droger. Annars är jag för att var o en styr över sig själv. Droger är dock något som väldigt få hanterar att styra över i längden. Det är fakta...

För min del handlar det om att jag är rädd om mina medmänniskor. Jag önskar inget ett sånt öde. Jag har sett mycket skit.
  • idiblon yes
    Anonym (Tja) skrev 2009-01-15 20:59:05 följande:
    idiblon yes skrev 2009-01-15 20:47:10 följande: Ja du, vad ska man säga? Återigen hur många tror du klarar av att hålla det på låg nivå i längden? Visst jag känner endel som bara testat ngngång på "skoj". Men tyvärr vet jag fler som trillat dit på allvar. Det är liksom ingen lek längre då och det är defenitivt inte skoj. Det kommer man inte i från. Det måste inte bli ett missbruk nej, men varför riskera? Jag skulle glatt hålla med om att det är upp till var och en att avgöra om man bara pajade för sig själv. Samma som man säger om rökning etc. Skillnaden är att man förstör för så många fler än sig själv om man trillar dit på droger. Annars är jag för att var o en styr över sig själv. Droger är dock något som väldigt få hanterar att styra över i längden. Det är fakta... För min del handlar det om att jag är rädd om mina medmänniskor. Jag önskar inget ett sånt öde. Jag har sett mycket skit.
    Jag har också sett mycket skit, men jag har sett mycket som inte blir till skit också. För min del tycker jag att det utbredda och accepterade alkoholmissbruket som figurerar i massor av Svensson-hem är ett långt större problem som orsakar mer förödelse än vad ett narkotikabruk nödvändigtvis behöver göra.
  • Anonym (Fundersam)

Naturligtvis får han komma hit en vanlig onsdag om han inte är påverkad. Vilket han dock aldrig gör, han åker till oss för att festa då vi bor i en större stad.

Dilemmat är helt enkelt att:
    * Min sambo blir sur/ledsen för att jag inte vill åka med när X har fest, då han vill att vi ska funka ihop. Jag menar att jag har rätt att göra ett val, precis som X har.
    * Jag inte tänker bjuda in honom på någon form av tillställning hemma hos oss om han har för avsikt att använda droger när han är där, eftersom det är MITT hem, och där bestämmer jag reglerna. Detta vägrar dock sambon att acceptera.

Med andra ord, rörigt:)

• idiblon yes
    Anonym (Fundersam) skrev 2009-01-15 21:05:20 följande:
    Naturligtvis får han komma hit en vanlig onsdag om han inte är påverkad. Vilket han dock aldrig gör, han åker till oss för att festa då vi bor i en större stad. Dilemmat är helt enkelt att: * Min sambo blir sur/ledsen för att jag inte vill åka med när X har fest, då han vill att vi ska funka ihop. Jag menar att jag har rätt att göra ett val, precis som X har. * Jag inte tänker bjuda in honom på någon form av tillställning hemma hos oss om han har för avsikt att använda droger när han är där, eftersom det är MITT hem, och där bestämmer jag reglerna. Detta vägrar dock sambon att acceptera. Med andra ord, rörigt:)
    Jobbigt, jag förstår både dig och din sambo... :/
  • Anonym (Fundersam)

Jag förstår oxå min sambo till viss del.
    Naturligtvis vill han bara att jag och X ska funka ihop, då vi både betyder mkt för honom...

Det känns som att det blir pannkaka hur jag än gör..

• Hatar Sverige

Ditt hem? Vad hände med sambons hem?

Anonym (Fundersam) skrev 2009-01-15 21:05:20 följande:

Naturligtvis får han komma hit en vanlig onsdag om han inte är påverkad. Vilket han dock aldrig gör, han åker till oss för att festa då vi bor i en större stad. Dilemmat är helt enkelt att: * Min sambo blir sur/ledsen för att jag inte vill åka med när X har fest, då han vill att vi ska funka ihop. Jag menar att jag har rätt att göra ett val, precis som X har. * Jag inte tänker bjuda in honom på någon form av tillställning hemma hos oss om han har för avsikt att använda droger när han är där, eftersom det är MITT hem, och där bestämmer jag reglerna. Detta vägrar dock sambon att acceptera. Med andra ord, rörigt:)
  • jenny99

Jag förstår dig på sätt och vis.
    Och din sambo med.

Men du skrev att det var DITT hem.Jag trodde ni var sambo,du skrev ju det.Och då har din sambo lika mycket att säga till om.

Om du inte gillar han så ha inte en relation till han.
    Jag hade själv inte valt bort en bästa vän pga knark,isåfall enbart om det skulle förstöra mitt eller mina barns liv.

Ni kanske kan försöka få det till att om ni tex har en stor tillställning,att han kanske försöker vara drogfri just då.
    Hur som hellst,just nu kör du bara över din "sambo" och försöker få han att tycka som dig.

• Anonym (förstår)

Jag hade också tyckt att det var ett problem. Så länge man inte märker av det så låt de pyssla med vad de vill. Jag levde i min naiva lilla värld tills jag var 22 och insåg att ganska många runtomkring mig höll på med olika droger. Själv är jag helt anti och försökte få dem att sluta. Några år senare fick jag höra att en av dem som höll på med tyngst droger hade hoppat ut från en balkong på en fest pga hallucinationer...

Jag har aldrig testat droger, aldrig velat ha med dem att göra och valt att ta avstånd från människor som håller på med skiten. Hade min man haft sådana vänner så hade jag inte följt med dit på fest. Jag har dock turen att ha en man med samma värderingar som jag har.

• Anonym (Fundersam)

Naturligtvis är det sambons lägenhet också.
    Därav dilemmat

• Anonym (Tja)

idiblon yes skrev 2009-01-15 21:05:07 följande:

Jag har också sett mycket skit, men jag har sett mycket som inte blir till skit också. För min del tycker jag att det utbredda och accepterade alkoholmissbruket som figurerar i massor av Svensson-hem är ett långt större problem som orsakar mer förödelse än vad ett narkotikabruk nödvändigtvis behöver göra.
    Alkohol är ju samma grej. Skulle man presenterat alkohol i dag skulle det inte vara lagligt det heller, så jag håller absolut med dig! varför alkohol är ett större problem är ju för att det är vanligare. Hade droger varit lika vanligt och accepterat hade det också varit ett betydligt större problem. Tror du inte det?
  • Anonym (Tja)

Anonym (Fundersam) skrev 2009-01-15 21:19:00 följande:

Naturligtvis är det sambons lägenhet också.Därav dilemmat
    Förstår att det är en knepig fråga. Dock borde dina argument vinna eftersom det inte är lagliga saker han håller på med. Det tycker jag att man har rätt att välja bort från sitt hem.

Sen är det ju svårt att stå på sig och säga nej åt en person som man gillar. Men du kan väl förklara att du faktiskt gillar honom och inte kan ansvara för vad han tar sig för men att du inte vill att han gör det i ditt hem. Jag tror han respekterar det.
  • Anonym (Fundersam)

Ja, jag ska nog prova på den metoden.
    Egentligen mkt bättre att jag pratar med X direkt än att sätta sambon i en mittenposition...

Svar på tråden Sambons kompis pundar...