• salvavinnie

Hyfs på Blocket!

Fan vad trött jag är på folk som inte kan ha lite hyfs på Blocket. Lägger man ut en annons med mail och telefon får man väl svara när det ringer, samt ta bort annonsen när varan är såld. Och det värsta är när säljaren inte skriver att det är högstbjudande utan hör av sig när man redan är på väg med nya priser och bud... Shit alltså, blir tokig.

• Svar på tråden Hyfs på Blocket!
  • godizjen

Sålde nyligt en EL-vagn på blocket. När annonsen vart inne ca 1 minut fick jag mail och sms av en tjej som skrev att hon ville ha den, men inte kunde ringa för hon var på jobbet. Jag hade annonsen inne till hon ringde mej någon timme senare. Under denna tiden ringde 4 st andra som var intresserade. Jag sa då att jag hade en annan rom ringt före, men tog nummret och lovade att ringa om hon inte köpte den. Fick skäll av den 4:e som ringde, eftersom han ansåg att varan gick till den som hämtade den först. Jag tycker i alla fall att den som ringer först har förtur. Hon kunde ju inte rå för att han kunde vara här på 10 minuter, medan hon var tvungen att köra 2 timmar.(eller?)

• yumaa

precis
    Sen var det inte att han inte hade pengar i mobilen utan att det faktiskt finns folk som är så snåla att de inte ens vågar andas..
    Sen finns det de som inte har råd.. men då sålde jag ändå en soffgrupp för 8000 :-
    så har man inte råd tror jag inte han skulle ha råd me sofforna heller... Man lär sig vad för sorts folk det ringer

Pansarhamster skrev 2009-01-21 11:42:47 följande:
    LjubaviMoja skrev 2009-01-21 11:32:55 följande:
    Fast mannen som beskrevs presenterade sig ju inte ens utan tjatade om hon hade comviq. En kort presentation av sig själv när man ringer till någon kan man väl kosta på sig iaf?
  • Molly1982

Köpte en väska på blocket...betalade och allt...det har gått två veckor, hon svara inte på mail eller samtal...och jag har inte fått varan!

• yumaa

det är väl inte försten till dörren som gäller.. hör man av sig genom telefon är det självklart man räknar med denna människa först..
    men det finns tyvärr sådana som tror världen kretsar bara runt dem...

godizjen skrev 2009-01-21 16:19:37 följande:
    Sålde nyligt en EL-vagn på blocket. När annonsen vart inne ca 1 minut fick jag mail och sms av en tjej som skrev att hon ville ha den, men inte kunde ringa för hon var på jobbet. Jag hade annonsen inne till hon ringde mej någon timme senare. Under denna tiden ringde 4 st andra som var intresserade. Jag sa då att jag hade en annan rom ringt före, men tog nummret och lovade att ringa om hon inte köpte den. Fick skäll av den 4:e som ringde, eftersom han ansåg att varan gick till den som hämtade den först. Jag tycker i alla fall att den som ringer först har förtur. Hon kunde ju inte rå för att han kunde vara här på 10 minuter, medan hon var tvungen att köra 2 timmar.(eller?)
  • Pansarhamster

yumaa skrev 2009-01-22 15:58:33 följande:

det är väl inte försten till dörren som gäller.. hör man av sig genom telefon är det självklart man räknar med denna människa först.. men det finns tyvärr sådana som tror världen kretsar bara runt dem...
    Jag kör med försten till dörren. Så många idioter som säger att de ska komma och bokat in tid som jag nu råkat ut för så tänker jag inte "reservera" saker till folk. Näe, jag är ingen butik och bryr mig inte om rättvisa. Jag vill bara bli av med det jag säljer med minsta möjliga jobb.
  • yumaa

Jag skulle köpa en bok på blocket en gång..
    Jag ringde till den tjejen o hon bad mig sätta in pengar o så.. bla bla.. sagt o gjort.. hon sa att hon skickat boken..
    men ingen bok kom... vi hade kontakt genom mail o det fanns ett namn i annonsen..
    ingen bok kom
    jag tog namnet i annonsen letade upp hennes nummer o ringe hem till henne.. hon blev skiträdd o sa att jag skulle få tillbaka mina pengar..
    jag sa ja du skickar dem pengarna nu...

fick tillbaka dem men lite mindre än vad jag betalade men skitsamma.. det jämnade ut sig för jag skrämde livet ur henne... heheh

Molly1982 skrev 2009-01-22 15:56:59 följande:
    Köpte en väska på blocket...betalade och allt...det har gått två veckor, hon svara inte på mail eller samtal...och jag har inte fått varan!
  • LjubaviMoja
    yumaa skrev 2009-01-22 20:30:20 följande:
    Jag skulle köpa en bok på blocket en gång.. Jag ringde till den tjejen o hon bad mig sätta in pengar o så.. bla bla.. sagt o gjort.. hon sa att hon skickat boken.. men ingen bok kom... vi hade kontakt genom mail o det fanns ett namn i annonsen..ingen bok komjag tog namnet i annonsen letade upp hennes nummer o ringe hem till henne.. hon blev skiträdd o sa att jag skulle få tillbaka mina pengar.. jag sa ja du skickar dem pengarna nu...fick tillbaka dem men lite mindre än vad jag betalade men skitsamma.. det jämnade ut sig för jag skrämde livet ur henne... heheh
    Vilka människor det finns alltså. Men nu blev jag nyfiken varför fick du inte boken utan pengarna tbx istället?
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • yumaa

misstänker att hon sålt den till någon annan... För hon sa direkt att jag kunde få pengarna.. för hon blev förvånad att jag ringde hemnumret...
    Det fanns ingen bok hon kunde skicka ju

LjubaviMoja skrev 2009-01-22 21:54:32 följande:
    Vilka människor det finns alltså. Men nu blev jag nyfiken varför fick du inte boken utan pengarna tbx istället?
  • LjubaviMoja
    yumaa skrev 2009-01-22 23:32:23 följande:
    misstänker att hon sålt den till någon annan... För hon sa direkt att jag kunde få pengarna.. för hon blev förvånad att jag ringde hemnumret... Det fanns ingen bok hon kunde skicka ju
    Fan så dåligt gjort men bra av dig att du fick tag på henne sen.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Astarte

En sak som jag tänkt på som i och för sig mer gäller Tradera än Blocket, men ändå. Det är alla dessa annonser där det står att "jag ansvarar inte för postens slarv" eller något liknande. Har inte säljaren egentligen enligt lag ansvar för varan tills dess den nått köparen? Så har jag fått för mig att det är, nån som vet.

• Nyfiken gul
    Astarte skrev 2009-01-23 08:25:15 följande:
    En sak som jag tänkt på som i och för sig mer gäller Tradera än Blocket, men ändå. Det är alla dessa annonser där det står att "jag ansvarar inte för postens slarv" eller något liknande. Har inte säljaren egentligen enligt lag ansvar för varan tills dess den nått köparen? Så har jag fått för mig att det är, nån som vet.
    vet inte hur det är lagligt men rent spontat så känner jag att jag har ingen som helst koll på mitt brev eller paket när jag lämnar in det till postinlämningen. Där upphör mitt ansvar helt enkelt. Jag kan inte följa med paketet o se om det verkligen kommer fram - det är ju postens jobb.  Och det är ju de facto inte jag som slarvar utan posten.

Däremot brukar jag alltid se till att det finns avsändare på brev och paket och jag brukar alltid skicka vidare kollinummer på paket. Så långt kan jag själv göra. Resten är tyvärr upp till posten...

och så är det förstås också ett sätt att komma ifrån alla oseriösa Traderare som bara ska jävlas och bråka och tjafsa om att ditten och datten inte kommit fram och dom vill minsann ha pengar tillbaka (fast dom faktiskt har fått varan)... sorry - jag går inte på det och därmed tar jag inget ansvar för paket o brev.   
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Molly1982

Jag skulle köpa en bok på blocket en gång.. Jag ringde till den tjejen o hon bad mig sätta in pengar o så.. bla bla.. sagt o gjort.. hon sa att hon skickat boken.. men ingen bok kom... vi hade kontakt genom mail o det fanns ett namn i annonsen..ingen bok komjag tog namnet i annonsen letade upp hennes nummer o ringe hem till henne.. hon blev skiträdd o sa att jag skulle få tillbaka mina pengar.. jag sa ja du skickar dem pengarna nu...fick tillbaka dem men lite mindre än vad jag betalade men skitsamma.. det jämnade ut sig för jag skrämde livet ur henne... heheh
    Den här kvinnan finns inte...har försölt att hitta henne.
    Fick mail från henne igår...hon bad om ursäkt och sa att on har skickat väskan men att det skulle ta 10-14 dagar :-O

Hur kan det ta 10-14 dagar från västkusten till ostkusten?
  • Molly1982

Den här kvinnan finns inte...har försölt att hitta henne.
    Fick mail från henne igår...hon bad om ursäkt och sa att on har skickat väskan men att det skulle ta 10-14 dagar :-O

Hur kan det ta 10-14 dagar från västkusten till ostkusten?
  • sessan63

Undrar om det är samma kvinna som kontaktade mig och ville sälja en skötväska?som Jag annonserade om att jag ville köpa.Tror faktiskt att jag skrivit tidigare i denna tråd om just detta.Jag anmälde denna kvinna för bedrägeri och nu i förrgår ringde en dam från åklagarmyndigheten och sa att det ska bli rättegång den 28/1 så hon ville att jag skulle vara tillgänglig per telefon (som målsägare.)Hon berättade att det är jag och 5 andra målsägare i samma rättegång som hon också har lurat.Man undrar då hur stort mörkertalet är som valde att inte anmäla.Visst det har tagit nästan 1 år sedan det hände men det är värt varje minut för att sätta dit så skamliga människor.Denna "väska" har tagit 1 år på sig för att ta sig från västkusten till Stockholmsområdet.;)

• sessan63

ett litet tillägg. Sorry,jag har inte skrivit i denna tråden om händelsen,
    i korthet..jag annonserade på blocket om att köpa en speciell skötväska.En kvinna sms:ar mig och säger att hon har en tillsalu.Många sms fram o åter mellan oss och med viss obehagskänsla satte jag in 300 kr på hennes konto,men varken väska eller pengar kom så jag anmälde henne.Hon gav ju sitt kontonr så hon kunde spåras av polisen + att jag lämnade alla sms mellan oss som bevismaterial till polisen.

Svar på tråden Hyfs på Blocket!