Astarte skrev 2009-01-23 08:25:15 följande:
En sak som jag tänkt på som i och för sig mer gäller Tradera än Blocket, men ändå. Det är alla dessa annonser där det står att "jag ansvarar inte för postens slarv" eller något liknande. Har inte säljaren egentligen enligt lag ansvar för varan tills dess den nått köparen? Så har jag fått för mig att det är, nån som vet.
vet inte hur det är lagligt men rent spontat så känner jag att jag har ingen som helst koll på mitt brev eller paket när jag lämnar in det till postinlämningen. Där upphör mitt ansvar helt enkelt. Jag kan inte följa med paketet o se om det verkligen kommer fram - det är ju postens jobb. Och det är ju de facto inte jag som slarvar utan posten.
Däremot brukar jag alltid se till att det finns avsändare på brev och paket och jag brukar alltid skicka vidare kollinummer på paket. Så långt kan jag själv göra. Resten är tyvärr upp till posten...
och så är det förstås också ett sätt att komma ifrån alla oseriösa Traderare som bara ska jävlas och bråka och tjafsa om att ditten och datten inte kommit fram och dom vill minsann ha pengar tillbaka (fast dom faktiskt har fått varan)... sorry - jag går inte på det och därmed tar jag inget ansvar för paket o brev.