• katten

Hudvård för pcoare?? pco finnar Hjälp!

ja vad använder ni andra pcoare för o få bukt med finnarna en del pcoare får? jag får finnar o kvisslor överallt kinderna, hakan, ryggen ja överallt! har inte hittat nåt medel som hjälpt heller.

har ni andra några tips på hudvård,krämer,kurer eller tabletter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-19 02:35
    husmors tips e välkomna med:)

• Svar på tråden Hudvård för pcoare?? pco finnar Hjälp!
  • lindaiv

..hej, en fråga varför är piller det 1a alternativet, å varför får du detta ist ?

Korre är 2 år...
  • anits83

evelina81 är det detta medel som innehåller antibiotika?

Min läkare vill skriva ut något medel men i och med att jag har små downs ibland så ville hon inte äventyra detta.

Hatar alla dessa finnar som poppar upp här och var och finner inget slut på det, de är ju överallt..

• evelina81
    anits83 skrev 2009-03-07 21:25:15 följande:
    evelina81 är det detta medel som innehåller antibiotika? Min läkare vill skriva ut något medel men i och med att jag har små downs ibland så ville hon inte äventyra detta. Hatar alla dessa finnar som poppar upp här och var och finner inget slut på det, de är ju överallt..
    Nej ingen antibiotika alls, det är egentligen ett svagt vätskedrivande medel som man ger mot högt blodtryck och någon annan diagnos som jag inte kommer på vad det var just nu.

Det som inte står i fass, är att spironolakon har en antiandrogen effekt, dvs. för oss som har lite för mycket av de manliga hormonet, betyder det att vi kan få/får normalare värde = minskade hudproblem, minskad hårväxt och ibland påverkas även vikten, eftersom pcoare har en viss tendens att samla på sig vätska.

Vad det gäller dina downs, antar att du menar depressioner, så tror jag inte spironolakton är något som skulle kunna äventyra det eftersom läkarna villigt skriver ut det till mig, som är paniker med tvångstankar sedan jag var barn. Medicinerar med SSRI sedan 10 år. Om din läkare pratat om risk för psykisk påverkan så kan det vara för att han/hon funderat på hormonbehandling, t.ex. med p-piller eller vad de nu tar till.

Kolla med din gynekolog, en "vanlig" läkare skriver nog inte ut det, eftersom det ska, i ditt fall i så fall, användas utanför indikationerna som fass anger.
  • anits83

evelina använder inte p-piller utan p ring. Men ska förnya recptet snart och ska då ta upp det med min gyn för som sagt kämpar med en lindrig övervikt som kanske kan hjälpas utav det du beskrev..

Ska skriva upp det så jag inte glömmer bort det

• evelina81

Linda ivf skrev 2009-03-05 12:48:24 följande:

..hej, en fråga varför är piller det 1a alternativet, å varför får du detta ist ?
    Vet inte om frågan var ställd till mig, men jag svarar på den.

Tabl är första alt för mig eftersom jag har inget emot en tabl som hjälper mig att bli av med generande hårväxt, finnar och viss uppsvälldhet. Vissa är emot all form av medicinering, själv tycker jag det för personlig del är ok att medicinera så länge jag inte använder medicin mot minsta lilla sak som händer med kroppen. Just spironolakton besparar mig från ett massa plockande med pincett i ansiktet, ger mig en normal kvinnas hy och jag ser inte ut som en spärrballong pga att hormonbilden blir mer normal. Känns bättre att hormonbalansen är ok, än att hålla på med än den ena, än den andra smörjan i ansiktet, som dessutom bara hjälper mig med ett av mina problem.

Varför jag får spironolakton ist? Istället för vad?
  • evelina81
    anits83 skrev 2009-03-08 18:28:04 följande:
    evelina använder inte p-piller utan p ring. Men ska förnya recptet snart och ska då ta upp det med min gyn för som sagt kämpar med en lindrig övervikt som kanske kan hjälpas utav det du beskrev.. Ska skriva upp det så jag inte glömmer bort det
    Lycka till! =) Men tänk på att det är vätska du förlorar och det är det som visar sig på vågen i början av behandlingen, drick därför, annars blir det kanske fel på andra hållet. Börjar man känna sig fri ifrån finnar och annat som drar ner på ens självkänsla, kanske man hittar motivation till att ta tag i kost och träning med ;)
  • anits83

evelina klokt sagt men inte säkert jag får medicinen men ska helt klart ta upp det, för min läkare ville ju inte hjälpa mig men i och för sig så är det ju gyn jag har gått oss hela tiden hos för pco´n ..

• lindaiv
    evelinna skrev:

"Förstahandsvalet är p-piller egentligen, men eftersom jag inte bör ta p-piller så fick det bli spironolakton"

Hej... det var därför jag fågade varför du får detta ist för ppiller. Alltså har det något med effekten att göra? ël vill´/ kan du inte bara ta p-piller .....

Jag skulle nämligen behöva ta tag i mina pcos biverfningar. främst hyn & håret på hakan.... men vikten kan ju bli bonus!!!
    *L*

var snäll du är sm svarar )
    Korre är 2 år...
  • evelina81

Linda ivf skrev 2009-03-08 20:50:42 följande:

evelinna skrev:"Förstahandsvalet är p-piller egentligen, men eftersom jag inte bör ta p-piller så fick det bli spironolakton"Hej... det var därför jag fågade varför du får detta ist för ppiller. Alltså har det något med effekten att göra? ël vill´/ kan du inte bara ta p-piller .....Jag skulle nämligen behöva ta tag i mina pcos biverfningar. främst hyn & håret på hakan.... men vikten kan ju bli bonus!!! *L*var snäll du är sm svarar )
    Ahaaa då förstår jag! Nej det är så här att om man har bröstcancer och blodproppar nära i sitt släktträd så får man inte p-piller, inte kombinerade i alla fall. Vet inte hur det är med mini-piller nu för tiden? Men ska man ha effekt av p-piller som pcoare är det kombinerade man ska ha. Även om jag hade kunnat få p-piller hade jag nog föredragit spironolakton. Spironolakton tillför inga syntetiska hormoner. Men å andra sidan vet jag inte vad det är som gör att spironolakton har den antiandrogena effekten, hade man vetat det, hade jag kanske tyckt annorlunda. Är man i behov av p-piller och inte har något hinder för att använda dom, är det kanske bättre? Men nu har du alternativen och det är läkaren som kan hur allt funkar medicinskt och vet vad som blir bäst i just ditt fall. =)
  • lindaiv

Oki tack för svaret evelina81.

Då ska jag nog inte ha p-piller i framtiden, för jag har sm du blodprpp i fam & bröstcancer nära!!

skönt att få bli av med hyn& hår... ska beställa tid

Korre är 2 år...
Svar på tråden Hudvård för pcoare?? pco finnar Hjälp!