anits83 skrev 2009-03-07 21:25:15 följande:
evelina81 är det detta medel som innehåller antibiotika? Min läkare vill skriva ut något medel men i och med att jag har små downs ibland så ville hon inte äventyra detta. Hatar alla dessa finnar som poppar upp här och var och finner inget slut på det, de är ju överallt..
Nej ingen antibiotika alls, det är egentligen ett svagt vätskedrivande medel som man ger mot högt blodtryck och någon annan diagnos som jag inte kommer på vad det var just nu.
Det som inte står i fass, är att spironolakon har en antiandrogen effekt, dvs. för oss som har lite för mycket av de manliga hormonet, betyder det att vi kan få/får normalare värde = minskade hudproblem, minskad hårväxt och ibland påverkas även vikten, eftersom pcoare har en viss tendens att samla på sig vätska.
Vad det gäller dina downs, antar att du menar depressioner, så tror jag inte spironolakton är något som skulle kunna äventyra det eftersom läkarna villigt skriver ut det till mig, som är paniker med tvångstankar sedan jag var barn. Medicinerar med SSRI sedan 10 år. Om din läkare pratat om risk för psykisk påverkan så kan det vara för att han/hon funderat på hormonbehandling, t.ex. med p-piller eller vad de nu tar till.
Kolla med din gynekolog, en "vanlig" läkare skriver nog inte ut det, eftersom det ska, i ditt fall i så fall, användas utanför indikationerna som fass anger.