• katten

Hudvård för pcoare?? pco finnar Hjälp!

ja vad använder ni andra pcoare för o få bukt med finnarna en del pcoare får? jag får finnar o kvisslor överallt kinderna, hakan, ryggen ja överallt! har inte hittat nåt medel som hjälpt heller.

har ni andra några tips på hudvård,krämer,kurer eller tabletter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-19 02:35
    husmors tips e välkomna med:)

• Svar på tråden Hudvård för pcoare?? pco finnar Hjälp!
  • evelina81

Linda ivf skrev 2009-03-09 13:37:46 följande:

Oki tack för svaret evelina81. Då ska jag nog inte ha p-piller i framtiden, för jag har sm du blodprpp i fam & bröstcancer nära!!skönt att få bli av med hyn& hår... ska beställa tid
    Ja, men jag kanske ska tillägga att mina hår försvinner inte helt, får fortsätta att plocka men med mycket längre mellanrum och betydligt ljusare och finare strån. =)

Lycka till Linda
  • anits83

jag har inte tänkt på p-piller men jag går upp i vikt av dem och mina humör svängningar är inte att leka med och dessutom har vi med bröst cancer i familjen. mormor och hennes 3 systrar har haft det

Men egentligen tänkte jag inte ringa förns p ringen gick ut i maj men var och provade kläder idag och HELA min rygg är FULL med röda finnar så surt jag som ska på fest p ålördag så blir t-shirt eller linne med rygg

• anits83

Jag fick p-piller, skulle jag ha medicin mot dem så fick jag gå till en hudläkare.

Och det vet jag redan att min läkare inte skriver remiss till då jag har som sagt lite problem med ångest. Alltså då får jag inte de bra som är med antibiotika.

Så håller tummarna nu att p piller funkar bra och ska i och för sig inte äta p piller mera än i ett år sen börjar försöken. Och humörsvängningarna började inte förns jag hade ätit dem i nästan 3-4 år och så länge blir det inte nu.

Förökte få tid för att lämna prover ang pco hur den ligger till som min lökare ville, men enl gyn så går det inte lämna när man går på preventivmedel och de kan ju stämma.

Hur går det för er andra?

• lindaiv

Hej.... nä jag har inte tagit tag i nått ännu. Men jag har inte så bråttom heller med det, bara ha allt klart när jag väl bestämmer mig, alltså var & vem jag ska vända mig till! Har läst lite själv å tydligen ska Kista Gyn mott ha bra för hormon "problematik". Ska kolla lite mer .....

Nä anits.... det kan ju vara lite trixigt om det är finnarna som är problemet, då behöver man ju ex Roacutan..... ( hur det nu stavas, ), å inte är den ju bra om man har ångest .

...Jag har tagit den för mååånga år sedan , å för mig var den bra!!!

Korre är 2 år...
  • anits83

ne ska ju till terapeut på måndag och börja gå och ta tag i när jag har mina downs så att säga så kanske är bättre framåt sommaren och då kanske läkaren ger sig..

• lindaiv

Ja hoppas det löser sig... inte kul med hyn å massa annat skit med pco. Inte heller så trevligt att inte få må så bra som man vet att man kan!!! Lycka till med det

Korre är 2 år...
  • anits83

ne inte roligt alls, har ett ex jag kan tacka för det

Man ska ju inte ångra saker man gjort i livet man han ångra jag så..

• lindaiv

... anits, är du som det står 83:a?

Jag är 72:a.. har oxå ångrat mååånga män ( tur ingen dock som varat länge, men skitstövlar finns i alla former!! ), men på vägen glömmer man. Jag lovar, inte lätt för dig att se nu.... :-0

vad har det med  denna tråds rubrik att göra , inget !! Men jag sa det till dig )

Kram.... allt kan bara bli bättre

...( så sa en lärare i psykologi jag hade en gång, att dom med depps, dom var dom bästa patienterna , för som sagt hon sa "Allt kan bara bli bättre". Ja förutom såna med psykoser å kroniska psyk problm... ) 

Korre är 2 år...
  • Jelica

jag har lindrig pco men mycket acne. Det som hjälper bäst på mig är Differin i ansiktet, Aberela på rygg/bröst (receptbelagda). Men framförallt hjälper det att skippa kolhydraterna. Har testat massa andra huskurer och naturmedel men detta är det ända som funkar snabbt! Inflammatonen i huden och det röda dämpades snabbt.. Äter fett och protein mest nu. //Angelica

• Fru Åkesson
    Den absolut effektisvaste medicinen mot acne är receptbelagd och heter Roaccutan. Den skrivs bara ut att hudläkare och man måste nästan alltid äta någon annan form av antiobiotika dessförinnan, då den är väldigt dyr; 25.000 kr (men det går ju på högkostnadsskyddet).

Roaccutan innebär dock att man måste lämna blodprov innan och under behandlingen, samt att man absolut inte får bli gravid under behandlingen eller inom ett år efter avslutad behandling (ger permanenta fosterskador). Min läkare sa att om man även skulle råka bli gravid, så måste man vara beredd på att göra abort. 
    Resultatet är dock enastående för dom flesta; och mer än 90 % får aldrig tillbaka sin acne någonsin.

Biverkningar; kan påverka levern negativt (därför tar man regelbundna blodprov), man kan få mycket torr hy och läppar (dag- och nattcreme för torr hy samt vaselin/idominsalva till läpparna är ett måste) Jag fick en recepbelagd salva till torra läppar...

Jag har själv ätit Roaccutan och är så helt, underbart nöjd! {#lang_emotions_laughing}  Jag hade supermycket, riktigt djupa finnar/bölder och fullt med pormaskar, men när jag började använda Roaccutan så "rensade" medicinen ansiktet genom att "trycka ut" allt *äckligt, jag vet* Till och med pormaskarna bokstavligen "trycktes ut".

Idag har jag inte mer en någon pormask då och då, varken fet eller torr hy. En sådan underbar känsla, obeskrivbar, att känna på sin egna släta hy.

Rekommenderas varmt och sök hjälp via privat hudläkare (fick tid samma vecka, på vårdcentralen skulle jag få vänta 5 månader). Mina besök (4 st) kostade à 500 kr plus några blodrpov á 100 kr. Det är så värt varenda krona och man sparar in på alla de krämer, rengöringstvålar, andra receptfria mediciner etc som man inte behöver köpa längre!
    Vårt mirakel beräknas titta ut 15 juli 2009
Svar på tråden Hudvård för pcoare?? pco finnar Hjälp!