Den absolut effektisvaste medicinen mot acne är receptbelagd och heter
Roaccutan. Den skrivs bara ut att hudläkare och man måste nästan alltid äta någon annan form av antiobiotika dessförinnan, då den är väldigt dyr; 25.000 kr (men det går ju på högkostnadsskyddet).
Roaccutan innebär dock att man måste lämna blodprov innan och under behandlingen, samt att man absolut
inte får bli gravid under behandlingen eller inom ett år efter avslutad behandling (ger permanenta fosterskador). Min läkare sa att om man även skulle råka bli gravid, så måste man vara beredd på att göra abort.
Resultatet är dock enastående för dom flesta; och mer än 90 % får aldrig tillbaka sin acne någonsin.
Biverkningar; kan påverka levern negativt (därför tar man regelbundna blodprov), man kan få mycket torr hy och läppar (dag- och nattcreme för torr hy samt vaselin/idominsalva till läpparna är ett måste) Jag fick en recepbelagd salva till torra läppar...
Jag har själv ätit Roaccutan och är så
helt, underbart nöjd! 
Jag hade supermycket, riktigt djupa finnar/bölder och fullt med pormaskar, men när jag började använda Roaccutan så "rensade" medicinen ansiktet genom att "trycka ut" allt *äckligt, jag vet* Till och med pormaskarna bokstavligen "trycktes ut".
Idag har jag inte mer en någon pormask då och då, varken fet eller torr hy. En sådan underbar känsla, obeskrivbar, att känna på sin egna släta hy.
Rekommenderas varmt och
sök hjälp via privat hudläkare (fick tid samma vecka, på vårdcentralen skulle jag få vänta 5 månader). Mina besök (4 st) kostade à 500 kr plus några blodrpov á 100 kr. Det är så värt varenda krona och man sparar in på alla de krämer, rengöringstvålar, andra receptfria mediciner etc som man inte behöver köpa längre!