• LaTjej

Jag kan inte göra en jä*vla sås :(

Antingen blir den jättrinnig, eller klumpig, eller smaklös eller rälig eller vattnig????

Kan någon i detalj beskriva hur ni gör Vanlig hederlig brunsås? Nu menar jag verkligen ORDAGRANT i detlaj med mått (mjöl, vätska osv) :)

Förklara gärna hur man gör när det är sky och när man inte har någon sky? Måste man ha sky för att göra brunsås? Vad gör redningen som man köper i affären? Jag har provat med sådan med men tyckte såsen fick en konstig smak?

Vad har du i såsen? :)

• Svar på tråden Jag kan inte göra en jä*vla sås :(
  • LaTjej

Jo färgen brukar jag inte ha några problem med men smaken därimot

• grynet80

Men mjöl smakar det väl om man inte låter såsen koka en stund??

Ciliaja skrev 2009-01-22 17:29:10 följande:
    jag kan inte heller..mitt smakar alltud en massa mjöl..sjukt tråkigt!
  • LaTjej

Jo men jag vill kunna göra sås men det lösningen får det bli om såsen misslyckas

Pixxi skrev 2009-01-22 17:30:00 följande:
    Hoppa över såsen , gör hemma gjort potatismos till och lingon, mycket enklare o minst lika gott
  • Cuthalion

I värsta fall får du väl ha pulvervarianten hemma så att du slipper stå utan sås

• Pixxi

Om man steker köttbullarna nästan färdiga, lägger över de i en kastrull med lock och har lite smör i botten o svag värme ( ettan ungefär ) så blir det en jättegod sky, då är det bara att hälla i lite mjölk /grädde , smaka av med salt , peppar och lite redning , maisena redning är suveränt

• Fridayyy

Det är svårt att göra god sås till köttbullar. Blir ju liksom inte så mycket över i stekpannan. Det är lättare till köttfärslimpa. Den allra goaste såsen blir till kött som har ben för det är där smaken sitter. Revbensspjäll som får stekas och kokas nån timme ger himla bra bas till en god sås.

Har man i buljongtärning så smakar det ju mest buljong tycker jag.

• Namaste72

Använd sojagrädde så slipper du mjöl, mjölk och annat. Rör ut lite margarin i stekskyn efter köttbullarna. I med 1,5 dl sojagrädde, 1 msk soja, svartpeppar. Klart!

{ I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Pixxi

Jag tycker också buljongtärning inte är gott, man ska ha det som krydda inte som bas.

• zophija

Jag önskar jag hade ikeas recept på brunsås.. Tycker dom lyckas superbra. :)

• Ejin

Pixxi skrev 2009-01-22 17:34:29 följande:

Jag tycker också buljongtärning inte är gott, man ska ha det som krydda inte som bas.
    men ibland så har man ju ingen sky,,, har man stekt mamma scans köttbullar och vill vispa i hop lite sås så krävs de ju buljong.. eller fond för att göra en sås....
Svar på tråden Jag kan inte göra en jä*vla sås :(