• LaTjej

Jag kan inte göra en jä*vla sås :(

Antingen blir den jättrinnig, eller klumpig, eller smaklös eller rälig eller vattnig????

Kan någon i detalj beskriva hur ni gör Vanlig hederlig brunsås? Nu menar jag verkligen ORDAGRANT i detlaj med mått (mjöl, vätska osv) :)

Förklara gärna hur man gör när det är sky och när man inte har någon sky? Måste man ha sky för att göra brunsås? Vad gör redningen som man köper i affären? Jag har provat med sådan med men tyckte såsen fick en konstig smak?

Vad har du i såsen? :)

• Svar på tråden Jag kan inte göra en jä*vla sås :(
  • LaTjej

Jag har också provat vatten, mjöl blandat och i men bläää blir inget bra ändå :( hur mycket kryddor ska man ha och vilka?

• gustafssons

ofta grädde o vatten eller mjölk å vatten.

majsenas redning. man rör i när det kokar. å låter koka nån minut. blanda i efter tjocklekssmak men ha inte för brottom

• LaTjej

Oj jag råkade visst skriva hela svordomen ändå :p sorry =)

• LaTjej

Jag är okej på att laga mat och brukar fatta galoppen och få till goda rätter men sås är jag värdelös på

• gustafssons

brunsås =
    redningen för brun sås, soya, köttbuljong, salt peppar.

vit sås kan man ha lite vitlök i om det passar till resten...

• Pixxi

Man måste ha en sky för att den ska bli riktigt god, tex det som är under steken, vätskan under kyklingen i ugnen eller köttbullarna.
    Sen brukar jag koka upp vätskan , hälla i maisena reding, det är superbra, klumpar sig aldrig, smakar det lite så har jag en buljongtärning i, kyckling till kyckling osv.

Man måste träna massor, jag har hållt på i 15 år övning ger färdighet

• LaTjej

Tillsätter du inga andra kryddor då? Som svartpeppar och så? Häller du i vatten direkt i stekpannan då?

• Ejin

jag gör såhär: om jag inte har stekt nått eller har sky från nån stek eller så.. utan bara ska göra sås rakt av:
    Ta en klick smör eller margarin och smält.... håll på mjöl... en till tre msk kanske beroende på hur mkt sås man gör.... vispa... håller på mjölk,... eller häller på vatten och grädde....rör medan det kokar upp.... saltar och pepprar.... håller på någon tsk oxbuljong... brukar ha pulvwr på burk... häller på soja för färgen... klart...

• Örnie

En riktig brunsås är överkurs. Du gör en fond på soppkött och grönsaker, steker ordentlig och späder, gärna med rödvin. Fuskvarianter gör man på vetemjöl, margarin, vatten och soja, men det är förstås inte lika gott.

• Gurkan

utan sky:
    smält 25 gram smör i en gryta
    rör ner 2 tsk mjöl
    häll på 3 dl grädde och /eller mjölk (inte enbart då blir den jättetjock!) och låt koka upp. Blir den för tjock tillsätt ett par matskedar vatten. Krydda med salt, peppar och buljongtärning.

med sky:
    slå lite vatten i stekpannan och vispa runt (en dl max!), rör ner 2 tsk mjöl och slå på 3 dl grädde och /eller mjölk. låt koka upp och smaka av med salt och peppar och rör ner en klick smör.

du kan tillsätta lite soyasås för lite mer sälta och brunare färg.

Svar på tråden Jag kan inte göra en jä*vla sås :(