• LaTjej

Jag kan inte göra en jä*vla sås :(

Antingen blir den jättrinnig, eller klumpig, eller smaklös eller rälig eller vattnig????

Kan någon i detalj beskriva hur ni gör Vanlig hederlig brunsås? Nu menar jag verkligen ORDAGRANT i detlaj med mått (mjöl, vätska osv) :)

Förklara gärna hur man gör när det är sky och när man inte har någon sky? Måste man ha sky för att göra brunsås? Vad gör redningen som man köper i affären? Jag har provat med sådan med men tyckte såsen fick en konstig smak?

Vad har du i såsen? :)

• Svar på tråden Jag kan inte göra en jä*vla sås :(
  • Ejin

ursäkta min stavning... de ser ju ut som en tvååring har skrivit hahahah

• LaTjej

Jag har nog testat tre gånger och många gånger har jag frågat här inne :P men nu krävs det nog verkligen detaljer. Vill inte misslyckas igen :(. Inte kul när man står med en massa goa köttbullar och en vedervärdig sås

• Ciliaja

jag kan inte heller..mitt smakar alltud en massa mjöl..sjukt tråkigt!

• Ejin

steker du typ köttbullar innan så kan du ju bara vispa ner mjöl i skyn som blir... o sen hälla på mjölk eller grädde och vatten... o soja... o sen lite buljong för att ge mer smak...

• 0108

tyckar att soyan är viktigast annars får man inte fin färg

• LaTjej

Det var lättförståligt!!!! Det är nog så jag behöver läsa det för att få till det . Taaaaack!

Och tack alla andra med :p fortsätt gärna komma med tips.

Gurkan skrev 2009-01-22 17:26:52 följande:
    utan sky: smält 25 gram smör i en gryta rör ner 2 tsk mjöl häll på 3 dl grädde och /eller mjölk (inte enbart då blir den jättetjock!) och låt koka upp. Blir den för tjock tillsätt ett par matskedar vatten. Krydda med salt, peppar och buljongtärning. med sky: slå lite vatten i stekpannan och vispa runt (en dl max!), rör ner 2 tsk mjöl och slå på 3 dl grädde och /eller mjölk. låt koka upp och smaka av med salt och peppar och rör ner en klick smör. du kan tillsätta lite soyasås för lite mer sälta och brunare färg.
  • Örnie

Men om du steker köttbullar kan du vispa ur emellanåt och hälla över i ett annat kärl så länge, sen reder du och tar i lite grädde. Direkt vedervärdigt kan det ju knappast bli.

• Pixxi
    LaTjej skrev 2009-01-22 17:27:24 följande:
    Jag har nog testat tre gånger och många gånger har jag frågat här inne :P men nu krävs det nog verkligen detaljer. Vill inte misslyckas igen :(. Inte kul när man står med en massa goa köttbullar och en vedervärdig sås
    Hoppa över såsen , gör hemma gjort potatismos till och lingon, mycket enklare o minst lika gott
  • Alfy85

jag brukar smälta margarin i en panna sen häller jag i lite vatten och en buljongtärning, blanda sen lite mjöl och mjölk och häll i såsen o tillstätt soja, salt ev lite gele.

Svar på tråden Jag kan inte göra en jä*vla sås :(