• LaTjej

Jag kan inte göra en jä*vla sås :(

Antingen blir den jättrinnig, eller klumpig, eller smaklös eller rälig eller vattnig????

Kan någon i detalj beskriva hur ni gör Vanlig hederlig brunsås? Nu menar jag verkligen ORDAGRANT i detlaj med mått (mjöl, vätska osv) :)

Förklara gärna hur man gör när det är sky och när man inte har någon sky? Måste man ha sky för att göra brunsås? Vad gör redningen som man köper i affären? Jag har provat med sådan med men tyckte såsen fick en konstig smak?

Vad har du i såsen? :)

• Svar på tråden Jag kan inte göra en jä*vla sås :(
  • figurehead

använd stekskyn, häll i lite vatten medan den är varm och rör runt så du får loss allt från stekpannan.

När vattnet kokat upp går du i med lite mjölk eller grädde.

när den vätskan börjat sjuda går du i med lite maizena redning. vispa och låt sjuda tills den tjocknat lagom.

Salt och peppar, vill du ha extra smak på såsen så köper du fonder efter smak och tycke.

Till sist, soja för att få den riktiga bruna färgen.

• ettplustack

Jag brukar alltid experimentera... Som idag stekte jag lök, svamp och grytbitar med några matskedar smör, hällde i ca 4-6 msk vetemjöl rörde om med en träslev, hällde i 3 dl grädde och ca1,5 dl mjölk två köttbuljongtärningar och ca en halv tsk salt och en tesked grovmalen svartpeppar, och jag hade i två lagerblad, ett kryddmått rosmarin och ett kryddmått vitlökspulver, och soya för fin färg, färdigt och smakar toppen :)

• Flisongen

Jag gör min såhär:
    Använd pannan som du stekt köttet i och ha plattan på trean
    - Häll i en klick smör
    - Häll i ett par teskedar vetemjöl under omrörning
    - Häll i grädde el mjölk under omrörning (obs att det är klibbigt
    till att börja med)
    - Fyll ev på med vatten tills du har fått önskad konsistens
    - Smaksätt med salt, svartpeppar och en skvätt svartvinbärssaft (har alltid en flaska hemma till just detta ändamål -blir jättegott)
    - Tillsätt ev några droppar soya för färgens skull

Sås ÄR svårt i början och när man ser första klibbet i pannan är det lätt att tro att man misslyckats, men det blir bra efterhand som man späder ut den. Maisena som en del har tipsat om är bra eftersom det ej blir klumpar, men jag tycker att en bottenredning i pannan blir godare och enklare när man bara lärt sig hur man gör. Lycka till!

• LaTjej

WOW! :p Det får bli om tio år när jag lärt mig den vanliga brunsåsen

ettplustack skrev 2009-01-22 17:38:32 följande:
    Jag brukar alltid experimentera... Som idag stekte jag lök, svamp och grytbitar med några matskedar smör, hällde i ca 4-6 msk vetemjöl rörde om med en träslev, hällde i 3 dl grädde och ca1,5 dl mjölk två köttbuljongtärningar och ca en halv tsk salt och en tesked grovmalen svartpeppar, och jag hade i två lagerblad, ett kryddmått rosmarin och ett kryddmått vitlökspulver, och soya för fin färg, färdigt och smakar toppen :)
  • LaTjej

Jag har nog haft i buljong två av tre gånger :p kanske därför jag har ogillat smaken?

• ettplustack

Man kan även testa att ha i lite jordgubbsmarmelad i såsen, passar verkligen till köttbullar (tror det är vanligt i danmark)

• Gurkan

zophija skrev 2009-01-22 17:35:42 följande:

Jag önskar jag hade ikeas recept på brunsås.. Tycker dom lyckas superbra. :)
    pulver, finns att köpa på Ikeas varuhus :D
  • LaTjej

Och den gången jag gjorde sås efter att jag stekt köttbullar var den såsen jag tyckte vart den bästa så här långt i träningen och där var inte buljong i :p

Aah många bra tips :) och många bra detaljer så tacksam!

På Lördag blir det köttbullar med sås och potatis :p

• ettplustack

LaTjej skrev 2009-01-22 17:42:03 följande:

WOW! :p Det får bli om tio år när jag lärt mig den vanliga brunsåsen
    Det är inte så svårt! Jag är 20 år och fixar det :)
Svar på tråden Jag kan inte göra en jä*vla sås :(