• Chinirauring

Känner mig så ensam....

Måste få skriva av mig..har skrivit många inlägg om KUB..Tack alla som svara..

Så här ligger det till...fick 1:2 på riskbedömningen,
    Nackspalten: 2,2 (1:9 )
    Ålder : 23 (ca 1:800 )
    Blodprov : ??? (ca 1:180 )

Jag är heeelt förkrossad, gråter varje kväll innan jag ska sova, sitter på internet jämt o letar efter något litet som kanske BM missade..men hittar inget....

Jag sitter dagarna ända o funderar på att kanske behålla det lilla knyttet jag har i magen..jag menar h*n kanske har DS men vad gör det..kommer att älska h*n lika mycket för det.
    INGA jag pratat med anser att jag ska behålla det lilla livet..DS är så jobbigt "jobbigt jobbigt" det enda jag hör.
    Jag känner mig helt ensam..min sambo vill INTE ha barnet om det visar sig ha DS, det skulle han bara inte orka med.
    Frågade om han skulle älska sitt barn om h*n var frisk..JA helt klart...men om h*n hade DS..nej det trodde han inte...

16/2 ska jag göra FVP får vell svar samma vecka enligt läkarn...JAG VILL INTE ta tabletterna som gör att bebis dör.

Nån som är i samma sits...vart långt inlägg...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 16:00
    Ok nya siffror enligt en annan BM
    Nackspalt: 2,2
    Ålder: 1:963
    Blodprov: 1:139

Nu va det nackspalt&Blodprovet som drog ner...det var bara nackspalten då jag ringde sist.

• Svar på tråden Känner mig så ensam....
  • Röda

Hej!

Nu är det fortfarande jättestor chans att ditt lilla knytt INTE har DS eller annat fel, men ändå:
    Inne under Barn funktionshinder finns nästan hundra mammor och pappor till DS-knattar. Många av föräldrarna är unga!
    Vi vet precis hur "jobbigt" eller inte jobbigt det är - fast oftast har vi en förmåga att mest snacka loss om våra ungar med "den xtra charmkromosomen", stolta så att vi spricker.
    Våra barn växer upp med ett bra liv. Det är inte hemskt att ha fått våra barn. Tvärtom lär man sig att inte ta saker för givna.
    Jag fick besked om DS under graviditet och är väldigt glad för att vi har vårt barn och inte behöver sörja ett barn som aldrig fick bli.
  • IISSEE

jag är inte i din sitts, men jag kan bara utgå ifrån mig själv, skulle mitt barn få ds så skulle jag älska det exakt lika mycket och göra det bästa av situvavitonen. ds betyder ju inte att det är gravt hjärnskadat och kommer sitta som ett kolli, barn med ds kan ju växa upp och få ett jätte bra liv, bara att det kanske behöver lite mera hjälp och stöd och det skulle jag vara beredd att ge.
    du gör ju som du vill med att behålla barnet eller ej, men din kille har inget att bestämma igentligen, han kan inte tvinga dig att göra en abort om du inte vill.
    vill du behålla barnet så tycker jag att du ska göra det, tror att du kommer att ångra sig annars. får jag bara fråga en fråga, hur tillförlitliga är de kub testen? ja menar hur stor chans är det att barnet inte har ds?

hoppas att allt löser sig.
    många kramar

• Stark Längtan83

jag kan börja gråta..vilket beslut du kan ha framför dig..jag jobbar med ungdomar och vuxna med ds. och det finns inga mer kärleksfulla människor. det man ska tänka på att livet kommer att bli lite mer komplicerat..men vem vet sin tid ändå...allt är så svårt innan men fått uppleva det...alla deras känslor är oftast 10 ggr starkare.

• Krakelspektakel36

Hej
    Har du övervägt att göra ett fostervattensprov?

• Krakelspektakel36

Förlåt nu såg jag att du ska göra ett fostervattensprov. Sorry
    Känner med dig

• vivexa

Men du har ju ett jättebra resultat på nackspalten, 2,2 är helt normalt. Det är alltså blodprovet som ger risken? Jag vet att det har varit flera fall där blodprovet visat en falsk risk. Vill inte ge falska förhoppningar, men jag tycker inte att du ska ge upp allt hopp.

Kramar!

• ShoSho84

Vänta med att ta beslut till fostervattensprovet, för det finns ju en risk att barnet är helt friskt. Känner med digg...

• Chinirauring

IISSEE: Jag vet inte alls hur tillförlitliga KUB testerna är, men chansen att jag skulle få ett barn med DS är 50% 1 chans av 2

Jag menar jag håller helt med det du skriver att man får göra det bästa av situationen, vi säger att barnet kommer ut med någon annan sjukdom som är kännt, så skulle det inte bli så jobbigt...då vet man ju hur man ska hanskas med det..

Stark Längtan83:
    Du skriver att dem är så kärleksfulla, alla barn/vuxna jag har sett som har DS har nästan ALLTID varit glada..men sambon är rädd för männsikor som har DS....inte skulle man vell bli rädd för sin egen...

justina2: Jag har ingen anning om det är bra eller dåligt (nackspalten)alltså.HOn BM sa ju att nackspalten gav en risk på 1:9 vart räknar dem då ifrån...

• vivexa

Men har du inte fått information om vad som är normalt???

Jag fick ettt häfte inför nupp, där förklarades vad man mäter etc och nackspalten ska vara max 3,0 millimeter för att räknas som normal.
    Mina barn hade 2,3 och 2,4 mm (friska barn).

Jag tycker att du ska ringa till din bm och be att hon förklarar bättre, eller hänvisar dig till en läkare som kan kolla på siffrorna.

• Allis69

Usch, vilket jobbig situation du har hamnat i. Det enda jag egentligen kan råda dig till är att inte låta din sambo eller någon annan tvinga dig till något du instinktivt känner är fel... Kan du inte ta kontakt med någon familj som har ett barn med DS så att du och din sambo kan få mer information om hur det är att leva med barn med DS?

Svar på tråden Känner mig så ensam....