• Chinirauring

Känner mig så ensam....

Måste få skriva av mig..har skrivit många inlägg om KUB..Tack alla som svara..

Så här ligger det till...fick 1:2 på riskbedömningen,
    Nackspalten: 2,2 (1:9 )
    Ålder : 23 (ca 1:800 )
    Blodprov : ??? (ca 1:180 )

Jag är heeelt förkrossad, gråter varje kväll innan jag ska sova, sitter på internet jämt o letar efter något litet som kanske BM missade..men hittar inget....

Jag sitter dagarna ända o funderar på att kanske behålla det lilla knyttet jag har i magen..jag menar h*n kanske har DS men vad gör det..kommer att älska h*n lika mycket för det.
    INGA jag pratat med anser att jag ska behålla det lilla livet..DS är så jobbigt "jobbigt jobbigt" det enda jag hör.
    Jag känner mig helt ensam..min sambo vill INTE ha barnet om det visar sig ha DS, det skulle han bara inte orka med.
    Frågade om han skulle älska sitt barn om h*n var frisk..JA helt klart...men om h*n hade DS..nej det trodde han inte...

16/2 ska jag göra FVP får vell svar samma vecka enligt läkarn...JAG VILL INTE ta tabletterna som gör att bebis dör.

Nån som är i samma sits...vart långt inlägg...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 16:00
    Ok nya siffror enligt en annan BM
    Nackspalt: 2,2
    Ålder: 1:963
    Blodprov: 1:139

Nu va det nackspalt&Blodprovet som drog ner...det var bara nackspalten då jag ringde sist.

• Svar på tråden Känner mig så ensam....
  • Chinirauring

Nej det e sant man ska inte spekulera för mycket i det...
    men får jag fråga en till sak..om BM zommar in bebisen (nackspalten) blir den inte större då?
    Kollade på mina bilder på lillen jag fick med mig hem, och det står längst upp (12.5/2.9/19Hz) på den sista bilden hon tog (zommade) och på den första bilden jag fick då det var för tidigt står det (9.8/1.1/39Hz) och sen en bild till står det
    (12.5/2.0/19Hz) nån som vet om det har med nackuppklaringen att gö...Mycket dum fråga jag vet

• vivexa

Chinirauring skrev 2009-02-05 14:15:53 följande:

Nej det e sant man ska inte spekulera för mycket i det...men får jag fråga en till sak..om BM zommar in bebisen (nackspalten) blir den inte större då?Kollade på mina bilder på lillen jag fick med mig hem, och det står längst upp (12.5/2.9/19Hz) på den sista bilden hon tog (zommade) och på den första bilden jag fick då det var för tidigt står det (9.8/1.1/39Hz) och sen en bild till står det (12.5/2.0/19Hz) nån som vet om det har med nackuppklaringen att gö...Mycket dum fråga jag vet
    Jag tror inte de siffrorna har med nackspalten att göra.
    Att de zoomar tas med i beräkningen så det ska inte ha någon påverkan.

Jag håller verkligen tummarna för er.
  • LillaDrake

Sitter i samma sitts. Fick 1:2 i tisdgags. De gav mig en tid till moderkaksprov redan nästa dag och i morgon ska de ringa och ge mig dödsstöten för det är så det känns. Fick även 1:4 på deT13 och T 18 vilket är riktigt ruggiga saker. Min hade en nackspalt på 3,6. Har du inte fått erbjudande om att göra moderkakstest. Det går fortare och kan göras mycket tidigare?

Jag vet hur du känner dig och jag tror att de som inte är i samma sitts kan sätta sig in i detta. Varje sek är hemsk och man vill bara veta.

Det låter dock som dina siffror är lite skumma och som sagt det är 50% chans att barnet inte har kromosomavvikelser men det är ovetskapen som gör det så svårt också, tycker i alla fall jag.

Kram och all styrka jag kan ge till dig!! 

• Chinirauring

LillaDrake skrev 2009-02-05 21:16:11 följande:

Sitter i samma sitts. Fick 1:2 i tisdgags. De gav mig en tid till moderkaksprov redan nästa dag och i morgon ska de ringa och ge mig dödsstöten för det är så det känns. Fick även 1:4 på deT13 och T 18 vilket är riktigt ruggiga saker. Min hade en nackspalt på 3,6. Har du inte fått erbjudande om att göra moderkakstest. Det går fortare och kan göras mycket tidigare?Jag vet hur du känner dig och jag tror att de som inte är i samma sitts kan sätta sig in i detta. Varje sek är hemsk och man vill bara veta.Det låter dock som dina siffror är lite skumma och som sagt det är 50% chans att barnet inte har kromosomavvikelser men det är ovetskapen som gör det så svårt också, tycker i alla fall jag.Kram och all styrka jag kan ge till dig!! 
    Hejsan..Oj då hoppas att det visar bra..uppdatera mig...
    Vad fick du på blodprovet???
    du ser ju på min tråd va jag fick..
    Jag frågade om jag fick göra moderkaksprov men i det länet jag bor i så erbjuder dem inte det..utan bara Fostervattensprov.
    Jag fick 1:70 på T13+T18...
    Nej herrregud...va jobbigt det måste va för dig...
    Fortfarande 50% chans på att lillen i magen mår bra :D
    Hur hade du tänkt dig då om det visar sig att lillen har DS...
    Vilken vecka är du i?Många frågor...
    Lycka till...glöm ej o meddela..
  • Harlow
    vivexa skrev 2009-02-04 22:10:34 följande:
    Men, jag förstår fortfarande inte.är du säker på att nackspalten var 2,2? Det är en helt normal nackspalt, enligt all info jag kan hitta om nupp/kub. Oavsett om man är i vecka 11+ eller 13+.
    Jag kan verkligen inte heller förstå detta!!! Hur i all världen kunde du få risk 1:9 på ett helt normalt nackspaltsmått?

:S

Förstår att du är orolig, men chansen att du väntar ett friskt barn är faktiskt trots allt hela 50%, och jag undrar om riskberäkningen ens stämmer med de konstiga siffrorna.

Håller alla tummar och tår!!!
  • Baby Ru2

Chiniraruring, med tanke på hur dåligt du (och din sambo) mår av det här så tycker jag att ni skall be att få komma på ett riktigt stödsamtal hos en läkare för att reda ut begreppen om inte annat kring dina siffror, sannolikheter med mera. Det är två veckor kvar tills du får besked och så här kan du ju inte gå runt och ha det. Du skall inte behöva sitta och fundera helt ensam!

• Chinirauring

HARLOW+BABY RU2:

Jag har ju ringt till spec mödravården där jag var och tog testet (KUB). Jag har sammanlagt ringt 4 gg till dem och frågat
    Samma svar varje gg att det var nackspalten som drog ner mitt test. Vi fick ju åka till en läkare som "kunde" detta...
    Det enda idioten prata om var Downsyndrom, Om hur jobbigt det var med barn som hade DS...INGET prat om nackspalten eller om hur sannolkheten fungerar...Jag frågade BM oxå om hur stor nackspalten skulle vara på ett ungefär..o där kom svaret:
    det beror på olika foster...a men va ligger gränsen på fråga jag...
    3.0 sa hon då...Hur kan jag få en riskbedömning 1:9 om min bebis nackspalt är normal.det visste hon inte det var ett dataprogram sa hon. Hon sa även att när hon tittade på mina UL bilder så såg hon INGET som avek..näsan va fin o så....

Men jag vill säga..att jag har fått mer hopp nu än vad jag hade när jag lämnade läkarn...och det är tack vare alla som stöttar mig.

(I det länet jag bor så e KUB mycket nytt, undrar om dem testar på olika patienter, för hon BM fråga hela tiden...Har ni bestämmt er?HUr ska ni göra?Ska ni göra fostervattensprov osv.)

• Bicho

Hej Chinirauring!

Ville bara berätta om min lille prins, ok inte min men en nära väns. Han har DS och är världens finaste kille, ett riktigt charmtroll. Min kompis är sa glad & stolt över honom, visst är hon medveten om att det kommer bli tuffare än om han varit "normal" men hon känner sig stark och fixar allt galant. Innan han föddes sa var jag helt säker pa att jag skulle göra en abort i fall jag fick reda pa att mitt barn hade DS, nu vet jag inte, tror att jag skulle behalla honom/henne även om min man precis som din inte vet om han skulle hantera situationen. Min kompis fick inte reda pa att hennes son hade DS förrän han föddes sa jag kan inte svara pa vad hon hade gjort. Kan bara säga att du ska följa ditt hjärta och du kommer att älska ditt barn hur han än är, för han är DITT BARN. Sen vet du ju inte än om han har DS, som manga säger är ju chansen 50%. Lycka till!!!

• Röda

Det här låter konstigt. Kan de ha gjort en felberäkning alltså? Det vore mycket allvarligt och sorgligt nog intressant.

Det är också riktigt allvarligt att barnmorskan ger en negativ bild av barnet om det nu HAR T21. Kan man inte anmäla sådant?
    Om allt "ser bra ut" tycker jag att du ska ta till dig det.
    Chinirauring skrev 2009-02-06 11:46:17 följande:
    HARLOW+BABY RU2: Jag har ju ringt till spec mödravården där jag var och tog testet (KUB). Jag har sammanlagt ringt 4 gg till dem och frågat Samma svar varje gg att det var nackspalten som drog ner mitt test. Vi fick ju åka till en läkare som "kunde" detta... Det enda idioten prata om var Downsyndrom, Om hur jobbigt det var med barn som hade DS...INGET prat om nackspalten eller om hur sannolkheten fungerar...Jag frågade BM oxå om hur stor nackspalten skulle vara på ett ungefär..o där kom svaret: det beror på olika foster...a men va ligger gränsen på fråga jag... 3.0 sa hon då...Hur kan jag få en riskbedömning 1:9 om min bebis nackspalt är normal.det visste hon inte det var ett dataprogram sa hon. Hon sa även att när hon tittade på mina UL bilder så såg hon INGET som avek..näsan va fin o så.... Men jag vill säga..att jag har fått mer hopp nu än vad jag hade när jag lämnade läkarn...och det är tack vare alla som stöttar mig. (I det länet jag bor så e KUB mycket nytt, undrar om dem testar på olika patienter, för hon BM fråga hela tiden...Har ni bestämmt er?HUr ska ni göra?Ska ni göra fostervattensprov osv.)
Svar på tråden Känner mig så ensam....