• Chinirauring

Känner mig så ensam....

Måste få skriva av mig..har skrivit många inlägg om KUB..Tack alla som svara..

Så här ligger det till...fick 1:2 på riskbedömningen,
    Nackspalten: 2,2 (1:9 )
    Ålder : 23 (ca 1:800 )
    Blodprov : ??? (ca 1:180 )

Jag är heeelt förkrossad, gråter varje kväll innan jag ska sova, sitter på internet jämt o letar efter något litet som kanske BM missade..men hittar inget....

Jag sitter dagarna ända o funderar på att kanske behålla det lilla knyttet jag har i magen..jag menar h*n kanske har DS men vad gör det..kommer att älska h*n lika mycket för det.
    INGA jag pratat med anser att jag ska behålla det lilla livet..DS är så jobbigt "jobbigt jobbigt" det enda jag hör.
    Jag känner mig helt ensam..min sambo vill INTE ha barnet om det visar sig ha DS, det skulle han bara inte orka med.
    Frågade om han skulle älska sitt barn om h*n var frisk..JA helt klart...men om h*n hade DS..nej det trodde han inte...

16/2 ska jag göra FVP får vell svar samma vecka enligt läkarn...JAG VILL INTE ta tabletterna som gör att bebis dör.

Nån som är i samma sits...vart långt inlägg...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 16:00
    Ok nya siffror enligt en annan BM
    Nackspalt: 2,2
    Ålder: 1:963
    Blodprov: 1:139

Nu va det nackspalt&Blodprovet som drog ner...det var bara nackspalten då jag ringde sist.

• Svar på tråden Känner mig så ensam....
  • LillaDrake

Hej igen!
    De ringde tillslut och jag är fortfarande darrig, och T21, T13 och T18 var normala. Kan bara inte fatta det. Sen gör de långtidsodling på reten av alla kromosomer men nu känner jag att jag är i samma läge som alla gravida för man kan ju aldrig veta vad som händer.
    Kändes lite som om även doktorn var förvånad och som om han ville ursäkta sig lite för vad jag fått utstå. Men det enda viktiga för mig var framför allt att den inte har T13 och T18 då de har dödlig utgång.

Men även på Östra sjukhuset i Göteborg är detta nytt så de är under upplärning. Och alla jag kom i kontakt med betedde sig som de meddelat mig en dödlig sjukdom där jag hade en dag kvar att leva. Förutom en och det var en som var erfaren och hade hållt på i många år och var den som höll på och lärde ut till de andra. Hon sa "jag ger aldrig upp hoppet förrän jag får svart på vitt (vilket inte NUPP/KUBproverna är) och den ser så fin ut förövrigt". De4t sa ju din också så det är ju ett gott tecken. Oavsett har de i alla fall fattat hur jobbig ovissheten och väntan är och gjort allt i deras makt för att snabba på. Det borde även dina göra!!!

Och jag tycker dina inblandade verkar extremt okunniga och oproffsiga. Du borde få erbjudande om moderkakstest nån annansstans eftersom de har sagt 1:2 och då är man ju inte direkt nån övbernojig snubbe som fått 1:2000 om du fattar vad jag menar. Om man nu väljer att ta bort barnet så är det ju viktigt att man kan göra det så fort som möjligt, helst medan man kan göra en skrapabort.

Den är det viktigt att få veta så att man kan ta ställning även vad gäller DS. Det är svårt att spekulera när man inte vet och barnet kan ju lika gärna vara utan DS som med ( i ditt fall så har du ju mycket bättre nackspalt, ålder och även prover är jag helt säker på).

Vad gäller PAPP-A och beta hCG resultaten så tror jag inte de går att jämföra då de är fler parametrar som vägs in (vikt ålder och fostrets ålder) men jag hade 1,51 (0,753 MoM) på PAPP-A och 72,9 (1,827 MoM) på fritt beta hCG.
    Är i v 13 och går in i v 14 på söndag (de flyttade fram mig en dag).

VAd gäller tankar om DS kan jag säga att det var inte lika självklart längre att behålla det som det alltid varit tidigare för mig. Det är så lätt att vara kaxig när man inte står inför det som när man helt plötsligt börjar brottas med det på alvar och när man har en valmöjlighet. Är förvånad själv över att jag inte visste längre vad jag stod i saken och jag vet faktiskt inte vad jag hade kommit fram till.

Hade jag fått ett DS barn utan att kollat innan så hade jag nog fått en chock först liksom om den saknat en arm eller bara ett finger eller vad som helst. Men när man kommit över det så vet jag att jag älskat det barnet lika mycket. Men som sagt när man helt plötsligt ska välja innan blir det ett fruktansvärt moraliskt dilemma. Kan vara svårt at förstå om man själv inte hamnat där (det var det för mig innan och jag har blivit mer ödmjuk i frågan).

Vi hörs igen! Gå gärna in i gästboken eller maila mig så kan vi prata mer!
    Kramar i tusental!!!

• vivexa

Lilla drake, stort grattis till beskedet!

Chinirauring...hoppas på bra besked till er också!

• IISSEE

Chinirauring- jag tro inte det spelar någon roll hur många test du kommer att göra innan du har bestämmt dig hur du ska göra. det är ju ingen idé för dig att göra fostervattensprov och en annan massa tester om du ändå har tänkt att behålla barnet. därimot om du har bestämt dig för en abort om barnet har ds är ju en annan sak.
    vill bara ditt bästa, men jag tror nog att du/ni måste bestämma er först och främst hur ni vill ha det. jag har inte gjort någon kub eller nupp test för jag skulle inte göra en abort pga ds och då känns det meningstlöst att gå igenom en massa tester, men det är ju jag det.

• Chinirauring

IISSEE skrev 2009-02-07 14:17:55 följande:

Chinirauring- jag tro inte det spelar någon roll hur många test du kommer att göra innan du har bestämmt dig hur du ska göra. det är ju ingen idé för dig att göra fostervattensprov och en annan massa tester om du ändå har tänkt att behålla barnet. därimot om du har bestämt dig för en abort om barnet har ds är ju en annan sak. vill bara ditt bästa, men jag tror nog att du/ni måste bestämma er först och främst hur ni vill ha det. jag har inte gjort någon kub eller nupp test för jag skulle inte göra en abort pga ds och då känns det meningstlöst att gå igenom en massa tester, men det är ju jag det.
    Hej.ja det e helt sant det du skriver, men jag vet faktsikt inte hur jag ska göra.Kommer nog vara ensam om mitt beslut att jag ska behålla, eftersom det inte är så populärt hos sambon.
    Och jag vill absolut inte bli ensam mamma till vårat barn, om sambon sa ja till barnet då hade jag självklart inte gjort FVP en onödig risk.men nu står jag här ensam och vet varken ut eller in.Kommer att göra FVP o sen ta beslutet.
  • sunny1980

Chinirauring:
    Jag tycker det är väldigt konstigt att de säger att
    nackspalten drar ner,den är ju normal enligt allt som finns att läsa om kub. Och sedan så är ju kub bara riskbedömning inget definitivt.Jag tycker det låter som om dom som utfört det beter sig väldigt oproffsigt och skrämmer upp dig mer än nödvändigt!
    Om du har siffrorna hemma så kanske du kan ta och ringa någon annanstans och fråga typ mamma mia eller barnmorskegruppen igbg.
    Sedan så tycker jag det känns som om de flesta man läser om här på fl som fått "dåliga# siffror (och då menar jag riktigt höga siffror) på nackspalten har efter FVP fått positiva besked bebisen har varit frisk!
    Och din bebeis är säkert oxå frisk, håller tummarna för er!

• Chinirauring

sunny1980 skrev 2009-02-08 14:20:02 följande:

Chinirauring: Jag tycker det är väldigt konstigt att de säger attnackspalten drar ner,den är ju normal enligt allt som finns att läsa om kub. Och sedan så är ju kub bara riskbedömning inget definitivt.Jag tycker det låter som om dom som utfört det beter sig väldigt oproffsigt och skrämmer upp dig mer än nödvändigt!Om du har siffrorna hemma så kanske du kan ta och ringa någon annanstans och fråga typ mamma mia eller barnmorskegruppen igbg.Sedan så tycker jag det känns som om de flesta man läser om här på fl som fått "dåliga# siffror (och då menar jag riktigt höga siffror) på nackspalten har efter FVP fått positiva besked bebisen har varit frisk!Och din bebeis är säkert oxå frisk, håller tummarna för er!
    Hejsan.A jag hade tänkt att ringa nåt annat ställe och fråga dem...För där jag går så blir det ju bara samma svar hela tiden.
    Om jag ska va ärlig så vet jag inte va jag ska tro längre...
    Ibland så kommer hoppet tillbaka men det försvinner lika snabbt igen...Kram
  • Lilla Hjärtat

Fast jag förstår inte...är du helt säker på att spalten var 2,2mm?
    Mitt ena barn hade 2,5mm och det var helt normalt.

• Chinirauring

Lilla Hjärtat skrev 2009-02-08 17:41:28 följande:

Fast jag förstår inte...är du helt säker på att spalten var 2,2mm?Mitt ena barn hade 2,5mm och det var helt normalt.
    Hej,ja jag e nästan helt säker...asså jag ringde BM flera gg och dem sa 2,2 varje gg...aså jag blir helt förrvirad...
    Vet inte alls nåt längre.
  • amalie79

Gör ingenting som du inte är säker på att du verkligen vill, klart det är sambons barn också, men DS är ingen dödsdom, tvärtom. Gör du abort om det visar sig vara något så är det också okej, det viktiga är att du gör det som känns mest rätt för DIG.

Kram och lycka till!

• Chinirauring
    amalie79 skrev 2009-02-08 19:52:55 följande:
    Gör ingenting som du inte är säker på att du verkligen vill, klart det är sambons barn också, men DS är ingen dödsdom, tvärtom. Gör du abort om det visar sig vara något så är det också okej, det viktiga är att du gör det som känns mest rätt för DIG. Kram och lycka till!
    Hej.Uj Uj nu är det fan inte långt kvar till FVP...ångrar mig verkligen djupt att jag gjorde KUB...man kunde gått runt o vart glad istället.
    Vi har bestämmt oss för at göra provet o försöka göra det bästa av situationen.
    Blir lixom som om jag inte har någe val om det visar sig att lillen har DS...
    A ha de gött
Svar på tråden Känner mig så ensam....