• Bellabimba

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Detta stod att läsa p åAftonbladets hemsida, och 86% hade svarat ja, resten nej.

Men hur kan man i moderna Sverige INTE tro på evolutionsläran? Är den inte tillräckligt "sexig"?

? "Orsaken är att Darwins teori har politisk kraft, säger Fredrik Sjöberg (Aftonbladet). Att religiösa människor backar inför det naturliga urvalet är kanske inte så förvånande. Darwins värld är blodig, styrs av blinda krafter och har inget mål. Där finns ingen plats för några gudar, och människan är bara en djurart bland andra."

Jag blir alltid lika irriterad då människor förkastar evolutionsläran därför att den inte passar in i deras rosa-fluffiga sockersöta dröm om ett himelskt liv bortom detta och en snäll farbror Gud som tar hand om oss alla.

• Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?
  • Quintus Zebra

SkåneP skrev 2009-02-03 12:10:56 följande:

Quintus Zebra skrev 2009-02-03 11:48:03 följande:
    Är inte skillnaden mellan ett lejons vrål och en katts jamande att lejonet har större resonanslåda?
    "Tamkatten kan till skillnad från lejon, tiger, leopard och jaguar inte ryta, men den kan spinna både när den andas ut och när den andas in (de stora katterna kan bara spinna vid utandning)."

www.ne.se/artikel/1053719
  • mindless

hemligt skrev 2009-02-03 13:49:24 följande:

Ja, det är ren o skär idioti.
    Då vet jag. Du anser alltså att det är idioti när Premack anser att människor är släkt med schimpanserna, men inte mer idioti än att du kan citera honom för att med hans auktoritet i ryggen påstå att schimpanser INTE är släkt med människor, något han själv, med nyss nämnda auktoritet i ryggen hävdar är ett väl etablerat faktum.

Du är en kul prick med ett alldeles eget synsätt på hur man refererar till forskare.
  • AlvaLovisa

Vill tydliggöra att mitt inlägg riktade sig till hemligt.
    Ursäkta min otydlighet...

• AlvaLovisa

hemligt skrev 2009-02-02 19:48:56 följande:

Mja... Jag blir lite förvånad hur burdusa visst folk blir i forum. Men du är säkert go å rar i verkligheten.Jag vet inte. Men jag får svårt att föra en seriös diskussion med en människa som ärligt tror att vi skulle ha något med schimpanserna att göra. Jag citerar Doktor David Premack, : ?Människans språk är besvärande för evolutionsteorin, eftersom det har en mycket större kapacitet än man kan förklara.?Och som redaktören för Psychology Today framhöll: ?Oavsett hur många ordförbindelser schimpanser lär sig eller hur många nyskapade ordvändningar de frambringar, så kommer ingen av dem upp till den språkliga färdighet och spontanitet som ett mänskligt barn i treårsåldern i genomsnitt har.? Återigen konfronteras vetenskapen med frågan, vem är det som ger människan talförmåga?
    Det var gällande detta inlägg mitt inlägg gällde
  • hemligt

Men utan en människa så kan inte bakterien mutera.
    Så din fantasi faller platt... Men det var ett bra försök.

Av en bakterie så har inget mänskligt utvecklats än så länge så jag fattar inte alls hur ni tänker!

Millimina skrev 2009-02-03 14:07:16 följande:
    hemligt skrev 2009-02-03 13:58:09 följande:
    Här är en bakterie. Den bär på sina gener i sitt DNA. Den har gener som kodar för sitt yttre skal och den har gener som kodar för möjligheten att dela på sig och föröka sig. Här är antibiotika. Den angriper bakterien på olika vis. Något antibiotikum förstör bakteriens yttre cellvägg så att bakterien kollapsar medan den bildas, det angriper helt enkelt byggmaterialet till cellväggen hos bakterien. Bakterier förökar sig enormt fort. En bakterie kan bli många miljoner på kort tid. Ju fortare en art förökar sig, desto fler fel blir det i kopieringen av DNA:t. Dessa fel kommer orsaka att bakterien dör av sig själv och sina fel, eller att den bara blir som sin föregångare, eller att den på slumpartat vis har kommit på en mekanism som omöjliggör att antibiotikumet dödar den. Just den bakterie som inte dör av antibiotika kommer kunna ge upphov till en ny miljon bakterier som är likadana som sin föregångarbakterie. Och antibiotika kommer inte kunna döda dessa avkommor. Nya mutationer kommer hela tiden ske, de flesta är negativa ur bakteriens synpunkt, men någon enstaka är positiv. = den överlever = den får fler små bakteriebäbisar = den smittan går inte att döda med just det antibiotikumet eftersom de är resistenta.
  • hemligt

Inget på Svenska?

AlvaLovisa skrev 2009-02-03 14:29:42 följande:
    Svar på #119Du skriver i din profil att du är beredd att ändra dina åsikter om du finner bevis. Läste du artikeln som Tussiluskan hänvisade till? Det är rena vetenskaplga bevis, ingen tro. www.nature.com/nature/journal/v437/n7055/full...
  • hemligt

Jag använder hans bevis för att bevisa hans idioti ;) Rätt lätt!

mindless skrev 2009-02-03 14:25:06 följande:
    hemligt skrev 2009-02-03 13:49:24 följande:
    Då vet jag. Du anser alltså att det är idioti när Premack anser att människor är släkt med schimpanserna, men inte mer idioti än att du kan citera honom för att med hans auktoritet i ryggen påstå att schimpanser INTE är släkt med människor, något han själv, med nyss nämnda auktoritet i ryggen hävdar är ett väl etablerat faktum. Du är en kul prick med ett alldeles eget synsätt på hur man refererar till forskare.
  • Quintus Zebra

SkåneP skrev 2009-02-03 11:17:00 följande:

Quintus Zebra skrev 2009-02-03 11:10:18 följande:
    Vad är det som får dig rikta skepsis och ifrågasättande mot just evolutionsteorin.Alltså, jag är det förste att hylla ifrågasättandets ädla konst, men samtidigt får man ju på något sätt får prioritera, vissa saker är mer belagda än andra. Ifrågasätter du gravitationsteorin också?
    Vad är det som får dig att tro att min skepsis är riktad mot just evolutionsteorin? Min fru skrattade lite när hon läste det och sa att du uppenbarligen inte känner mig. Jag granskar så gott som allt kritiskt, speciellt vetenskap. Jag gör det för att jag tycker att det är både roligt och viktigt, och fram till nyligen trodde jag även att jag skulle bli betald för att göra det. Men allt går inte alltid som man vill och tror.

Visst måste man prioritera ibland. Men ju viktigare och ju intressantare teori, destå viktigare och roligare är det att granska den kritiskt.

Och jag ifrågasätter inte att arter utvecklas. Jag ifrågasätter vissa av förklaringarna bakom utvecklingen och jag ifrågasätter förlöjligande av alla som vågar stå emot rådande paradigm.

Och visst, jag ifrågasätter inte att gravitation existerar och är en viktigt kraft, men visst är jag skeptisk när det gäller de nuvarande förklaringarna av gravitation. Jag vet inte riktigt vilken gravitationsteori du syftar på: Newtons, Einsteins, eller kvantfysikens? Fast det är ju egentligen strunt samma, för ingen av dem lyckas ju i nuläget helt tillfredställande förklara fenomenet
  • AnnsoPannso

hemligt skrev 2009-02-03 15:13:12 följande:

Men utan en människa så kan inte bakterien mutera.Så din fantasi faller platt... Men det var ett bra försök.Av en bakterie så har inget mänskligt utvecklats än så länge så jag fattar inte alls hur ni tänker!
    Men vad menar du?? Människan påverkar inte om uppstår en mutation bakteriens dna, mutationer uppstår slumpmässigt och är de gynnande för organismen så förs mutationen vidare.
Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?