• Bellabimba

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Detta stod att läsa p åAftonbladets hemsida, och 86% hade svarat ja, resten nej.

Men hur kan man i moderna Sverige INTE tro på evolutionsläran? Är den inte tillräckligt "sexig"?

? "Orsaken är att Darwins teori har politisk kraft, säger Fredrik Sjöberg (Aftonbladet). Att religiösa människor backar inför det naturliga urvalet är kanske inte så förvånande. Darwins värld är blodig, styrs av blinda krafter och har inget mål. Där finns ingen plats för några gudar, och människan är bara en djurart bland andra."

Jag blir alltid lika irriterad då människor förkastar evolutionsläran därför att den inte passar in i deras rosa-fluffiga sockersöta dröm om ett himelskt liv bortom detta och en snäll farbror Gud som tar hand om oss alla.

• Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?
  • CeeJay

Ja det gör jag. Men jag ändå lite rum för ickereligiös-tro om någonting "andligt"

• Tussiluskan

Självklart tror jag på Evolutionsteorin, förstår inte hur man kan tro att vi placerades här fix och färdiga människor i kläder och skor för några tusen år sedan när man VET att det inte är så.

Att inte tro på Evolutionsteorin är antingen att inte förstå den, eller att vara så hjärntvättad att man inte kan tänka logiskt ens när bevisen finns där rakt under näsan!

• Themis

Tror och tror. Jag accepterar den som det bästa alternativet hittills.

En naturvetares uppgift är att benhårt försöka leda sina teorier i bevis och sprida tillämpbar kunskap till allas nytta, men också att vara beredd att förkasta en teori på ett ögonblick om sanningen visar sig vara en annan.

Därför är vetenskap bra och religion kass om det är sanningar amn är ute efter.

• Tygtiiger

Säger som bimsan - jag "tror" i betydelsen att jag håller den för det mest sannolika alternativet. Den kan användas för att förutsäga resultatet av experiment och den förklarar på ett hållbart och begripligt sätt massor av de observationer vi kan göra.

Vetenskap slår religion alla dagar när det gäller användbarhet. Lycka vet jag inte - jag är mycket lyckligare som ateist än som troende men det är säkert individuellt.

• MysTic PrincesS

Tror stenhårt på av vi blev hitplacerade av aliens

Skämt åsido, Darwins lilla teori är väl den mest logiska just nu, lämnar utrymme för ev framtida teori

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Dragoneye

Jo men vem skapade evolutionen då?

• Mikaela 1986

Nej, det gör jag inte

• R Franklin

Dragoneye skrev 2009-02-01 23:10:11 följande:

Jo men vem skapade evolutionen då?
    Hem och läs på...
  • Dragoneye

Men vem skapade det Darwin kallar det naturliga urvalet? Teorin är säkert riktig men den ger ändå inga direkta svar.. Jag anser inte att den utesluter att det skulle finnas något andligt.

• Eisa
    Dragoneye skrev 2009-02-01 23:45:06 följande:
    Men vem skapade det Darwin kallar det naturliga urvalet? Teorin är säkert riktig men den ger ändå inga direkta svar.. Jag anser inte att den utesluter att det skulle finnas något andligt.
    På vilket vis ger den inga svar menar du?
Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?