Det är tråkigt att se att du idiotförklarar så många människor - du vet väl om att det är bevisat att vi är släkt med chimpanserna? Det är ju inte bara uppenbart genom att titta på likheterna, utan man kan även testa genetiskt och då ser man att vi delar mer än 98% av samma DNA.
Innan man kunde göra det så hade man även mycket bevis i form av fossiler. Jag har aldrig hört talas om en människa som säger sig vara intresserad av vetenskap som samtidigt inte TROR på vetenskap, det är en ekvation som inte går ihop sig för mig alls. Du måste ju då blir jättearg när du läser Illustrerad Vetenskap, i nästan varje nummer är det ju något om vårt ursprung?
Ingen har skrivit att vi kommit från chimpanserna. Vi är släkt med chimpanserna, man kan säga att vi är kusiner så blir det lättare att tänka sig. Du har ju inte kommit från din kusin, du kommer från dina föräldrar. Inte betyder det att vi är LIKADANA som chimpanserna heller, vore vi det skulle vi ju inte vara två olika arter utan samma.
Däremot betyder det att vi är MER LIKA chimpanserna än andra djur. Chimpanser kan t.ex. lära sig teckenspråk, så det finns vissa likheter i hjärnan. Chimpanser kan använda redskap, har sex för att det är kul och har komplicerade sociala relationer. Vi är på så sätt MER LIKA chimpanser än vad vi är t.ex. en hund eller en daggmask.
Du har alltså fel i att tro att vi tror att männsikan kommer från chimpansen. Du har även rent logiskt fruktansvärt fel i att OM det nu skulle vara så att vi kommer från chimpansen måste vi vara lika dana. Vi har ju utvecklats från homminider som inte kan tala, det är ju det som är hela grejjen. Det är ju det som är förklaringen till hur vi blivit till. Vi har ju utvecklats långsamt genom årmiljonerna. Våra förfäder kunde inte prata, sedan kunde de kommunicera bättre och bättre och sedan kunde de prata med ord.
1+1 är alltså lika med två, men 1 plus kamel är inte lika med trattkantarell, vilket är ungefär logiken i ditt resonemang. Tillbaka till skolbänken med dig, det här är moderna sverige och det är skamligt att se att det finns de som har så bristfälliga kunskaper i vanlig naturvetenskap. Antar att du är väldigt ung och outbildad, men skulle då vilja råda dig att inte uttala dig om saker du inte har en aning om för som du ser så blir det bara pinsamt.
hemligt skrev 2009-02-03 09:37:41 följande:
Klart jag tror på Vetenskap, älskar tidningen Illustrerad Vetenskap. Tycker även om att diskutera med olika människor.Men jag kan inte låta bli att idiotförklara människor som tror att vi på något sätt skulle komma från schimpanser! Tycker man är riktigt IQ befriad om man ens kan inbilla sig en sån sak. Men alla är kanske inte utvecklade med sunt förnuft. Vad vet jag...Om vi som du skriver skulle komma från Schimpanserna så borde dom rimligen gå att lära att tala. Men eftersom dom inte har något med oss att göra så kan dom inte det. 1+1=2 ;)Tänkte att jag skulle leva upp till vad du skrev så jag hoppas att du kan ta det!Nä att sitta och övertala någon som är övertygad om att vi kommer från schimpanser "is not my cup of tea"! Jag har gjort min åsikt klar för TS, så jag är nöjt med det... Ha en bra dag, för det ska jag ha! =)