• Bellabimba

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Detta stod att läsa p åAftonbladets hemsida, och 86% hade svarat ja, resten nej.

Men hur kan man i moderna Sverige INTE tro på evolutionsläran? Är den inte tillräckligt "sexig"?

? "Orsaken är att Darwins teori har politisk kraft, säger Fredrik Sjöberg (Aftonbladet). Att religiösa människor backar inför det naturliga urvalet är kanske inte så förvånande. Darwins värld är blodig, styrs av blinda krafter och har inget mål. Där finns ingen plats för några gudar, och människan är bara en djurart bland andra."

Jag blir alltid lika irriterad då människor förkastar evolutionsläran därför att den inte passar in i deras rosa-fluffiga sockersöta dröm om ett himelskt liv bortom detta och en snäll farbror Gud som tar hand om oss alla.

• Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?
  • AnnsoPannso

antibiotika används väl huvudsak emot bakterier och inte virus, förstår inte ditt svar. Mutationer uppstår vilket gör att vissa baktierier klarar antibiotikan och kan föra dessa gener vidare. vårt introna dna är fullt med mutationer

• hemligt
    AnnsoPannso skrev 2009-02-03 13:55:22 följande:
    antibiotika används väl huvudsak emot bakterier och inte virus, förstår inte ditt svar. Mutationer uppstår vilket gör att vissa baktierier klarar antibiotikan och kan föra dessa gener vidare. vårt introna dna är fullt med mutationer
    Som jag sa innan, negativa mutationer. Mutationer att förstöra liv.

Hur kan du kalla det som ett stöd till mutation av liv? När det är mutation av död?
  • Millimina

hemligt skrev 2009-02-03 13:49:24 följande:

Jag läste om hur han försökte få dessa att prata och citerade för att han satte pricken över i... Schimpansker kan inte prata hur mycket man än försöker. Hade vi haft något att göra med dom så borde 1.Utvecklingen fortsatt 2.Vi haft mera likheter. Ja, det är ren o skär idioti.
    Utveckling har ingen riktning. Det finns inget som värderar en utveckling som bättre och en annan som sämre. Allt hänger ihop med överlevnadsgraden. Schimpanser har hittills bara varit tillräckligt bra för att överleva. Så har även människan. Vi har inte slut-facit ännu på vilken art som visade sig vara mest överlevnadskraftig av alla, det kanske är förmågan att hänga i träden och att vara stumma som är "bättre".

Kan du ens redogöra för vad tanken bakom evolutionen är, även om du nu inte håller med? För om du inte vet vad den menar är evolution så kanske du ska lyssna lite först innan du försöker hitta motargument.
  • hemligt

Tror det är dags för denna nu,

?Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.?
    François René de Chateaubriand (1776-1848)

Millimina skrev 2009-02-03 13:55:08 följande:
    Ibland kan det ju vara underhållande att träffa en galenpanna som tycker tvärs emot. Men andra gånger när det är uppenbart att tåget har stannat på fel station så undrar jag varför man envisas med att argumentera? Alla som har legobitarna på rätt plats innanför pannbenet tror att Darwin hade mer eller mindre rätt. Sådär i stora drag iaf. Tycker någon något annat så kanske den personen ska behöva yttra sig mer elegant än bara: "Nepps, tror jag inte, inte, inte!!!" -för att man ska spilla kraft på den. Argument mot Darwin: vi är inte släkt med schimpanser för de kan inte tala. Saker med DNA har inte för den sakens skull ett samvete, det har vi. End of discussion. Argument för Darwin: DNA ärvs sexuellt eller genom delning, mutationer kan ske över tid som förändrar arter, liksom bakterier som på kort tid blir antibiotikaresistenta, mer DNA, längre tid för mutationer att få genomslag. Schimpanser liknar människor till 98% på DNA-nivå. Det är troligt att vi har ett ursprung gemensamt.
  • SkåneP
    Svar på #220
    Tycker mest det är deprimerande och ledsamt.

Tack vare sitt normalt vettiga umgänge kan man vaggas in i tron att folk är generellt ganska vettiga.

Men så upptäcker man att så inte fallet, och så tappar man tron på mänskligheten en smula.
  • AnnsoPannso
    hemligt skrev 2009-02-03 13:58:09 följande:
    Som jag sa innan, negativa mutationer. Mutationer att förstöra liv.Hur kan du kalla det som ett stöd till mutation av liv? När det är mutation av död?
    eh, för bakterierna är det liv, de lever ju vidare! och kan fortplanta sig och föra sin gener vidare
  • Dragoneye

Om man utgår ifrån att vi kommer från ingenting och försvinner till ingenting och att allt vi gör är en slump eller rent meningslöst vad är då meningen med att leva? Om jag endast trodde på vetenskapsteorier och uteslöt andlighet(vill inte säga religion) så skulle jag nog överväga självmord.

• Millimina
    hemligt skrev 2009-02-03 13:58:09 följande:
    Som jag sa innan, negativa mutationer. Mutationer att förstöra liv. Hur kan du kalla det som ett stöd till mutation av liv? När det är mutation av död?
    Här är en bakterie. Den bär på sina gener i sitt DNA. Den har gener som kodar för sitt yttre skal och den har gener som kodar för möjligheten att dela på sig och föröka sig.

Här är antibiotika. Den angriper bakterien på olika vis. Något antibiotikum förstör bakteriens yttre cellvägg så att bakterien kollapsar medan den bildas, det angriper helt enkelt byggmaterialet till cellväggen hos bakterien.

Bakterier förökar sig enormt fort. En bakterie kan bli många miljoner på kort tid. Ju fortare en art förökar sig, desto fler fel blir det i kopieringen av DNA:t. Dessa fel kommer orsaka att bakterien dör av sig själv och sina fel, eller att den bara blir som sin föregångare, eller att den på slumpartat vis har kommit på en mekanism som omöjliggör att antibiotikumet dödar den. Just den bakterie som inte dör av antibiotika kommer kunna ge upphov till en ny miljon bakterier som är likadana som sin föregångarbakterie. Och antibiotika kommer inte kunna döda dessa avkommor. Nya mutationer kommer hela tiden ske, de flesta är negativa ur bakteriens synpunkt, men någon enstaka är positiv. = den överlever = den får fler små bakteriebäbisar = den smittan går inte att döda med just det antibiotikumet eftersom de är resistenta.
  • Millimina

SkåneP skrev 2009-02-03 14:01:22 följande:

Svar på #220Tycker mest det är deprimerande och ledsamt. Tack vare sitt normalt vettiga umgänge kan man vaggas in i tron att folk är generellt ganska vettiga. Men så upptäcker man att så inte fallet, och så tappar man tron på mänskligheten en smula.
    Jo, visst är det så. Och jag spiller ju kraft jag också. Det är så fantastiskt sorgligt bara att en människa som vet hur man loggar in på en dator inte ser till att läsa lite också.
Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?