• J o S

Fikatråd Sundsvall 2

Vi är ett gäng som fick barn juli-november 2008.
    Här surrar vi o bokar in våra fikaträffar!

• Svar på tråden Fikatråd Sundsvall 2
  • linneam

Hej igen!

Nu sover lillkillen och jag håller på och packar till Helsingforsresan. Inser att vi inte har så mycket kläder åt Sam att man kan packa undan något - det kladdas så mycket att (nästan) alla ombyten behövs...

Om det är dåligt väder skulle vi i och för sig kunna vara här även om jag inte hinner baka något eller städa undan. Kan ju försöka diska och röja så att ni kan komma in...

Bra jobbat Karin!! Imponerande med tanke på utgångsläget! Vi jobbar ju på att få Sam att sova bättre. Är det bättre att ta det stegvis eller allt på en gång?

Stackars Arvid, och vi som lånat allt hans Alvedon också... Tänkte lämnat igen på torsdag, men då är det ju lite sent...

KarinB (visst var det så?) - visst är det kul att upptäcka att det är kul att jobba! Spännande när två världar möts! Jag har märkt att jag på vägen hem från jobbet verkligen får fokusera om. Men det är bra, jobbproblemen blir ganska små och de hemma också, tror jag ,när man kan jämföra dem med den "stora världen". Håller också med om att väldigt mycket saker för små barn är mamma-fixerat och liksom inte till för att pappan ska kunna vara med. Vi trodde till exempel att föräldrautbildningen skulle vara på kvällstid eller liksom nästan på kvällstid som den före förlossningen. Nej, men den är för att ni mammor ska lära känna andra (mammor)... Och med tanke på att innehållet i utbildningen varit rätt skralt (man har kunnat läsa sig till allt och mycket mer på nätet, tidigare) så märks det att den mer är till för "lära känna". Åtminstone på vår BVC.

Gardiner har jag vår/sommar och höst/vinter (dvs. ljusa och mörka, typ) och några julgardiner som bytes (eller inte) då andan faller på...

Gjorde förresten kycklinglasangen från senaste Buffé. Mums!

Nu vart det långt. Ska gå upp och se familjen Annorlunda om tv:n inte är upptagen.

• phridan

tack alla snälla :) än verkar han inte hunnit bli bättre..
    Pappan står nu och vaggar honom i bilstolen... CHs armar blir ännu längre

VI tänkte att vi skulle slippa åka bil....
    Fick nyss se en "tumme upp"
    JAAA! Värsta bästa pappan lyckades få bebis att sova utan bilen!

Täntke att han får sova i bilstolen så länge han accepterar det... sen blir det väl bilen, eller på mig, eller på sambon.. ja. det visar sig :)

nu sitter vi här... lyckliga !
    Vi kramade nyss varandra och sade "vi är bäst på att ta hand om våran fis"
    Ja, och det är vi faktiskt ! Vi är alla bäst på våra små!!

• Maja F

Frida: Stackars Arvid som har så jobbigt! Öroninfl e inte skönt. Tur att penc brukar hjälpa så fort! När jag vaknar å ammar vid 4-tiden så kommer jag nog tänka på att "Frida kanske e ute å åker bil hon". Förhoppningsvis så får ni sova mer i natt.

Oj, både Rasmus å Arvid börjar dra sig upp till stående! Nu e d snart inte bebisar vi har längre (lr... C e ju minstingen i gänget ).

Härligt att det kändes så bra att jobba Karin B! Ibland blir man lite brydd över vilket århundrade en del människor lever i (appropå "var mamman är"). En mamma som går med sitt barn till BVC är en självklarhet, medan en pappa som gör samma sak är "duktig"?!

Helen: Blir ju tokigt när jag inte kan komma förbi på torsdag. Då får du inte tillbaka halsbandet då heller!

• Svartöga

Hej alla...

Frida: Stackars ARVID att få örononflammation!!!
    Saga har också det... Andra penicillinkuren för henne inleddes igår då öroninflammationen fortfarnade satt kvar i ena örat efter en vecka på Kåvepenin... Så nu blev det Amimox istället. Hoppas det hjälper bättre...

KarinB: Kul att det kändes kul med jobbet! Och det är tyvärr så att pappor ofta får höra undran om var mamman är. Jag fattar inte; föräldraledigheten finns till för BÅDA!

Karin: Härligt med Majas sömn, det måste kännas helt konstigt att sova flera timmar i sträck
    Elsa fortsätter sitt konstiga mönster. Kan sova flera timmar på dagen men vaknar varannan timme på natten för mat. Suck. Kan man rucka på detta mönster tror ni utan att få en nattvaken bebis?

Jag hoppas på fint väder på torsdag för då kan jag ju ta med mig både Elsa och Saga till Norra Berget. Vore kul att vara med på fikaträff mer än en gång varannan månad...
    Om vädret är dåligt får ni gärna komma ut till Matfors iofs? Vad tror ni om det?

• phridan

Hej hej!

Inatt var en bättre natt...

Arvid somnade vid   20.30 igår.
    Vid 03.00 vaknade han .. jättearg ! (och supertäppt)
    Blev biltur 03.20-05.00....
    Sen sov han till 08.45 !!

Duktig fis...

Idag är han fortf. jättetäppt.. hoppas det går över snart
    Idag skulle vi eg. ha varit på babysång, men vi får sjunga hemma istället..

Maja: Arvid drar sig inte upp på benen.. men han tog tag i överkanten med armarna och försökte slänga sig över.. som Tarzan typ

Så nu har vi sänkt den.. känns stabilt..

Elin: Hoppas Saga blir frisk nu !! jobbigt att ha ont i öronen sååå länge!! :(

Jag hoppar nog fikaträffen på Torsdag... beror så klart på hur Arvid mår..
    Men om vi ska vara ute, så kanske vi kommer om han bara är lite förkyld.. behöver ju inte krama de andra

• Sparriz

Frida: stackars lilla arvid! får hoppas att de går över fort.

Här är de eländigt värre. gårdagen är nog en av de jobbigaste jag varit med om. efter babysimmet började jag känna mig lite skakig (jennie: därför jag glömde att säga hejdå till er) , sen i bilen hem fick jag hemska magsmärtor. skyndade mig hem och kolapsade på golvet innanför dörren.
    Spydde hela dan igår. kunde inte ens dricka vatten. hela kroppen bara krampade.
    verkade som att de inte kom tillräckligt med mjölk heller. Nelly var hysterisk hela dan och blev bara förbannad när hon skulle äta. Så efter att svimfärdig kämpat med att mata och spy omvartannat hela dan så provade jag att ge lite fruktpuré. hon åt en hel burk om somnade sen tackochlov.
    Idag känns de mycket bättre. har lyckats äta lite både jag och nelly.
    Jag hoppas verkligen inte att ni blivit smittade jennie. om de nu är magsjuka.
    börja nästan undra om de var matförgiftning eftersom de kom så snabbt och gick över så fort..

• Höstlängtan

Låter lite som matförgiftning Evelina. Din stackare. Att kräkas är verkligen hemskt.

Inatt sov maja som vanligt igen. Dvs hon vaknade ca 1 gång i timmen. Suck! De där 5 timmarna var bara en lyckträff. Inte orkade jag vara principfast heller. Kl 05 orkade jag inte längre utan lät henne snutta resten av natten bara för att få lite sömn. Fast Hon låg i sin säng mellan 21 och 24 med tre omsomningar i sin säng. Och nu sover hon middag i sin säng (även om hon inte somnade i den). Det är ju faktiskt jättemycketbättre än förut....

För mig går det bra att vara hos er Elin på torsdag förutsatt att ni är FRISKA igen då. Nära och bra för mig i så fall. Om det inte är ok väder alltså. Då vill jag gärna vara på norra.

Skönt för Arvid och er att natten var lite bättreFrida. Men jag saknade dina timmar

• phridan

hua Evelina. låter läskigt...
    hoppas att Nelly o Jennie/sara/Milo slipper det..
    Kanske var matförgiftning ändå... ätit någe knas?

Karin: Tråkigt att jag inte kunde föra över mina sovtimmar till dig!! men kanske behövde jag dem själv? hmm.. men jag fick ju inte alla mina, vem tog resten då????
    (kanske sambon som sov på soffan 23.00- 08.45 ????)

Nu sover Arvid i våran säng.. var en kamp att få honom att sova.. men hua så tröttis han var.. hoppas han sover sig pigg nu..
    (sov 10  minuter för 1 timme sedan, och 10 minuterär på tok för lite när man är bebis!)

• Sparriz

Frida: Ne grejen är ju att vi inte kan komma på nåt konstigt som vi ätit. jag har ju lagat all maten så jag har ju koll på allt vi ätit... mycket underligt.

• Svartöga

Har precis varit ut på en promenad med tjejerna i dubbelvagnen. Vilken lycka att ha den! Båda sover så bra ute och det gjorde gott för mig också att få lite sol.

Evelina: Magsjuka/matförgiftning är verkligen bland det värsta som finns... fy vad jobbigt!

Frida: Skönt att det blivit lite bättre för Arvid. Saga är pigg och glad och vill äta mat igen - det har hon inte velat på många dagar, så hurra för det!

Svar på tråden Fikatråd Sundsvall 2