• dendertina

Chockad - behöver det vara så dyrt?!

Jag måste erkänna att jag blev lite chockad när jag läste på forumet att många lagt runt 10 000- 20 000 på "barngrejer" såsom skötbord, säng osv.
    Visserligen kostar ju en ny barnvagn en hel del som de flesta förmodligen inräknat i det priset. Vi har tänkt att låna en barnvagn från 2006 (duger gott och väl för oss) och ärva mycket kläder och sånt. Vi HAR runt 15 000 men jag tycker att det känns så onödigt att lägga dem på sånt man kan köpa begagnat, låna eller få i andrahand!
    Vi vill hellre lägga undan dessa pengar till vår barns sparkonto, det känns mycket viktigare för oss att spara till det istället!
    Ni som haft en liten "barn-saker-budget" hur lite har ni lyckats klara er på? (med barnvagn borträknat)

• Svar på tråden Chockad - behöver det vara så dyrt?!
  • 7Illyl1

annhan skrev 2009-02-03 14:47:25 följande:

Ja, företagen som vänder sig till blivande föräldrar lär det gå riktigt bra för! Maken köpte t ex ett snugglenest, vilket visade sig vara helt onödigt. Vi använde det endast en gång.. tjoho..
    Precis! Som clueless förstagångsförälder är man ett lätt offer... *sur*
  • lilla mej

det ar min forsta sa jag vill kopa allt nytt (forutom edel klader) men tanker se till att inte kopa onodiga prylar som man egentligen inte behover. Men ny barnvagn och sang och skotbord det vill jag allt ha.

• ludenben

hahaha ursäkta att jag är lite bakom men vad är ett snugglenest??

annhan skrev 2009-02-03 14:47:25 följande:
    Ja, företagen som vänder sig till blivande föräldrar lär det gå riktigt bra för! Maken köpte t ex ett snugglenest, vilket visade sig vara helt onödigt. Vi använde det endast en gång.. tjoho..
    BF 23/4- 09
  • RebeccaE

Vi har haft turen att få och låna mycket.
    Vagnen och alla tillbehör betalar blivande mormor och morfar.
    Skötbordet betalar blivande farmor.
    Bilstol har vi fått låna av nära vänner.
    Spjälsäng har vi fått av vänner.
    Babysitter och babygym har vi fått.
    Så vi ska ska bara handla småsaker själva såsåom kläder, babyvakt och "skötbordstillbehör", samt renovera rummet som ska bli bebisens :) Vi kommer väl att ha spenderat ett par tusen när vi e klara.

• Lykiska

Det vi prioriterade att köpa nytt var babyskyddet, vill veta så det inte varit med om nåt innan.

Men gudarna ska veta att det springer iväg pengar även om man inte köper onödigt.

Kan tänka mig att vi la runt 7-8000 och då är allt inräknat - vagn, säng, madrass, sängkläder, skötbord, blöjor, kläder, badbalja, amningsskydd, osv..

• andra

Tur att man har syskon och kusiner med barn. Fick barnvagn (med alla tillbehör även skötväska), babyskydd och en babysitter för 2500. Ska köpa ett skötbord för 400. Kläder billigt på Ullared och ärvegods. Ikea har fina billiga saker. Spjälsäng får vi av syster + ett babygym. Tycker inte man behöver ny spjälsäng, räcker ju med ny madrass och den kostade väl en hundralapp eller nått. Vi hade inte så mycket pengar så inte så mycket att välja på men jag är nöjd ändå!

• lillgarden

Inget som säger att man MÅSTE köpa prylar och saker för uppåt en 15000 inget vi tänkt göra iaf.
    Vi har i och för sig inte köpt så mycket än men tänker inte lägga några jätte summor på prylar. Dom pengarna vill vi hellre ha till senare och kunna unna oss andra saker som tex semester ihop och framtiden.

Vi har faktiskt köpt ny vagn, fick den billigt då det var en -07 vad nu det spelar för roll. Jätte fin vagn för en billig peng.

Mycket av sakerna kan man köpa billigt om man vill och det behöver inte vara sämre för det.
    Möbler och liknande kan man köpa begagnat om man vill.

Vi ska snart ta en tur upp till Ullared och handla lite kläder och annat smått och gott men med en budget vi tänker hålla.
    Inte så överdrivet mycket man behöver den första tiden, resten kan man ju ta efter hand och i den prisklassen man känner att man vill ha...

Lätt att drabbas av köphysteri att man MÅSTE ha en massa och affärer och liknande hänger på och utnyttjar oss stackars hormonsjuka gravida kan jag tycka.

Sätt er ner och tänk efter vad ni behöver och tycker att ni vill ha och prata om vad det får kosta och håll er till det.

Pengar är en vara som ju har en tendens att lätt ta slut så man får ju tänka lite framåt oxå... :)

• Martina A

Tillhör nog dem som köpt en del. Kan tänka mig att vi är uppe i ca 7000-8000kr. Vi har köpt allt nytt till första bebisen, bebis nr 2 kommer säkerligen få ärva en del.

Vi har dock hittat en hel del på rean som brio barnvagnen som var utgånde modell för 3000kr istället för 3800. Ny skötväska i matchande färg på tradera för 140kr och ett babyrum från Ikea hensvik serien. Kläder har jag handlat en del på Ullared och det mesta på H&m.

tycker det är lika OK att köpa och lägga ut pengar om man vil/kan som det är OK att köpa begagnat/ låna.

Huvudsaken är ju att bebisen har det nödvändigaste, mat värme och trygghet!

• bambigirl

Vi ärvde både barnvagn, babyskydd, spjälsäng och kläder, rubbet helt enkelt. Vi handlade inte för många kronor...

• Martina A

Martina A skrev 2009-02-03 20:14:50 följande:

Tillhör nog dem som köpt en del. Kan tänka mig att vi är uppe i ca 7000-8000kr. Vi har köpt allt nytt till första bebisen, bebis nr 2 kommer säkerligen få ärva en del.Vi har dock hittat en hel del på rean som brio barnvagnen som var utgånde modell för 3000kr istället för 3800. Ny skötväska i matchande färg på tradera för 140kr och ett babyrum från Ikea hensvik serien. Kläder har jag handlat en del på Ullared och det mesta på H&m. tycker det är lika OK att köpa och lägga ut pengar om man vil/kan som det är OK att köpa begagnat/ låna.Huvudsaken är ju att bebisen har det nödvändigaste, mat värme och trygghet!
    6800:- ska det juh vara annars hade det inte varit något vidare kap :)
Svar på tråden Chockad - behöver det vara så dyrt?!