• dendertina

Chockad - behöver det vara så dyrt?!

Jag måste erkänna att jag blev lite chockad när jag läste på forumet att många lagt runt 10 000- 20 000 på "barngrejer" såsom skötbord, säng osv.
    Visserligen kostar ju en ny barnvagn en hel del som de flesta förmodligen inräknat i det priset. Vi har tänkt att låna en barnvagn från 2006 (duger gott och väl för oss) och ärva mycket kläder och sånt. Vi HAR runt 15 000 men jag tycker att det känns så onödigt att lägga dem på sånt man kan köpa begagnat, låna eller få i andrahand!
    Vi vill hellre lägga undan dessa pengar till vår barns sparkonto, det känns mycket viktigare för oss att spara till det istället!
    Ni som haft en liten "barn-saker-budget" hur lite har ni lyckats klara er på? (med barnvagn borträknat)

• Svar på tråden Chockad - behöver det vara så dyrt?!
  • LillaEllan

martina A: haha jag med tycker ine att det är kul att shoppa till mig själv ens längre

• Mamma till viljestark dotter

Vi fick köpa barnvagn, babysitter, bärsele och gåstol billigt av en vän. Köpte inget skötbord utan en skötbädd som jag la på tvättmaskinen. Fick mycket kläder... Spjälsängen och barnstolen är sen sambon och sambons bror var liten (typ minst 30 år).

Struntade i att köpa: badtermometer, näsfrida, badbalja, hoppgunga och en massa annat "onödigt".

• ludenben

kul är det att läsa att alla har sin egen definition av "onödigt" haha näsfrida och badbalja måste vi ha Gåstol däremot är enligt mig totalt onödigt men badtermometer och hoppgunga håller jag med om... vad ska man med det till??

Mamma till viljestark dotter skrev 2009-02-04 20:35:36 följande:
    Vi fick köpa barnvagn, babysitter, bärsele och gåstol billigt av en vän. Köpte inget skötbord utan en skötbädd som jag la på tvättmaskinen. Fick mycket kläder... Spjälsängen och barnstolen är sen sambon och sambons bror var liten (typ minst 30 år). Struntade i att köpa: badtermometer, näsfrida, badbalja, hoppgunga och en massa annat "onödigt".
    BF 23/4- 09
  • annhan
    ludenben skrev 2009-02-04 20:40:48 följande:
    kul är det att läsa att alla har sin egen definition av "onödigt" haha näsfrida och badbalja måste vi ha Gåstol däremot är enligt mig totalt onödigt men badtermometer och hoppgunga håller jag med om... vad ska man med det till??
    Ja, precis.. Badtermometer - den bästa är väl den egna handen/armen, för att känna att det är lagom varmt.. Och hoppgunga känns ju totalt onödigt.

Gåstolen var en riktig höjdare för sonen för att kunna ta sig fram på ett helt annat sätt, men visst är det ingen "nödvändighet".
    ~ Mamma till Filip född 06 och gravid med efterlängtad lillebror, bf 2/5-09 ~
  • ludenben

tydligen så finns det termometrar för vagnen med så man får rätt temp där i med... låter med som en total onödighet. Gåstolen kan jag ändå ha viss förståelse för i och med att barnen tar sig runt i hemmet på egen hand men hoppgungan är ju bara på samma ställe. Hoppas ingen får för sig att köpa en sån till oss

annhan skrev 2009-02-05 07:54:27 följande:
    Ja, precis.. Badtermometer - den bästa är väl den egna handen/armen, för att känna att det är lagom varmt.. Och hoppgunga känns ju totalt onödigt. Gåstolen var en riktig höjdare för sonen för att kunna ta sig fram på ett helt annat sätt, men visst är det ingen "nödvändighet".
    BF 23/4- 09
  • versan

Vagn ny Knorr Nizza 05 3500:-
    ShoppingVagn acta Graco (travelsystem) 900:- som man kan ha babyskyddet i när dom är små. 
    Ärvd barnsäng  0:-
    madrass, 150:-
    kudde, täcke låg i så då vart det sängkläder fick vi.
    Skötbord gratis gjorde en egen ovanpå tvättmaskinen.
    Kläder har vi fått upp till strl 104 så där köpte jag bara lite i början för min egen skull så det blev väl kanske 200:-
    Babyskyddet köpte vi nytt och den gick på 1500:-
    Babysitter 1 har vi lånat.
    Babysitter 2 köpte vi 395:- (sålde den på Tradera för 495
    Hoppgunga onödig (vi lånade en)
    gåstol onödig. (köpte aldrig någon.)
    badtermometer onödigt.
    badbalja 50:- på loppis. (såg ut som ny)
    köpte näsfrida och den var usel.
    köpte en ny sedan som var bättre man slipper suga själv.
    matstol 195:- (hakar fast på bordet supersmidig att ta med sig vid resa osv...

• lovelyangel82

haha jag tänker bara att jag e så kall om händerna så jag l'r ju säkert tycka vattnet e alldeles lagom varmt o så skollar man den lille.. plus att den vi köpte var med små symboler så de gik inte o mista vilken grad de skulle ara på så nu kan sambon anända den utan att skylla på att han inget vet =)

• Ekorrfamiljen
    lovelyangel82 skrev 2009-04-24 23:18:16 följande:
    haha jag tänker bara att jag e så kall om händerna så jag l'r ju säkert tycka vattnet e alldeles lagom varmt o så skollar man den lille.. plus att den vi köpte var med små symboler så de gik inte o mista vilken grad de skulle ara på så nu kan sambon anända den utan att skylla på att han inget vet =)
    Om du är kall om händerna så lär du tycka att vattnet är på tok för varmt och istället bada lill*n i kallt vatten. Det bästa är att känna med armbågen (märkligt nog). Jag är konstant frusen och kall hela jag så även ljummet vatten känns för varmt för mig!
    The confused squirrel strikes again...
  • EliLeoMa

Dett fick min son, född -07

Barnvagn 1 - (knorr kombivagn med mjuklift -02 ) 500 kr på blocket
    Barnvagn 2 -( köptes till ettårsdagen)Crescent sittvagn 1500, halva priset på Inter sport
    Barnvagn 3 - liten shoppingvagn Disney runt 500kr Jysk
    Spälsäng och madrass - 500kr på blocket
    Sängkläder + allergivänlig kudde - runt 500 kr barnenshus
    Täcke - arv
    Babysitter - den "enklaste" på barnens hus typ 200kr
    Fårskinn - önskade oss till BBpresent
    Babygym - arv
    Badbajla - (tvättbalja) Coop, en hundring
    Skötbord - begagnat Ikea-skötbord 200kr
    Stor "snuttefilt" som användes ,som filt i vagnen först, sydde jag själv. (baksida fleecefilt 49kr Hemtex rea och framsida lapptäcke i stuvbitar)
    Babyvakt 1200kr (Clio) barnenshus
    Babyskydd - Acta graco med bas på rea drygt 1000 har jag för mig.
    Matstol - Antiloop från IKEA, billig (100kr?)
    Bärsele - Lånad Babybjörn
    Kläder från H&M, flerpack bodys osv.

Köpte ingen gåstol/hoppgunga, behövs inte och avråds av BVC
    Köpte Eldorados våta tvättlappar
    Gjorde egen barnmat första tre "smak"månaderna.

• sok

(vagn begagnad 3500sek och den är från 2002 och kommer nog även nästa barn få ha)
    babysitter 50sek beg
    babygym 400 sek
    vagga gratis
    spjälsäng 300sek begagnad (men gick sedan sönder så bättre köpa ny från ikea!)
    gåstol lånat gratis (den gamla varianten)
    hoppgunga lånat gratis
    babyskydd gratis beg gammal variant men antagligen lika säker?
    skötbord 200sek begagnat
    matstol tripp trapp 1000 sek
    badbalja rusta typ 100sek
    sängkläder/kudde etc 500sek
    bärsjal 500 sek ca
    bärsele 700 sek

bilbarnstol (köptes vid 6 mån ålder) 2000 ca
    sulky vagn 1400 sek ca

• Majsan G

Hm ska kolla igenom lite vad vi har lagt ner. För "skojs skull"

Betalat själva:
    Skötbord, BRIO, väggfast (blocket) 500 kr
    Diverse småkläder strlk 56-70, kanske 1000 kr
    Förbereda hemma, barnolja, tvättservetter 200 kr
    Örontermometer, apoteket 700 kr
    Lära-gå-vagn ICA Maxi 200 kr
    Bebissängkläder, täcken, kuddar, plastad froté 1000 kr

Merkostnad, köpt ny (begagnad) bil i kombimodell, så barnvagnen kan gå in: 23 000 kr
    (sålde den andra för 12 000 kr)

Gratis/skänkt/fått:
    Ärvt från oss själva, gamla barnkläder
    Spjälsäng från min svärmor
    Bebissäng extra från min man
    Lekfilt
    Babysitter
    Barnleksaker
    Ny barnvagn i julklapp, (budgetmärke) 3500 kr
    Bilstol i födelsedagspresent 700 kr
    Bebisgunga att hänga i dörrar och liknande 400 kr
    Badbalja, badtermometer 400 kr
    Bebismobil

Kommande kostnader:
    Barnstol till köket
    Hygiensaker: hårborste, nagelsax
    Nappar, nappflaskor
    Blöjor

Det rinner på. Lätt. Man tänker nog att "men det här kostade ju bara 100 kr på ICA Maxi, så håller man på så i 5 månader, med det mesta. Många hundralappar blir tusenlappar. Även om barnvagnen inte kostar 10 000 kr.

Vi började köpa saker tidigt, just för att kunna ta lite kostnader i taget.

• sok

(sen tillkommer så mkt småkostnader också som amningsinlägg, vällingflaskor, blöjor, kläder typ overall, vinbterskor etc, nappar, saker från apoteket hela tiden salvor och droppar etc, )

• Majsan G

Mitt bästa tips är nog att dela upp kostnaden. Ta saker vid varje lön, så blir det inte så tungt sen.
    Vi köpte örontermometern i november och ska föda i juni. Men det hade ju varit en tusenlapp nästa extra nu, när andra kostnader tillkommer.

Sätt en budget på barnsaker för 1000 kr varje månad, så hinner ni få ganska mycket iordning innan underverket kommer. Skötbord, sängkläder, froté, flytande alvedon, bebiskläder (så billigt och få som möjligt, de växer ur det, och man får rätt mycket sånt)

Det är främst småkostnaderna som springer på.

• L0ved

Det finns ju även billigare nya saker med. En vagn går ju att handla helt ny för 3000:- istället för 6000:-. Likadant med babyskydd istället för att köpa för 2000:- finns det ju att köpa för 900:-. Så även om man vill ha nytt så går det ju att hitta billigare. Annars finns det mycket begagnat billigt med.

• sok

och det här med örontermometer, beror ju på hur viktigt man tycker det ä'r. på en bebis är det ändå säkrast att kolla tempen i rumpan? och sne då den blir större kan man kolla under armen...så har iaf vi gjort.

Svar på tråden Chockad - behöver det vara så dyrt?!