• dendertina

Chockad - behöver det vara så dyrt?!

Jag måste erkänna att jag blev lite chockad när jag läste på forumet att många lagt runt 10 000- 20 000 på "barngrejer" såsom skötbord, säng osv.
    Visserligen kostar ju en ny barnvagn en hel del som de flesta förmodligen inräknat i det priset. Vi har tänkt att låna en barnvagn från 2006 (duger gott och väl för oss) och ärva mycket kläder och sånt. Vi HAR runt 15 000 men jag tycker att det känns så onödigt att lägga dem på sånt man kan köpa begagnat, låna eller få i andrahand!
    Vi vill hellre lägga undan dessa pengar till vår barns sparkonto, det känns mycket viktigare för oss att spara till det istället!
    Ni som haft en liten "barn-saker-budget" hur lite har ni lyckats klara er på? (med barnvagn borträknat)

• Svar på tråden Chockad - behöver det vara så dyrt?!
  • PixieApa

Brio-vagn från 2002 Blocket - 500:-
    Skötbord Ikea - 300:-
    Kläder Tradera - 300:-
    Babysitter Blocket - 200:-
    Ärvd spjälsäng - gratis

osv...

kommer inte ihåg exakt men det går att komma undan väldigt billigt.

Förutom att man sparar massor med pengar så handlar det också om, tycker jag, att man har en skyldighet att inte konsumera massa onödiga nya saker som man sedan bara slänger.
    Det finns ingen anledning att skaffa sig en status-vagn om man inte är i extremt behov av, just det - status.

• Panthera leo

Har kollat på begagnade saker på blocket och jag har inte lagt ut 1000 kr ens totalt för allt och då väntar jag inte bara ett barn. Spjälsängar har jag fått. Kläder har jag fått ( finns begagnat och fint för billig peng på blocket ). Vagnen hade jag en enorm tur att bli sponsrad med, annars hade det varit den dyraste utgiften. Med den så blev det ett presentkort på 10% på Babyland vilket gör att jag kan handla två babysitter till som saknas.

Håller med dig att pengarna vill man hellre spendera på annat är dyra, nya saker som barnen ändå inte fattar att de har. Nu har jag många barn så jag har inget alternativ då jag inte skiter ut pengar bokstavligt talat. Har en enorm tur, stor bekantskapskrets som känner andra som känner andra som skänker bort osv... samt att jag har ett öga för att hitta på blocket ( först till kvarn när det bortskänkes saker så man får hänga på låset ).

Det som kan behövas handlas in är bröstpump om nu mjölktillströmningen fungerar. Men även den kommer att handlas begagnad.

Är man inte kräsen så kan man komma billigt undan om man vill. Lycka till!

• miss kitty

kommer inte ihåg exakt vad vi la, men vi visste inte vad vi skulle ha för fp och gnetade därför rätt duktigt innan sonen föddes och köpte så gott som bara begagnat och tog emot alla gåvor och arvegods vi kunde få.

Av några goda vänner fick vi köpa följande för 4500:-
    Duovagn - komplett med alla tillbehör
    Täcken kuddar
    Kläder
    Babyskydd med isofix
    Bröstpump
    Div biltillbehör (typ solskydd och sånt)

Sen hittade vi följande på blocket för 800:-
    Babysitter
    Babygym
    Amningskudde
    Bärsele
    Hoppgunga
    Skötbord

Spjälsäng inhandlades på Ikea för ca 500:- och sen la vi kanske ytterligare 500:- på div sängkläder, madrass, skötbordsunderlägg, tvättlappar osv.

Sen fick vi massor av kläder i present av släkt och vänner så det la vi inte alls mycket själva på.

Så i runda slängar runt 7000:- klarade vi oss på MED vagn inräknat.

Nu med andra barnet har vi dock bestämt oss för att byta till en cityvagn och så vill vi köpa ny (+ att vi har lite mer pengar att röra oss med nu och har råd). Så nu har vi lagt typ det dubbla bara på ny vagn med div tillbehör och nytt babyskydd. Så man kan verkligen lägga hur mycket som helst på babyprylar och som förstagångsförälder är det lätta att få för sig att man måste göra det, men det måste man alltså verkligen inte!

• LillaEllan

man kan ju igentligen få det hur billigt som helst nästintill gratis eller hur dyrt man vill.

vi köpte allt nytt till sonen inget jag ångrar köpte vagnen gör 7000 men sålde den för 5800 så har inte betalt spec mycke för den plus att jag aldrig skulle vilja ha samma till denna bebis.

jag ÄLSKAR att handlar bebis grejer och det är en stor del av graviditeten resten är bara en väntan jue ska bli så kul att gå ock köpa en ny vagn med till behör efterom vi behöver allt nytt igen då jag sålt att från sonen och sen ska vi få en flicka nu så att hålla sig från flick avdelningen är hemskt svårt

• Martina A

LillaEllan skrev 2009-02-03 20:31:13 följande:

man kan ju igentligen få det hur billigt som helst nästintill gratis eller hur dyrt man vill.vi köpte allt nytt till sonen inget jag ångrar köpte vagnen gör 7000 men sålde den för 5800 så har inte betalt spec mycke för den plus att jag aldrig skulle vilja ha samma till denna bebis.jag ÄLSKAR att handlar bebis grejer och det är en stor del av graviditeten resten är bara en väntan jue ska bli så kul att gå ock köpa en ny vagn med till behör efterom vi behöver allt nytt igen då jag sålt att från sonen och sen ska vi få en flicka nu så att hålla sig från flick avdelningen är hemskt svårt
    Visst är det mysigt att babyshoppa ;) Jag har nästintill slutat shoppa till mig själv och har mer fokus på babyavdelningen.
  • pyretochbönan0809

Hehe, det var INTE mkt vi la ut

Barnvagn hade vi en redan sen hennes storebror var liten
    Säng fick vi - madrass, kudde, täcke låg i så då vart det sängkläder - ca 200:-
    Skötbord har vi fått låna
    Kläder har vi fått upp till strl 104 så där köpte jag bara lite i början för min egen skull så det blev väl kanske 200:- ca.....
    Babyskyddet köpte vi nytt och den gick på 1600:-
    Babysitter har vi också lånat

Nu ska vi ha ett barn till och då måste vi ha en syskonvagn m det blir det enda vi köper. Blir det en pojke så blir det kläder senare m strl 50-56 är avklarade

Vår älskade Saga 5/7 - 08
  • annhan
    ludenben skrev 2009-02-03 15:06:45 följande:
    hahaha ursäkta att jag är lite bakom men vad är ett snugglenest??

Inte lätt att ha koll på det..

Titta här så får du se: http://www.breastmilk.com/images/SnuggleNest/snuggle_nest_cosleeping_crib_product2.jpg

Man har bebisen i den, för att inte rulla över bebisen när den sover mellan sin mamma och pappa i dubbelsängen.

~ Mamma till Filip född 06 och gravid med efterlängtad lillebror, bf 2/5-09 ~
  • ludenben

tack haha visst att sånna fanns men inte att de hette så Jag skulle tycka att den var onödig för att jag har aldrig rullat över sonen trots flera års samsovning. Nu sover han sen två år tillbaka i sin säng och katten samsover med oss i stället men sambon rullar över den stackars katten jämt så lite nervös är jag att han ska rulla över bebisen som snart kommer...

annhan skrev 2009-02-04 07:39:18 följande:
    Inte lätt att ha koll på det.. Titta här så får du se: www.breastmilk.com/images/SnuggleNest/snuggle... Man har bebisen i den, för att inte rulla över bebisen när den sover mellan sin mamma och pappa i dubbelsängen.
    BF 23/4- 09
  • elektra1

vi köpte barnvagna begagnat, spjälsäng begagnat, likaså babysitter. Och gåstol fick han en som var 7 år gammal. Men moderna ändå. Han fick storasyrrans.

Hoppgunga och kläder var nya, likaså bumbo och badbalja.

Han fick en ny vagn en emmaljunga när han blev lite äldre. Ville inte ha de klumpiga duo vagnarna som sittvagn.

• Marma

Gissar faktiskt på att det gick närmare 10.000 första året på ettan. men då tygblöjor (ca 4000) dubbla uppsättningar av matstol, babysitter, skötbord o extra vagn mm för ha hos mormor oxå. Mycket begat o ärvt blev det iallafall....eller det vi köpte nytt var ett skötbord hemma o madrassen i sängen o på skötbordet o så självklart lite av deras kläder.

Oj vad mycket det låter nu när jag skrev ner det....:P tur att de ärver...

Svar på tråden Chockad - behöver det vara så dyrt?!