• dendertina

Chockad - behöver det vara så dyrt?!

Jag måste erkänna att jag blev lite chockad när jag läste på forumet att många lagt runt 10 000- 20 000 på "barngrejer" såsom skötbord, säng osv.
    Visserligen kostar ju en ny barnvagn en hel del som de flesta förmodligen inräknat i det priset. Vi har tänkt att låna en barnvagn från 2006 (duger gott och väl för oss) och ärva mycket kläder och sånt. Vi HAR runt 15 000 men jag tycker att det känns så onödigt att lägga dem på sånt man kan köpa begagnat, låna eller få i andrahand!
    Vi vill hellre lägga undan dessa pengar till vår barns sparkonto, det känns mycket viktigare för oss att spara till det istället!
    Ni som haft en liten "barn-saker-budget" hur lite har ni lyckats klara er på? (med barnvagn borträknat)

• Svar på tråden Chockad - behöver det vara så dyrt?!
  • ludenben

Vi har köpt blandat begagnat och nytt... IKEA har bra priser på det man vill köpa nytt. Det vi köpt nytt är babysitter, en del kläder, skötväska och div tillbehör till vagnen, handdukar, filtar. Sen har vi köpt vagn, skötbord, en del kläder begagnat och vi har fått en del saker av släkt. Det behöver inte alls rusa iväg i sånna ofantliga summor. Blocket, second handaffärer, IKEA mm kommer man långt med för en liten summa.

BF 23/4- 09
  • Dancia

Vi fick väldigt mycket kläder, och så köpte vi en del på tradera. Bara några enstaka plagg har vi köpt nytt. Vagnen köpte vi på blocket för 3200 som egentligen kostat 8000 ny med alla tillbehör. Skötbord fick vi, babyskyddet köpte vi när det var kampanj på babyland för 1200 kr inkl bas. Babysitter och gåstol fick vi låna, matstol köpte vi för 100 kr på IKEA. Spjälsäng fick vi och så köpte vi madrass, kudde och täcke på IKEA för sammanlagt 300:-.

Så allt som allt har vi nog lagt ut ca 5 -6000 på bebisgrejjer.

Nu väntar vi nästa och då kommer vi nog inte lägga ut mer än 2000 kr sammanlagt.

• MollyD79

Ja det är helt tokigt! håller med Valmar varför inte lägga pengarna (om man nu har dom) på att spendera mer tid med sitt eller sina barn?????? ibland är det här samhället helt vridet..
    Jag kommer inte ha det fett studerande och ensamm men kan man tänka sig begangnat så löser det sig också får jag pengar över kommer det sparas till att kunna va mer mitt barn. Känner verkligen hur man omprioriterar nu när man är påväg att bli mamma. Blir tokig när vänner till mig som just köp ny volvo nytt hus osv och så går dom och gnäller på att dom inte har råd....o vad jag lider med dem;) ibland är vi allt för bortskämmda och tar allt förmycket förgivet. Vad ett barn behöver mest är tid, värme och kärlek och inte den senaste Buggabo vagnen ..... Vist har man råd så go a head men gnäll inte senn för att ni inte har några pengar eller tid för era barn för att ni "måste" jobba. Att ha barn är ingen ny status grej!

• Svanflikkan85

En till som är chockad över vad folk lägger ut på allt som behövs....
    Totalt inför denna bebis i magen (som kommer på tis) har jag lagt ut totalt 500kr max.

De enda jag köppt är amningsnapapr, blöjor, vagn och nappar. Resten har jag redan sen första sonen.

På första sonen la vi väl ut ja inte mer än 7-800kr. Vi ärvde massa kläder, fick vagn m.m.

• Renrot

Vi började med att lägga undan 4000:- men är nog uppe i 5000:- nu på det vi köpt. Vi har endå köpt det mesta begagnat. Men det är så mycket saker som behövs när man väntar första barnet.
    Spjälsäng fick vi av min svärfar, och så fick vi lite barkläder av min mamma.
    Det vi har kvar att köpa är lite mer sängkläder, termometer, babyskydd, blöjjor o annat hygieniskt. Och kanske något klädesplagg mer.

• La Lola
    Renrot skrev 2009-02-03 14:43:13 följande:
    Vi började med att lägga undan 4000:- men är nog uppe i 5000:- nu på det vi köpt. Vi har endå köpt det mesta begagnat. Men det är så mycket saker som behövs när man väntar första barnet. Spjälsäng fick vi av min svärfar, och så fick vi lite barkläder av min mamma. Det vi har kvar att köpa är lite mer sängkläder, termometer, babyskydd, blöjjor o annat hygieniskt. Och kanske något klädesplagg mer.
    Nja, jag väntar nr 2 o har ändå fått köpt allt som behvös.
    *mamma till Alma 8 år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • annhan

Det kan väl bli hur dyrt som helst beroende på vilka inköp man gör, i vilken prisklass. Vill man komma riktigt billigt undan går det absolut. T ex med beg barnvagn, beg bebiskläder, skötbord, säng osv... Begagnatmarknaden är enorm!

Vi köpte allt nytt och jag vill inte ens tänka på hur mycket vi lade ner. Nu när nr 2 kommer har vi det mesta redan, då blir det ju inte så stora utlägg.

~ Mamma till Filip född 06 och gravid med efterlängtad lillebror, bf 2/5-09 ~
  • ludenben

Tycker folk lägger pengar på så mycket onödigt med... vem har sagt att barnet får en bättre uppväxt bara för att han åker bugaboo istället för carena När folk jagar status går priserna i höjden. Måste vara lönsamt att driva företag som säljer barngrejer för alla trendmammor hugger direkt på betet.

BF 23/4- 09
  • annhan
    ludenben skrev 2009-02-03 14:45:29 följande:
    Tycker folk lägger pengar på så mycket onödigt med... vem har sagt att barnet får en bättre uppväxt bara för att han åker bugaboo istället för carena När folk jagar status går priserna i höjden. Måste vara lönsamt att driva företag som säljer barngrejer för alla trendmammor hugger direkt på betet.
    Ja, företagen som vänder sig till blivande föräldrar lär det gå riktigt bra för!
    Maken köpte t ex ett snugglenest, vilket visade sig vara helt onödigt. Vi använde det endast en gång.. tjoho..
    ~ Mamma till Filip född 06 och gravid med efterlängtad lillebror, bf 2/5-09 ~
  • HannaAminder

Man kan göra riktigs fynd på både blocket och tradera!!!
    Har ännu inte handlat så mycket. Är bara i v 28 så jag tar det lite lugnt än. Men en spjälsäng och en vagga för totalt 800kr på blocket än så länge...

Svar på tråden Chockad - behöver det vara så dyrt?!