• dendertina

Chockad - behöver det vara så dyrt?!

Jag måste erkänna att jag blev lite chockad när jag läste på forumet att många lagt runt 10 000- 20 000 på "barngrejer" såsom skötbord, säng osv.
    Visserligen kostar ju en ny barnvagn en hel del som de flesta förmodligen inräknat i det priset. Vi har tänkt att låna en barnvagn från 2006 (duger gott och väl för oss) och ärva mycket kläder och sånt. Vi HAR runt 15 000 men jag tycker att det känns så onödigt att lägga dem på sånt man kan köpa begagnat, låna eller få i andrahand!
    Vi vill hellre lägga undan dessa pengar till vår barns sparkonto, det känns mycket viktigare för oss att spara till det istället!
    Ni som haft en liten "barn-saker-budget" hur lite har ni lyckats klara er på? (med barnvagn borträknat)

• Svar på tråden Chockad - behöver det vara så dyrt?!
  • DizNick

Utan barnvagn inräknat....

Då har vi lagt ca 3000:- Med barnvagn, ca 10 000:-

Vi har bara köpt barnvagn+babyskydd nytt. Allt annat har vi köpt/fått begagnat. Även fått endel kläder osv nya från föräldrar.

• emmsan123

Vi la kanske 5000-6000:- på första barnets bebisprylar. Då kostade vagnen 4000:-. Nu till tvåan så har vi allt kvar. Kommer köpa lite grejer nu, bärsjal (som jag önskar att jag köpt första gången) och babyskydd, för det lånade vi förra gången. Vi köpte inga möbler till barnrummet, hade skötbädd på tvättmaskinen, fick spjälsäng av svärmor. Fick ärva bärsele, kläder, och andra bebisgrejor. Men jag kan tänka mig att det skenar iväg om man ska inreda hela barnrummet från noll, med babyland-prylar som kostar hutlöst.

Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • pernillaericsson

vi lade nog 2000 sammanlagt för allt vi köpte har nog lagt 6000(mat blöjor, kläder lksaker osv) sedan hon föddes hon är en billig tjeja =)
    vi fick säng och vagga och vagn o leksaker och kläder och allt där till, oc skötbordet har vi på bänken ovanfär tvätt maskin =)
    vagnen kostade 1500 på ullared men den fick vi med.
    så nej du behöver absolut inte lägga mkt.
    vi ka göa om hennes rum nu så där kostar hon 1500 till =)
    och vill tillägga att vi inte använder hennes bnbidrag utan sparar det varje månad.
    men det är så olika juh, vad man vill ha nytt, vad man får av familj släkt o vänner osv.. men det går att komma billigt undan =)!

• La Lola

Jag blir oxå chockad över vilka summor folk lägger ut.

För under 3000 kr har vi köpt allt som bebisen behöver den första tiden (samt några onödiga saker eg).
    Jag är helnöjd över mina fynd!

*mamma till Alma 8 år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • La Lola
    Wasabi skrev 2009-02-03 13:33:05 följande:
    rekommenderar tradera verkligen!! Där finns både nytt och gammalt.
    Tradera är underbart!
  • SABL

Hm, ska snabbt räkna ut vad vi lagt ut på barngrejer.
    Är bara i v.18, men har handlat då det varit rea eller erbjudanden.

Spjälsäng - lånar av min kusin
    Täcke & Kudde - Har kvar mina gamla
    Sängkläder - 89 för två set
    Barnvagn (Ligg&sittdel, åkpåse, fotsack, myggnät, regnskydd osv) begagnat för 2500:-
    Babykläder (mycket) köptes på halva reapriset - ca 1000 kr
    Väggskötbord - mamma har sparat mitt gamla
    Babysitter - mamma har kvar min gamla
    Så det vi har lagt ut är ca 3600 kr

Det vi har kvar att köpa är:
    Babyskydd
    Några bodys
    Vind-dress (vi bor på en blåsig liten ö)

Så jag räknar med att vi kommer väl hamna på ca 6000 med allt, även skötbordsartiklar som blöjor tvättlappar osv.

• La Lola
    La Lola skrev 2009-02-03 14:24:06 följande:
    Jag blir oxå chockad över vilka summor folk lägger ut. För under 3000 kr har vi köpt allt som bebisen behöver den första tiden (samt några onödiga saker eg). Jag är helnöjd över mina fynd!
    Vagn inräknad i summan.
  • Trollsländan

Håller fullständigt med om att man absolut inte behöver lägga ut så mycket pengar. Det enda jag tycker är viktigt att köpa nytt är babyskydd till bilen om man inte kan köpa av någon man känner bra. Man hoppas ju verkligen inte att någon säljer en krockad stol men jag skulle inte riskera mitt barns liv. Första tio månaderna behövde jag inte handla så mycket till vår son men nu när han är ett år och har börjat på dagis blir det lite gran. Nu väntar vi barn nummer två och har köpt en ny syskonvagn, mest för att jag bestämt vill ha varsin suflett till barnen samt att William kommer vilja åka framåtvänd och jag vill ha bebisen mot mig.

Spara du så mycket pengar du kan tids nog går de åt ändå, bättre att tex investera i en dyrare säng när barnet är så pass gammalt att han/hon kan ha den mycket längre än spjälsängen!

• 7Illyl1

Åh jag läste fel i rubriken, trodde det stod "Choklad - behöver det va så dyrt?!" för det ju ju ett problem också!
    Nämen jag håller med, det finns ju dessutom affärer som spelar hårt på blivande föräldrars skuld och tar helt sjuka priser. Har nog lagt ut mer än vad jag tänkte från början också och har lite dåligt samvete över det eftersom det känns helt onödigt. Skaffar jag fler barn kommer jag att köpa betydligt mindre och dessutom kolla begagnatmarknaden.

• Mem3

Det dyraste vi har köpt va en vagn men sen när kom på en sak så betaldade vi bara 500 kr för en del va skyldig oss pengar plus det va runt jul vi har köpt en vagn vi kan ha tills barnet är 4 år. Sen har vi tänkt att ärva så mycket kläder som möjligt i den mån det går, lite nya kläder ahr vi köpt men det är bara ett startpaket,gick på 150 men 5 olika grejer i. Vi har fått regnskydd och en del presentkort på babyproffsen som vi ska handla för senare. Vi ska även åka till ullared. Min mamma o pappa ha lovat att köpa säng och en bilbarnstol till barnet när den är ett år. Vi ahr lånat min systsre bil barnstol. Så vi har kanske max lagt ut 700 kr än så länge, men jag ahr ju en bit kvar är ju bara i vecka 27 än, och jag är shoppoholic hehe. Skötbord ska vi köpa från hans syster som jobbar på en fabrik där de gör sådana kommer att kosta runt 600kr och då är den som en byrå man kan ha kläder i och så är skötbordet uppe på, då vi har ett litet badrum så vi inte ha någon plats till ett skötbord där inne.

Men jag hoppas att min kära sambo som ska sälja sin motorcykel, kan spara lite av de pengarna som vi kan ha och handla för senare.

Svar på tråden Chockad - behöver det vara så dyrt?!