• dendertina

Chockad - behöver det vara så dyrt?!

Jag måste erkänna att jag blev lite chockad när jag läste på forumet att många lagt runt 10 000- 20 000 på "barngrejer" såsom skötbord, säng osv.
    Visserligen kostar ju en ny barnvagn en hel del som de flesta förmodligen inräknat i det priset. Vi har tänkt att låna en barnvagn från 2006 (duger gott och väl för oss) och ärva mycket kläder och sånt. Vi HAR runt 15 000 men jag tycker att det känns så onödigt att lägga dem på sånt man kan köpa begagnat, låna eller få i andrahand!
    Vi vill hellre lägga undan dessa pengar till vår barns sparkonto, det känns mycket viktigare för oss att spara till det istället!
    Ni som haft en liten "barn-saker-budget" hur lite har ni lyckats klara er på? (med barnvagn borträknat)

• Svar på tråden Chockad - behöver det vara så dyrt?!
  • Lindblomman

Köper man allt nytt så springer det lätt iväg, för alla barnaffärer typ Babyland tar helt sjuka överpriser på allt! Vi har köpt massor av saker begnagnat och på second hand, saker som det inte är nåt som helst fel på men som kostar nästan ingenting. .Första vagnen, en Emmaljunga, köpte vi helt komplett för 1000 kr, spjälsängen 150 kr. Skötbordet på IKEAS fyndavdelning (kartongen var skadad) för 25 (!) kr. Babykläder hinner inte bli slitna, man kan hitta tröjor och bodies för typ 10-20 styck. Så fall inte för barnaffärernas priser, ta er lite mer tid att leta så kommer ni hitta toppengrejer tokbilligt!

• Chickmum

Vi har inte lagt mycket, bara det viktigaste. Vi ville inte köpa begagnat babyskydd och vi bor på 5e vån med liten hiss så storleken på vagnen var avgörande, vilket gjorde det svårare att hitta en begagnad vagn. Annars lånat, köpt på blocket, men vi har ingen liten att ärva kläder från men blocket är toppen!

• ingensignatur

jag fick i princip allt till första barnet så de enda jag köpte till var väl vanliga saker typ babyolja/schampo krämer blöjor o sånt... blev inte dyrt alls =)

• Ekrlsn

jag fick nästan allt. och har inte lagt ut många tusen på dom 15mån dottern funnits. har en generös mor :)

• Bebbelycka

Håller med! Fattar inte varför jag tvunget skulle ha sprillans ny vagn till nr.1(som för övrigt knappt blev använd), denna gången blir det begagnat!! Låna bebisprylar av andra och köp begagnat!

• Wasabi

rekommenderar tradera verkligen!!
    Där finns både nytt och gammalt.

• Miss Lau

Det är onödigt att lägga några större summor på bebisprylar! Personligen har jag väldigt svårt att förstå hur man kan prioritera bebisgrejer för 25.000 kr men inte ha råd med att pappan är föräldraledig men alla tycker vi olika saker är viktiga.

Vi har köpt babyskyddet nytt och resten begagnat och har nog lagt ut max 5000 kr på babysaker.

• hulahula79

allt mitt till första kostade 2500 det var vad man fick i nybarnsbidrad för tio år sedan från soc...

• NinnaBus

Vet inte riktigt vad vi gett för allt vi köpte i början men det var inte så mycket...
    Det var ju några år sen nu, äldsta fyllde 5 år igår.
    Men...
    Köpte begagnad vagn, ca 2000kr
    Lånade spjälsäng ( av mina föräldrar, den jag legat i som barn)
    Min pappa ordnade madrass till den via en som han känner som då tillverkade madrasser.
    Kläder köpte vi billigt, var till Ullared och köpte neutrala kläder, babytäcke, kudde och lakan.
    Bilbarnstol köpte vi en jättefin begagnad för ett par hundralappar.
    Skötbord, billigt på Ikea...
    Sen köpte vi lite andra kläder med. Fick kläder, babygym, leksaker, m.m. i present...
    Totalt la vi i alla fall inte ut mer än max 5 000, om ens det, med vagn och allt... För starten...

Lillebror fick ärva mycket... Men var tvungen att ha lite nytt också...
    Sen har vi fått köpa nya bilstolar när de vuxit, men har försökt passa på när affären sålt ut till lite billigare pris... Kläder har man ju också fått köpa en del allt eftersom de vuxit... Och leksaker... Nappar... Gosedjur...
    Så nu efter 5 år har man nog lagt ut en hel del... :)

• Dinturiel

Vi betalade 1500 för vagn, fick babykorgen som kostade 150 kr. Spjälsängen fick vi i doppresent, men även den var begagnad och inte alls dyr.

Det dyraste vi la ut på var nog babybilstolen och skötväskan.

Den här gången behöver vi ny vagn, och skulle aldrig ens tänka mig att köpa en sprillans ny. Finns ju jättefina begagnade som knappt är använda.
    Sen blir det ett nytt skötbord, men inte heller det kommer kosta.

Men det är ju klart, ska man ha det senaste, bästa och absolut hippaste så blir det ju dyrt. Finns ju tendsaker inom sånt här också.

Svar på tråden Chockad - behöver det vara så dyrt?!