• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 8

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html

Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html

Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html

Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 8
  • Linda Al
    Esska skrev 2009-02-22 18:58:50 följande:
    Vad roligt att denna tråden finns Jag har anmält mitt intresse till Huddinge och har nu träffat läkare o kurator + lämnat de första blodproverna. Väntar nu på svar från behandlingskonferensen om jag är en lämplig äggdonator.*håller tummarna*
    Hur var det? Berätta! Visst ska man göra en gynundersökning också (läste det med lite lätt panik...HU!). Vad kollar de då?
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Esska

Nja, någon gynundersökning var det inte direkt men väl ett VUL för att kolla äggstockarna och för att se om det finns något att ta av.

Jag har själv varig igenom en fertilitetsundersökning med otaliga VUL så för mig var det inte någon stor grej och för att lugna dig kan jag berätta att det gick mycket snabbt - på några minuter.

• Linda Al
    Svar på #22
    Åh, det lugnar mig faktiskt en hel del. Har extrem gynskräck. Tack för svar! Skönt att veta vad de gör på kontrollen.
    Hur var det i övrigt? Inget man inte kan gissa sig till?  Kan inte låta bli att vara lite nyfiken, hehe
  • HannaS86

Det var då ingen som hade förvarnat mig om VUL:et första gången jag var där. Hade aldrig gjort det innan och så var det såklart en manlig läkarstudent med också + att jag hade mens. Lite pinsamt när jag fick reda på vad de egentligen skulle göra och fick be att gå på toa och tänkte att jag borde rakat bättre haha

• mammatillmiranda
    Linda Al skrev 2009-02-22 20:23:06 följande:
    Svar på #22Åh, det lugnar mig faktiskt en hel del. Har extrem gynskräck. Tack för svar! Skönt att veta vad de gör på kontrollen. Hur var det i övrigt? Inget man inte kan gissa sig till?  Kan inte låta bli att vara lite nyfiken, hehe
    Hej Linda!

Jag ska donera på HS, var där i november och lämnade prover, träffade läkaren och psykologen.

Läkarbesöket innebar att vi satt och pratade om vad en donation innebär, jag fick ställa de frågor jag funderade över rent medicinskt, jag fick svara på frågor om typ mensen, tidigare graviditeter, hon frågade om jag haft några gynekologiska problem tidigare, frågade om könssjukdomar och gjorde ett VUL där hon tittade hur min livmoder såg ut. Hon frågade också om jag kunde tänka mig att donera till flera par om äggen räcker.

Hos psykologen pratade vi lite om vem jag var och hur mitt liv såg ut, varför jag ville donera och lite så.

De tog blodprover, och några veckor senare fick jag hem papper på att jag var godkänd som donator.

jättesmidigt och jag blev trevligt bemött. Väntar nu bara på att få göra det andra blodprovet som man ska göra efter 6 månader, sedan hoppas jag få köra igång direkt...

drar de ut på det för mycket är risken att jag får skjuta upp det ett par månader, vill inte att min donation ska påverka min bröllopsdag, då jag gifter mig 22/8... men det bör ju inte vara några problem.

Lycka till!
    Miranda 05 och Molly 08 - mammas älsklingar
  • Fia 82 06

Oj jaha det lät märkligt... så var det inte alls för mig. Jag ringde och pratade in på deras svarare och sen hörde de av sig direkt. Skickade info, ringde igen, ja på den vägen var det. Jag behövde aldrig spekulera själv utan hon var alltid dr och hjälpte mig. De var super gulliga. På dagen D var det samma BM eller vad de har för utbildning som tog emot mig. Helt underbara!
    Ring igen och uttryck vad du känner så får du nog hjälp.
    Enda minuset var att jag fick en för stark värk tablett på vägen hem så jag fick yrsel och höll på att kräkas... men det lugnade sig i bilen. =0)

• Linda Al
    mammatillmiranda skrev 2009-02-22 23:26:39 följande:
    Hej Linda!Jag ska donera på HS, var där i november och lämnade prover, träffade läkaren och psykologen.Läkarbesöket innebar att vi satt och pratade om vad en donation innebär, jag fick ställa de frågor jag funderade över rent medicinskt, jag fick svara på frågor om typ mensen, tidigare graviditeter, hon frågade om jag haft några gynekologiska problem tidigare, frågade om könssjukdomar och gjorde ett VUL där hon tittade hur min livmoder såg ut. Hon frågade också om jag kunde tänka mig att donera till flera par om äggen räcker.Hos psykologen pratade vi lite om vem jag var och hur mitt liv såg ut, varför jag ville donera och lite så. De tog blodprover, och några veckor senare fick jag hem papper på att jag var godkänd som donator. jättesmidigt och jag blev trevligt bemött. Väntar nu bara på att få göra det andra blodprovet som man ska göra efter 6 månader, sedan hoppas jag få köra igång direkt...drar de ut på det för mycket är risken att jag får skjuta upp det ett par månader, vill inte att min donation ska påverka min bröllopsdag, då jag gifter mig 22/8... men det bör ju inte vara några problem.Lycka till!
    Fia 82 06 skrev 2009-02-23 12:19:30 följande:
    Oj jaha det lät märkligt... så var det inte alls för mig. Jag ringde och pratade in på deras svarare och sen hörde de av sig direkt. Skickade info, ringde igen, ja på den vägen var det. Jag behövde aldrig spekulera själv utan hon var alltid dr och hjälpte mig. De var super gulliga. På dagen D var det samma BM eller vad de har för utbildning som tog emot mig. Helt underbara!Ring igen och uttryck vad du känner så får du nog hjälp.Enda minuset var att jag fick en för stark värk tablett på vägen hem så jag fick yrsel och höll på att kräkas... men det lugnade sig i bilen. =0)
    TACK för svar!! Känns alltid lite tryggare att veta vad som komma skall.
    HannaS86 skrev 2009-02-22 22:58:43 följande:
    Det var då ingen som hade förvarnat mig om VUL:et första gången jag var där. Hade aldrig gjort det innan och så var det såklart en manlig läkarstudent med också + att jag hade mens. Lite pinsamt när jag fick reda på vad de egentligen skulle göra och fick be att gå på toa och tänkte att jag borde rakat bättre haha
    Oj, kan man göra det där vul:et när man har mens? (eller ja, tydligen alltså) Hu, det hoppas jag att jag slipper matcha in...

Men IDAG ringde de iaf! Så nu har jag en ny tid om 2 v. Skönt, då kan jag släppa det ett tag.
  • anemonasussegotta

Status: har lagt barnen, duschat, fixat tvätten, diskat gått ut med hundarna, och sitter nu och surfar och läppjar ett glas rött!!! (Är singelpingla i kväll då maken jobbar). Laddar mentalt till torsdag då jag börjar spraya!

Kul att läsa på den här tråden tycker jag, för då vet jag att jag inte är själv!!

Till alla donatorer här: Keep on donating bara!!!

Nu ska jag fortsätta surfa!

Kraam på er allihopa!!!

• HannaS86
    Svar på #27
    Haha ja det funkade att göra det, det var mensens 5:e dag. Innan när vi satt och pratade frågade hon när jag senast hade mens o jag sa att det börjat för 5 dagar sedan så hon frågade innan vul:et om jag behövde gå på toa men jag som inte fattade vad det var (trodde de skulle ultraljuda på magen) tackade nej. Sen när hon sa att jag kunde ta av mig på underkroppen och det klickade vad hon menade sa jag att jag nog behövde gå på toa ändå. Som tur var låtsades hon som ingenting och drog snabbt av plasthandsken de har på vulgrejjen o slängde den i papperskorgen utan att titta på den :)
  • anemonasussegotta

FAKK - ska starta sprayning i morgon.. ungefär en vecka innan mens.. och va händer!!!! mens i dag... hrmfp... fakk igen!! ingen svarar på kliniken heller... ska de behöva bli uppskjutet en gång till!!! börjar lessna hårt nu!!!
    får ringa i morgon fm igen.. pust å stööön...

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 8