-
-
Svar på tråden Fructis = Råttgift
-
Säger som lacrima, men går ju alltid rykten om produkter som är stor säljare..
Va länge sedan jag hörde något om fruktis men va något om att man skulle tappa håret efter ett tag..låter ju lite märkligt men vem vet. -
Sunsilk kan inte jag använda... Mitt hår blev helt förstört efter det. Har aldrig behövt använda balsam innan jag använde Sunsilk men nu är det som svinto utan balsam.
Det absolut bästa shampot jag provat är Sleek look från Matrix. Budgetvariant är Finnesse. -
Jag använder fructis jätte ofta och har gjort det i flera år. Mitt hår sitter fortfarande fast.
Tycker det är jätte bra!!
Däremot så vet jag att det gick rykten på mitten av 90-talet att man tappade håret av Finnesse. Har inte använt det märket sen dess, men egentligen... om det var sant så skulle knappast märket finnas kvar på hyllorna nu tio år senare.
-
Har nog använt Fructis i tre år eller mer, nästan varje dag och allt mitt hår sitter kvar. Mitt hår fungerar inte med Sunsilk (blir platt) och sist jag köpte Schwartzkopf så blev håret inte rent... Så det är nog lite beroende på vilket hår man har...
-
Använder bara frisör schampon och skulle inte använda Fructis igen.
Har gjort det ett tag och det kändes som om någon hällt en bytta smör i huvudet på mig!!
Sunsilk är helt kass och jag får allergi av det och Dove är ju hemsk -
Jag kanske har torrt hår eftersom det verkar må så bra av fructis!!
Tycker det är det bästa shampoot som finns i butikerna. -
Ingen som använder scampoo från de stora kosmetikkedjorna, t ex Lancome?
Är det bra? -
Själv använder jag finesse och jar har inte tappat håret än Pizan
Fructis är värdelöst för mitt hår, lixom de flesta andra, finesse verkar va det enda mitt hår gillar. -
Det var väl det jag trodde
Det är bara en massa struntprat!
-
Jag köpte hem Fructis en gång och när min sambos shampo tog slut så provade även han Fructis. Ja jävlar, det gör han nog aldrig om... Han kände att det började klia lite på armarna efter en stund, klådan fortsatte och till slut hade han skitstora, röda blaffor på hela kroppen. Han svullnade upp i ansiktet också, har jag för mig. Sedan dess använder han uteslutande H&S och tvärvägrar prova nåt annat.
-
Själv vågar jag inte använda Fructis då min moster (som är frisör) sa att siliconet förstör håret.
Likaså var det med Pantene Pro V.
Response är precis likadant som Pantene Pro V urk så håret såg ut då...
Jag har använt Hmm, vad hette det nu igen, Natrul eller nått sånt, det funkade bra för mitt hår ett tag, sen bytte jag till Organics som oxå funkade ett bra tag.
Dove har jag testat oxå, å det funkar rätt så bra, sen XL funkade oxå bra för håret...
Wella funkade oxå bra, Herbel essense var toppen för mitt hår tills jag prövade Sunsilk, sen kunde jag inte byta tillbaka. Så nu använder jag Sunsilk å det e toppen för mitt hår...
Men alla har ju olika hår så man kan ju inte jämnföra direkt så... -
Jag pratade med min kompis som andvände fructis förut som jag själv och tyckte det va hur bra som helst om varför vi slutade med och helt plöstligt började men dyra frisör schampon.
Hon sa att sin frisör sa att fructis va så dåligt. Min kompis sa att ja men det funkade ju och mitt hår känns inte lika bra nu. Frisören sa att det tar tid för håret att ställa om sig.
Jag slutade med fruktis för 1½ år sedan och ju mer jag skriver desto mer övertygad är jag att jag slänger pengar i sjön..ska ta upp fruktis hår-dieten igen men fortsätta med ett bra(dyr) hår inpackning. -
Jag har använt Fructis,men håret blev fett av det.Har provat flera olika schampoon nu och mina favoriter är Sunsilk för färgat hår,helst använder jag schampoon som bara säljs hos frisörer,men det är rätt dyra så jag brukar köpa hem "budgetschampoon"att använda växelvis med de andra.
Matrix sleek look är det allra bästa schampoot&balsam jag använt, hur bra och drygt som helst"man behöver bara ta lite och så löddrar det jättebra ändå.
Jag försöker handla schampoo hos Panache (stor frisörkedja här i Göteborg) när de har nedsatta priser på sina produkter. -
Jag använder Herbal essences, funkar jättebra! Skulle inte slänga ut dyra pengar på dyra frisörschampon. Dock köper jag gärna mina inpackningar hos frisören, de kostar ju lite - men räcker ofta länge.
-
Alla shampon man ser på reklam på tv är skit. De lägger alla pengar på reklamen och inget på produkten. Skura golvet med skiten och köp riktigt shampoo hos frisören istället. Billigare i längden också.
(vad elak jag lät) hehehe -
Håller med dig Ella, kan berätta attt mitt hårbalsam (Matrix) har jag haft i snart 2 år och jag har typ halva flaskan kvar! (tvättar håret varannan dag) köper schampoo max 2 gånger per år (vanliga förpackningar) men kompisar som har billigare schampon tycks köpa nya jämt..! Styrker min teori om att dyrare grejor ofta är mer koncentrerade, det är mest vatten i de andra...? Gäller dock att inte överdosera förstås. Men Herbal essences är faktiskt också jättebra (använde ett prov en gång ) men jag är för kräsen för att köpa det *s*
-
Schampoo är allmänt ganska vansinnigt, det mesta innehåller en massa skit som jag som utbildad i kemi inte vill använda, man blir lätt mörkrädd bara man läser på flaskorna.
Använder idag lågriskschampoo från Apoteket, i det finns inte lika många irriterande och allergiframkallande ingredienser. Att många reagerar med överkänslighet och allergi på kemin i sina schampoon någon gång torde vara självklart för vem som helst bara efter att ha läst i den här tråden.
Att tvätta håret varje dag är inte bra tror jag, då blir det bara fetare eftersom kroppen vill återfetta det litegrann, och att ständigt irritera hårbotten med kemikalier och parfym ökar naturligtvis på fettproduktionen. Barnprodukter bör särskilt undvikas eftersom de innehåller ännu starkare (och oftast skadligare) konserveringsmedel än medel för vuxna.
Jag tvättar håret med schampoo var femte dag eller så och det funkar, håret vänjer sig. Jag får inte mjäll heller om jag bara undviker att kema till håret för ofta. Nån gång när jag hade fått problem efter en permanent så testade jag Clearasil mot mjäll och då blev det genast fyra gånger värre när huden försökte göra sig av med irritationen i hårbotten genom att fjälla fortare.
Igen och alltid citerar jag min universitetslektor i organisk kemi:
"Om vanligt folk begrep vad det är i schampoo skulle de vägra använda det."
Det är heller ingen slump att frisörer har nersatt fertilitet med större risk för allvarliga missbildningar och missfall och ligger i toppen med eksem och allergier jämfört med andra yrkesgrupper. Hårkemins inverkan på dem som dagligen jobbar med det kan man läsa om t ex här:
Källa: www.fas.forskning.se/projekt/showCase.asp
Men så länge vi går på reklamen, inte har kunskap och inte ifrågasätter t ex varför schampoo ska konserveras för att hålla i tio år eller varför hudkräm som påstås verka skyddande innehåller sprit (fenoxietanol och annat käckt) så kan detta fortsätta.
Det finns schampoo som är miljömärkt, att gå över till det vore ett steg på vägen. Fiskarna hade i alla fall tackat oss.