• Themis

    Vad betyder "lökigt" enligt dig?

    Det pågår en debatt på mitt jobb om vad "lökigt" betyder.

    En där från Gävletrakten använder det som "löjligt, tramsigt".

    En kompis från Lund säger att nåt "är helt löken" eller "lökigt" och menar knäppt, underligt, konstigt.

    På nätet läser jag att "var inte en sån lök" betyder att man slappar, softar, slöar etc och att det kanske skulle komma från det militära där man säger LÖKA= "leda, övervaka, kontrollera arbetet" och i vanliga livet då menar en person som "står och glor" medan andra jobbar.

    Vad betyder "lökigt" när du säger det och vilken del av landet bor du i?

  • Svar på tråden Vad betyder "lökigt" enligt dig?
  • Garderobshylla

    Garderobshylla skrev 2009-02-17 15:41:09 följande:


    Att det luktar svett!
    Lökringar är ju svettringar i armhålorna, är det ingen som hört tals om det?
  • Tecken
    Svar på #29
    Njae... Jag bor i Stockholm och tycker inte det betyder = svett. Däremot kan man få svettlökar under armarna, men då används det ordet enbart i den meningen (dvs man kan inte få svettlökar någon annanstans på kroppen och lök luktar inte svett - utan det ser ut som lökar!).
  • Themis

    Hihi, så mycket olika svar.

    Det bevisar ju att det är svårt att säga vad som är rätt och fel betydelse i varje fall, jag får kanske skicka tråden till experterna på SAOB när vi har fått fler svar och höra vad de har för kommentar?

  • Seven Costanza

    Lökig om en person är för mig en slapp och lat person, och det kan ju ha att göra med det militära, den förklaringen har jag inte sett innan.

    Lökig(t) om en fenomen eller sak är för mig någonting lite märkligt, tråkigt och/eller av dålig kvalitet, t.ex om någon bjuder på kassler- och ananas på en fest. Lite trashigt om mna får använda ett låneord.

    Lundabo.

  • Seven Costanza

    Ett fenomen ska det såklart stå, skäms på mig.

    Kan ju tillägga att jag är skåning redan från början, inflyttad till Lund men hade hört uttrycket tidigare.

  • umäbo

    Här i Ume betyd he svettigt 0.o

    Fan va lökigt de ä = fan va svettigt de e.

    "Ja lökar ihjäl"

  • Zoja

    Aldrig hört någon använda det uttrycket, så det betyder ingenting för mig!

  • Themis
    umäbo skrev 2014-09-11 17:04:20 följande:

    Här i Ume betyd he svettigt 0.o

    Fan va lökigt de ä = fan va svettigt de e.

    "Ja lökar ihjäl"


    Haha, kul, det var en betydelse till!
    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • hännrick

    Den militära betydelsen är den som ligger närmast för mig, men lokalt här på östgötaslätten betyder det svettig

  • Åsa

    Aldrig hört det tror jag så jag har ingen uppfattning. (dialekterfarenhet främst från Göteborg, Småland och östra Skåne).

  • Kendra

    För mig betyder det antingen att man sitter o slöar/slappar

    Men där jag bor har det även en annan betydelse.. Att det är varmt/svettigt. Usch vilket lökigt väder det e ute.. Luftkonditioneringen gick sönder, så det var riktigt lökigt.. :)

    Är från Blekinge :)

  • K grrl

    Att löka (verb) = att slöa. Exempel: "Nu lökar du!". 
    Att vara lökig (adjektiv) = samma sak som pajigt. Misslyckat, dåligt gjort. "Gud vilket lökigt bord", samma sak som "Det där bordet skulle kunna gå sönder när som helst". 

    Norrlänning.

  • TotteE

    Lökigt = slött/slappt

    Kommer från det militära. När jag gjorde lumpen under andra halvan av 90-talet var allting "lökigt", det ordet användes hela tiden. Det var där jag första gången hörde det. Sen kan det mycket väl finnas lokala dialektala betydelser av ordet naturligtvis.

    Upplever att ordet löka har fått bred spridning i språket först på senare år faktiskt. I alla fall här i Stockholm med omnejd. Tydligare var det typisk lumpenslang som alla som gjort lumpen m.fl. visste vad det betydde men aldrig använde i vardagen. Men nu hör jag ungdomar använda ordet på jobbet lite då och då.

    En förklaring till ordets ursprung som jag hört är att det kommer ifrån Ledig Över Kvällen. I det militära används förkortningar när befälen skriver dagens schema (dagordning). Exempelvis VSR = Veckoslutsrutiner, och HVO står för Högervänster Om o.s.v.

Svar på tråden Vad betyder "lökigt" enligt dig?