Inlägg från: xxJessikaxx |Visa alla inlägg
  • xxJessikaxx

Partiell mola

Vad gullig du är, Endast Jag Bara att vi haft så jobbigt med ett mf i december som började likadant som det vi hade för fyra år sen, ett svagt plus som försvann helt efter en vecka, alltså ett väldigt tidigt mf. När vi nu denna gång fick starkt plus flera dagar innan BIM var vi ju jätteglada och trodde detta var tecken på en stark graviditet! Plus alla symtom tack vare det höga HCG:t. Och så var allt bara en "bluff", en tumör eller jag vet inte vad? Känner oss så snuvade på konfekten så det finns inga ord. Men idag har det varit fint väder, gick ut och andades frisk luft och lät solen lysa på mig, då kändes det lite lättare att leva. Sen åt vi semlor hela familjen. Klart livet är värt att leva!
    Det som gnager mig lite är att jag läst att de redan vid analysen kan se om det är en malign eller benign mola? Stämmer det verkligen? Min läkare sade ingenting annat än att det ofta är mycket goda prognoser vid den här typen av sjukdom. Borde han inte ha sagt till om den var malign?

• xxJessikaxx

Nej, det är så härligt att se att det finns lyckliga slut
    Läkaren kommer att få svar på min röntgen som ska göras i morgon så när han ringer om det så ska jag ta upp frågan. Dock lät han ju som om mitt fall inte lät så farligt så jag hoppas det inte är det heller.

• xxJessikaxx

krakel, hej, dig känner jag igen efter att ha lusläst alla de tidigare och numera stängda trådarna om Mola
    Blir visserligen orolig då en del inte ens verkar ha fått göra röntgen men jag fick tid jättefort, och då undrar man ju om det beror på att tumören var malign?
    Kommer ej att få träffa min ursprungliga läkare idag utan en helt ny Pga att den ordinarie inte hade tid så fort och efterkontrollen skulle göras så fort som möjligt....

• xxJessikaxx

Hej tjejer, liten uppdatering från mig:
    Har nu varit på efterkontroll där allt såg bra ut, livmodern hade krympt på bra och slemhinnan var tunn och "fin" som den ska efter en skrapning. En liten grej såg hon, mest troligt vätska, men i värsta fall en liten bit graviditetsvävnad som var kvar, men den bästa och tillförlitligaste markören är HCG:t som ni vet som de då kommer att följa i några månader med början idag.
    Har även gjort en lungröntgen som jag i bästa fall får svar på inom två dagar.
    Smälter sakta men säkert detta och allt kommer att kännas bättre om allt går ner som det ska.
    Då kan vi planera bebid efter sommaren igen om vi vågar och orkar

• xxJessikaxx

Mitt HCG var nere på 39 nu. Det kändes bra. Jag hoppas allt går åt rätt håll nu.

• xxJessikaxx

First Baby, så tråkigt, vet ju precis hur det känns
    Men vad är vitsen med att göra ett "snabbprov" om det ändå inte är riktigt tillförlitligt kan man fråga sig? Man känner såg SÅ frustrerad och lessen när allt man vill göra är barn, och då skall man plötsligt börja nästan frukta för sitt liv och SKYDDA sig när man har sex? snacka om plågeri!
    När får du svar på ditt HCG? Enl min läkare så brukar det sjunka ganska mycket efter skrapningen och sen sega ut lite på en platå men det viktiga är väl att det inte stannar av för länge eller ännu värre stiger. Klart vi ska stötta varann, som jag ser det om allt går enl planerna kanske vi kan börja fundera på tillverkning i augusti igen.

• xxJessikaxx

TS, man hoppas ju de vet vad de håller på med. Partiell mola vad jag förstår betyder att delar av moderkakan är angripen så det känns ju lite som om att de kan analysera en del av moderkakan som inte visar på mola och en som gör det? Men det är nog mer komplicerat än så. De tar ju kromosomprover på vävnaden från skrapet och får därmed svar på om det är mola el inte och om den är partiell eller komplett för allt handlar om kromsomer tydligen.
    Tror inte du skall oroa dig för att du har det om proverna visar så, däremot om du vill vara på säkra sidan kanske du kan få igenom att de tar ett HCG om ett tag, för så länge det är på noll och däromkring så är det ju ingen fara för mola öht som jag förstått.

• xxJessikaxx

TS, jag håller med. Tog upp detta med molan med läkaren som sa, ja det är ju så liten risk men vill du så skrapar vi och analyserar. Så tack vare mig själv blev det ens gjort. Jag läste på webben att ett högt HCG och avsaknad av foster alltid skall undersökas för mola.
    Det är bara bita ihop och gå vidare känns det som. Försöker känna tacksamhet över att vi iaf har ett barn tillsammans.

• xxJessikaxx

Hej alla och välkommen hit LC4. Tycker inte ditt HCG lät särskilt högt, jag hade 49.000 när jag skrapades. Dock sade läkaren till mig att de finns dem med molor som har både lägre, högre och mer normala nivåer på HCG och att det heller inte säger så mycket om "styrkan" på själva molan. Det viktiga är väl att det sjunker ordentligt och det är det jag fasar för. Samt att jag har ångest över röntgensvaret.
    First Baby, håller med dig lite om röntgen, att det skulle ha spritt sig dit efter 8 veckors graviditet låter ju inte sannolikt men jag tror också att de kanske gör om röntgen om HCG:t planar eller stiger, det kommer iaf jag begära. Annars tror jag som sagt risken är liten att det spridit sig.

• xxJessikaxx

LC4. min PAD tog exakt två veckor att få svar på. Svaret var färdigt i fredags för en vecka sen och när jag ringde sköterskan så sa hon att läkaren framfört att han ringer på måndag, "detta kunde vänta". Det tog jag och min man som positivt, och sköterskan också, för både hon och vi tänkte att ett "dåligt" besked vill man ju ge så fort som möjligt. Men icke, på måndag ringde han och sa att han inte ville förstöra helgen för oss och meddelade att det P M Vi hann också fira under helgen då vi alltså räknade med positivt besked. Jag tycker dock om min läkare, han är lugn och tar sig tid att svara på alla frågor.

"Lustigt" sammanträffande det där med att du också fick mf månaden före, jag fick också ett tidigt mf i typ v 4 den 11/12 och även jag blev gravid månaden efter. Kanske finns det en samband? Jag konstaterade att det blev mf i dec i och med att jag inte kände några grav.symtom en vecka efter plusset och då jag tog ett grav-test så visade det negativt. Strax efter det så kom blödningarna och kroppen stötte ut allt själv. Dock var det en enda kväll det blödde ordentligt, så jag funderar om det kan ha varit rester kvar där inne som störde den nya graviditeten? Allt detta är ju vilda spekulationer dock...
    Men i och med att jag hade negativt test i slutet på dec så borde inte molan ha börjat redan då, i och med att HCG var så lågt efter det första missfallet?
    Min livmoder var inte heller förstorad och slemhinnan var tunn som den ska när man inte är gravid. Det enda som störde mig var att hon såg ngn plutt där, jag hoppas det inte är graviditetsvävnad som är kvar, men hon trodde det kunde vara vätska, hoppas så! Tycker det känns tungt att avvakta nya provsvaret som kommer varannan vecka. Som en enda lång väntan...

Jag har inga grav.symtom alls men jag har aldrig varit så märkbart påverkad under mina graviditeter, inte heller de fullgångna. Efter skrapningen inte ett tecken på graviditet längre.

Haha, nej snacka om att man inte tar ngt för givet längre på tillverkningsfronten. Vi kan väl hålla liv i denna tråden och följas åt, det är skönt med ngn som är i samma elände? :-/

Svar på tråden Partiell mola